دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

امام حسین (ع) رمز وحدت جهان اسلام/ دیپلماسی فرهنگی موفقِ مداحان ایرانی

امام حسین (ع) به عنوان رمز وحدت جهان اسلام برجسته‌ترین مساله‌ی بود که توسط سه مداح ایرانی در حسینیه داودالعاشور بصره (عراق) بیش از هرچیزی برجسته و نمایان شد و موجب فراهم آمدن موفقیت مداحان ایرانی در یک دیپلماسی فرهنگی شد.
کد خبر: ۴۷۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 05September 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مداحی میثم مطیعی، محمود کریمی و سیدمجید بنی‌فاطمه در حسینیه داودالعاشور بصره (عراق)، مشهورترین حسینیه این شهر با پخش مستقیم از صدا و سیما مورد استقبال بی‌نظیر مخاطبان ایرانی و شیعیان عراقی قرار گرفت.

چرا حضور مداحان ایرانی در بصره مهم است؟

حسینیه داودالعاشور بصره از بزرگ‌ترین حسینیه‌های این شهر به شمار می‌آید که زمان صدام توسط داود العاشور به سختی تاسیس می‌شود. این حسینیه، سپس ۳۵ سال قبل توسعه پیدا می‌کند و بعد از سرنگونی صدام به مرکز اشاعه فرهنگ معارف اهل بیت (ع) مبدل می‌شود و در مناسبت‌های مختلف شاهد حضور برجسته‌ترین خطبا و مادحین جهان تشیع است. برنامه‌های حسینیه از کشورهای مختلف دنبال می‌شود و مسئولان آن نیز نگاه جهانی دارند.

این حسینیه که یکی از پربازدیدترین حساب‌های کاربری در یوتیوب را دارد، از موفق‌ترین هیأت‌ها در ایده رویکرد جهانی است که برای اولین‌بار عزاداری به سبک ایستادن در صف نماز را اجرایی کردند. مسئولان این حسینیه در فاطمیه سال ۹۷، درست زمانی که موج تازه آمریکا برای تخریب روابط ایران و عراق با سفر غیرمنتظره ترامپ به پایگاه عین‌الاسد و سفر مایک پمپئو به بغداد آغاز شده بود، از «میثم مطیعی» مداح جوان کشورمان دعوت به عمل آوردند تا در رثای حضرت زهرا (س) برای دوستداران اهل بیت (ع) در این شهر مدیحه‌سرایی کند. این اتفاق فرهنگی که در نوع خود کم‌نظیر به شمار می‌آمد با استقبال گسترده طیف‌های مختلف عراق به ویژه جوانان و نوجوانان روبه‌رو شد.

امام حسین (ع) رمز وحدت جهان اسلام/ مداحان ایرانی در دیپلماسی فرهنگی بودند

حرکت وحدت‌آفرین سه مداح

این اقدام از همان ابتدا با هدف ایجاد وحدت میان شیعیان عراق و ایران رقم خورد و موجب شد، دوست‌داران اهل بیت (ع) در دو کشور با محور مودت اهل بیت (ع) با یکدیگر بیش از پیش متحد شوند که جلوه‌های متعددی از آن را در مراسم راهپیمایی اربعین هم مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید:

مخالفان حضور مداحان ایرانی در عراق، مخالف وحدت دو کشورند

دشمن به‌دنبال اختلاف ایران و عراق است/ اربعین نمایش قدرت شیعه امیرالمومنین

حمایت خانه مداحان از حضور سه مداح ایرانی در هیأت عراقی

ماجرای دعوت حسینیه داوود العاشور از مداحان ایرانی تاکنون سابقه داشته است و از میثم مطیعی برای حضور در شش جلسه دیگر نیز دعوت کرده‌اند. امسال مسئولان این حسینیه در تازه‌ترین برنامه خود، برای دهه سوم ماه محرم علاوه بر میثم مطیعی از محمود کریمی و سیدمجید بنی‌فاطمه نیز به عنوان مداحان مورد اقبال و علاقه جوانان عراقی دعوت کردند تا در مراسم این حسینیه، حتی به زبان فارسی مرثیه‌خوانی کنند.

موثرترین راه وحدت ایران و عراق، مجالس اهل بیت است

احمد واعظی، مداح اهل بیت (ع) و رئیس کانون مداحان درخصوص اهمیت حضور مداحان ایرانی در حسینیه داودالعاشور بصره گفت: اگر برای ایجاد وحدت و ارتباط میان کشورهای ایران و عراق و یا ایران با هر کشور شیعی دیگر، ده‌ها راه وجود داشته باشد، موثرترین راه هیأت و مجالس اهل بیت (ع) برای عرض ارادت، توسل و ابراز محبت است که اثر وضعی بسیاری هم دارد.

وی با اشاره به اینکه رفت و آمد مداحان عراقی و ایرانی به هر دو کشور و حضور در جلسات مختلف یکدیگر به قدری ضروری است که حتی دیر هم شده است، گفت: جا داشت متولی اصلی این کار اعتاب مقدسه عراق و حرم امام رضا (ع) و امامزادگان کشور باشند و از سال‌ها پیش این کار را برای ارتقای سطح وحدت و همدلی دو کشور اجرایی می‌کردند.

امام حسین (ع) رمز وحدت جهان اسلام/ مداحان ایرانی در دیپلماسی فرهنگی بودند

وی با بیان اینکه در خصوص پیاده‌روی اربعین نیز این روزها بحث‌هایی مشابه در میان است، گفت: مسئولین باید ارزیابی کنند و سپس تصمیم بگیرند. سال گذشته که زائران به زیارت اربعین نرفتند، واقعاً خسران بزرگ بود. یک روز دوری از زیارت امام حسین و کربلا ضرر و زیان فراوان دارد.

واعظی با اشاره به اینکه در این خصوص بارها مقام معظم رهبری فرمودند که متخصصان امر باید اظهار نظر کنند، گفت: در روایات و دستورات دینی آمده است که در فتنه‌های آخرالزمانی باید به اهل بیت پناه ببریم. نباید این موارد را فراموش کنیم و مسئولان باید با عنایت به بینات رهبری و روایات تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش دفاع‌پرس؛ حضور تاثیرگذار مداحان ایرانی در جلسه حسینیه مرحوم داوودالعاشور مورد هجمه رسانه‌ای شبکه‌‎‌های فارسی زبان خارجی و برخی از عوامل داخلی قرار گرفت. انتقاد از سوی این رسانه‌ها با طرح مسائلی از قبیل وابستگی حسینیه داوودالعاشور به جریان شیرازی و یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گره خورده بود.

میزبان، نسبتی با جریان شیرازی ندارد

حسینیه مرحوم داوودالعاشور برخلاف برخی از شایعات، نسبتی با جریان شیرازی ندارد و اتفاقاً وابسته به یکی از شاخه‌های حشدالشعبی، بسیج مردمی عراق است که فرزند یکی از سازمان‌دهندگان این حسینیه جریان انقلابی عراق از شهدای حشدالشعبی به شمار می‌آید. این حسینیه در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، یکی از محافل عراقی بود که مراسم عزاداری و بزرگداشت برای این شهدای مقاومت برگزار کرد و میثم مطیعی را برای اجرای برنامه در سالگرد شهادت این دو سردار بزرگ محور مقاومت دعوت کرد.

مهمان، تابع قوانین کشور میزبان است

بسیاری این روزها در نقد حضور مداحان ایرانی در این حسینیه با توجه به شرایط کرونایی می‌گویند که چرا میثم مطیعی در ایران، جلسه خود را لغو کرد و یا چرا محمود کریمی در جلسه خود اعلام کرد اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود، مداحی را قطع می‌کنم، اما حال در بصره با این شرایط مداحی می‌کنند.

دستورالعمل‌های وضع شده برای برگزاری مراسم عزاداری محرم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ایران و برگزاری مراسم در داخل کشور بود. شرایط هر کشور برای برگزاری مراسم در شرایط کرونایی متفاوت است؛ به‌طوریکه در کشور عراق هیچ دستورالعملی برای برپایی مراسم عزاداری وجود ندارد و مداحان ایرانی، تابع قوانین کشوری هستند که به عنوان «مهمان» در آن به نوحه‌خوانی می‌پردازند.

علاوه بر این که مداحان سرشناس ایرانی حاضر در این مراسم مهمان شیعیان بصره هستند، با فاصله‌ای معقول نسبت به عزاداران قرار دارند و برگزاری مراسم را تابع دستورالعمل‌ها و قوانین این کشور برگزار می‌کنند.

پیروی میثم مطیعی از ستاد کرونا و سابقه تعطیلی جلسات این مداح در ایران

ضمن این‌که میثم مطیعی جلسه عزاداری خود را در دهه اول محرم تعطیل نکرد، بلکه به دلیل دستور ستاد کرونا و به این دلیل که امکان برگزاری مراسم در فضای باز در امامزاده قاضی‌الصابر را نداشت، دو جلسه خود را تجمیع کرد و یک مراسم پرشکوه و پرجمعیت‌تر را در دانشگاه افسری امام علی(ع) برپا کرد.

امام حسین (ع) رمز وحدت جهان اسلام/ مداحان ایرانی در دیپلماسی فرهنگی بودند

پیش از این میثم مطیعی مراسم عزاداری ماه محرم سال گذشته هیأت آئین هنر حسینی را به دلیل ممنوعیت برپایی عزاداری زیر سقف لغو کرد و یا در روز عرفه به دلیل تغییر دستورالعمل‌ها، مجلس دعاخوانی خود را بدون حضور جمعیت برپا کرد. همچنین محمود کریمی با شیوع ویروس کرونا بسیاری از جلسات خود به خصوص عزاداری محرم سال ۹۹ خود را در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر تعطیل کرد. تمام این اقدامات به دلیل پیروی از دستورات ستاد ملی کرونا بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بوده است.

حمایت قاطع مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) از سه مداح وحدت آفرین
غلامرضا سازگار، مرتضی طاهری، محسن طاهری، اکبر بازوبند، مصطفی خورسندی، سید احمد صالحی، حسن آهی، حسن غفوری‌فرد، حسین شمسایی، داود نورصالحی، ابراهیم صدیق، محسن محبی، قدرت صادقی، غلامحسن رفیعا، میثم امرودی، سیدآقا سیاح اصل، محمد بازوبند کیوانی، محمود تاری، سیدعلی‌محمد سادات رضوی، منوچهر منائی، مصطفی مشایخی، حمید فارسی، محمدرضا پیرامون مقدم، سیدمحمد هادی ایازی، حمیدرضا بهاری، داوود حسینی‌فر (علیزاده)، یدالله بهتاش، محمدحسین ملاعلامه، محمدعلی صادقی روشن، مهدی پور آصفی، قاسم رضایی، سیدعلی موسوی، سعید حدادیان، احمد چینی، حسین وزیری، احمد پناهیان، جواد محمدزمانی، سید علی قریشی، عباس دلجویی، مجید سمنانی، محمد فراهانی، مهدی باقری، حسین محمدی فام، حمید رضوانی، سعید غضنفری، سید محمود علوی، محمد منطقی، مهدی مومنی، علی عشرتی، داوود علیزاده، احمد نیکبختیان، حسین هوشیار، ابوالفضل بختیاری، محسن پازوکی، مجتبی ساتکین، حامد شایان، سیدهادی هاشمی شاهرودی، مجید طاهری، علی اصغر ژولیده، محمد مهدی عبداللهی و علی سلامی.

آن چیزی که در حضور وحدت آفرین سه مداح ایرانی در حسینیه داودالعاشور بصره (عراق) بیش از هرچیزی برجسته و نمایان است، مورد تاکید قرار گرفتن حضرت سیدالشهدا (ع) به عنوان نقطه وحدت آفرین جهان اسلام است که توسط مداحان ایرانی در یک حرکت فرهنگی و با رویکرد دیپلماسی فرهنگی به‌خوبی مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار