رحیم‌پور ازغدی در اختتامیه مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش:

جبهه جهانی هنرمندان در حال شکل‌گیری است/ ماجرای اشغال سه جزیره سعودی توسط رژیم صهیونیستی

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز جبهه‌ جهانی هنرمندان در حال تشکیل است، گفت: اگر بخواهیم این جبهه‌، جهانی‌تر شود باید عقبه‌ی آن را تقویت کرده و این موضوع در دانشکده‌های هنر کشور نهادینه شود.
کد خبر: ۴۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ - 01June 2015

جبهه جهانی هنرمندان در حال شکل‌گیری است/ ماجرای اشغال سه جزیره سعودی توسط رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور داعش بیان داشت: آنچه امروز در منطقه و جهان در جریان است، بزرگترین طنز تاریخ معاصر است.

وی افزود: اگر کسی بدون قصد قبلی به آنچه در منطقه ـ از افغانستان تا شمال آفریقا و از یمن تا مرزهای ترکیه ـ در جریان است نگاه کند، حتماً به خنده میافتد؛ خندهای توام با اشک.

رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه امروز از ۴۳ کشور جهان در این مسابقه شرکت کردهاند و در این میان عدهای بانام مستعار آثار خود را ارسال کردهاند بیان داشت: این موضوع چند نکته دارد. اول اینکه تروریسم به یک مقولهی جهانی تبدیلشده است، به حدی که اعتراض طنزآمیز به آن ترسناک شده و باید بانام مستعار فعالیت کرد.

وی افزود: نکتهی دیگر اینکه طنز و انواع هنرهای کمیک که روزی تنها برای سرگرمی و لبخندهای مصنوعی بهکار میرفت، امروز در خط مقدم یک نبرد انسانی حضور پیداکرده است. گاهی در جهان و حتی ایران، خندههای مصنوعی را ترویج میکنند. این خنده، احمقانه است که در مقابل خندههای حکیمانه قرار میگیرد. گاهی لبخند و اشک باهم تلفیق میشوند که این محصول احساس مسئولیت و دردمندی هنرمند و اعتراض به مصیبت است. مصیبتی که آنقدر سیاه است که باید ایستاد و خندید؛ این خنده پیام صد گریه را به همراه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بابیان اینکه ارسال آثار از ۴۰۵۰ کشور دنیا نشان میدهد جبههای جهانی در حال تشکیل است، اظهار داشت: مشخص میشود این جبههی جهانی برای دفاع از دین رهاییبخش و علیه اسلام آمریکایی تلاش میکنند و با نیشتر طنز تلخ، زهر جنایت و حماقت را از درون وقایع بیرون میکشد و به دنیا نشان میدهند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم این جبههای که بازشده، جهانیتر شود باید عقبهی آن را تقویت کرده و این موضوع در دانشکدههای هنر کشور نهادینه شود امروز چهار دهه از انقلاب اسلامی میگذرد، ولی ادبیات انقلاب چقدر در دانشکدههای ما ریشه دارد؟

رحیمپور ازغدی اضافه کرد: طنز و کاریکاتور و رمان و هنر، یا در دفاع از حقیقت است و یا علیه آن. برخی میگویند رمان و کاریکاتور و ... اومانیستی است. ولی این درست نیست. خیال از نعمتهای الهی است. هنری که در خدمت حقیقت باشد همان هنر اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به شکلگیری داعش در منطقه و حامیان آن گفت: اینها همان کسانی هستند که جریان طالبانیسم را علیه شوروی علم کردند و بعد خواستند آن را علیه جمهوری اسلامی بهکارگیرند؛ اما این موضوع کمانه کردند و به خودشان برگشت و حادثه ۱۱ سپتامبر را رقم زد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: همهی توطئههای امروز در یمن، سوریه و عراق نیز به سمت خودشان کمانه خواهد کرد و باید منتظر این موضوع باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است که دردناکتر از بریدن سرها، ذبح اسلام است. آنها تیری چند شعبه به سمت اسلام و مسلمین پرتابشده که عمق فاجعه قابل مشاهده است. ازیکطرف، بیداری اسلامیِ شکلگرفته در کشورهای اسلامی برای تشکیل نظام مردمسالاری دینی را برای حفظ باقی رژیمها و اسرائیل به جنگ بین مسلمانها تبدیل میکنند.

رحیمپور ازغدی اضافه کرد: از طرف دیگر نیز میخواهند ملتهای مسلمان را به آنجا برسانند که بگویند غلط کردیم که ندای اسلامخواهی و مردمسالاری دینی سر دادیم. این توطئهی بعدی است تا ملتها خسته شوند و تا صدسال آینده ندای استقلال سر ندهند.

وی بیان داشت: با نسبت دادن حوادث تروریستی به مسلمانان، درست است که غربیها از اسلام ترسانده میشوند، ولی این موضوع باعث میشود تا افراد ترغیب شوند از نزدیک با اسلام آشنا شوند. این حساسیت باید سرکوب شود که بهترین راه همین اتفاقهای منطقه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دشمنان ما میخواهند ما مسلمانان به این نتیجه برسیم اگر ندای اسلامخواهی سر داده شود، به جنگ و خونریزی میانجامد و تنها راه نجات، سکولاریسم است.

وی در ادامه به بررسی آثار فعالیت داعش در منطقه پرداخت و گفت: یکی از آثار آن، مسخره کردن مفهوم جهاد و شهادتطلبی است. کاری کردهاند که امروز روشنفکران و هنرمندان نتوانند از جهاد و عملیات شهادتطلبانه دفاع کنند.

رحیمپور ازغدی بابیان اینکه هنرمندان به ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک تقسیم نمیشوند، تصریح کرد: هنرمندان یا به عدالت و انسانیت و اخلاقیات متعهد هستند و با به شهرت و پول و جاهطلبی و لذت شخصی. پس شما هیچ هنرمند غیرمتعهد و غیر ایدئولوژیکی را پیدا نمیکنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه امروز طنزهای تلخی در جریان است، اظهار داشت: آمریکا و غرب از بعد انقلاب، تا امروز شعار مبارزه با تروریسم و ایجاد ناامنی توسط اسلامگراها سر میدهند. برای این موضوع نیز به ۲ کشور بهصورت مستقیم حمله کردند. اما آیا امروز نسبت به ۲۰۳۰ سال پیش جهان امنتر شده است؟ از بعد جنگ جهانی دوم تا امروز منطقه اینقدر ناامن نبوده است. اینیکی  از طنزهای تلخ روزگار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز داعش در کشورهای مختلفی، از سوریه و عراق تا یمن و شمال آفریقا، بهسرعت در حال گسترش است. امروز تمام کسانی که تا ۲۰۳۰ سال پیش علیه همدیگر شعار میدادند، در یک اتاق فرمان کنار هم حضور دارند. فرانسه، انگلیس، آمریکا، رژیم صهیونیستی، اردن، ترکیه، القاعده، سعود و کشورهای حوزه خلیجفارس همه کنار هم جمع شدهاند. این چگونه امکانپذیر شده است؟ کسانی که قرار بود با حمله آمریکا نابود شوند، امروز قویتر از گذشته هستند.

وی افزود: طنز بعدی این است که غربیها با شعار دموکراسی وارد منطقه شدند. ولی امروز کشورهایی مثل عراق و سوریه که انتخابات برگزار میکنند را تضعیف میکنند. درحالیکه عربستان سعودی تنها کشوری است که نام خانوادگیشان روی کشور است. حالا طنز بعدی این است که سعودیها به کشورهایی مثل عراق رفتهاند تا دموکراسی برقرار کنند.

رحیمپور ازغدی در ادامه بیان داشت: زمان پیروزی انقلاب به ما میگفتند ضد زن، ضد دموکراسی و ضد عقلانیت. ولی دیدند جمهوری اسلامی خلاف آن چیزی است که میگویند. اما آنها امروز همان اسلام ضد عقلانیت و ضد زن و احمق و وحشی را ترویج میکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بین تکفیریها، خشنترین افراد، کسانی هستند که در اروپا و آمریکا متولدشدهاند و آنجا درسخواندهاند و به دانشگاه رفتهاند. بخش عمدهای از جنایات در سوریه و عراق توسط کسانی رقم میخورد که در خود غرب تربیتشدهاند. چند روز پیش یک پسربچهی هفتسالهی فرانسوی را دیدم که سر فردی را میبرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: غربیها با اینها چهکار کردهاند که اینقدر کینه دارند؟ طالبان که در افغانستان و پاکستان تربیت شده بودند، این کار را نکرده بودند.

وی بیان داشت: دهها هزار مسلمان شهروند اروپا و آمریکا به تدریج روحیهی ض اسرائیلی و ضد غربی پیداکردهاند؛ هم به سبب توهین غربیها و هم به سبب آگاهیها. اینها هرکدام بری غرب یک بمب به شمار میرفتند. ولی آنها را ساماندهی کردند و به سوریه فرستادند؛ تا هم خودشان راحت شوند و هم دقیقاً آنها را به جنگ قلب مقاومت فرستادند.

رحیمپور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اردوغان به اسم احیای امپراتوری عثمانی آمده است. او از عثمانی فقط کشورگشاییاش را به خاطر دارد. درحالیکه عثمانی در طول تاریخ علیه انگلیس به میجنگید و اجازه نمیداد اسرائیل تشکیل شود. ولی امروز اردوغان اقدام عملی علیه رژیم صهیونیستی انجام نمیدهد.

وی با اشاره به مالکیت ایران بر جزایر سهگانه خلیجفارس اظهار داشت: از ۵۰۶۰ سال پیش، سه جزیره از عربستان سعودی در اختیار رژیم صهیونیستی است و هیچکس هم درباره آن حرفی نمیزند، ولی درباره جزایر سهگانه میگویند باید تکلیف آن مشخص شود. این هم یکی از طنزهای روزگار ماست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار