امیرعبداللهیان خطاب به بورل:

برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد، قابل قبول است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.
کد خبر: ۴۷۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲ - 27August 2021

برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد، قابل قبول استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، در تماس تلفنی امروز (جمعه) «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکار‌ی‌ها با ایران را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عزم اتحادیه در این زمینه خواند.

لازم به ذکر است «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شرکت کرد.

امیدواری اتحادیه اروپا به اعلام تاریخ مورد نظر ایران برای نشست بعدی وین

بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگو ‌های وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین تحولات افغانستان را چالش جدید برای منطقه و جهان برشمرد و بر نیاز به همکاری‌های جدی در زمینه مهاجران افغان تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد.

مذاکره‌ای که مورد قبول ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.

امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص برنامه هسته‌ای را برای دولت ایران لازم الاجر خواند و افزود: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.

مردم افغانستان باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند

وزیر امور خارجه کشورمان راه‌حل افغانستان را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این‌کشور باشد، برشمرد و افزود: مردم افغانستان هستند که باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه و نیم میلیون از اتباع افغانستان در ایران است، اما موج جدید مهاجران افغانستانی یک موضوع جدی است که لازم است کشور‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مساعدت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در واکنش به انتخاب «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد مذاکرات احیای برجام ادامه یابد.

گفتنی است، تاکنون شش دور مذاکره در وین برای احیای برجام برگزار شده که در پی تغییر دولت در ایران این مذاکرات متوقف شد و هنوز تاریخی برای آغاز دور جدید مذکرات اعلام نشده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها