دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع‌ مقدس و تثبیت اقتدار ملی ایران

هشت سال دفاع مقدس با وجود محدودیت‌ها و سختی‌های متعدد، ثمرات گرانبهایی برای ایران اسلامی به همراه داشت که نمود آن را در دهه چهارم انقلاب به خوبی مشاهده می‌کنیم.
کد خبر: ۴۷۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 09October 2021

دفاع‌ مقدس و تثبیت اقتدار ملی ایرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بی‌تردید، یکی از برکات دفاع مقدس ایجاد روحیه خودباوری در بین جوانان خلاق کشورمان بوده است. آمار‌های اعلام شده از پیشرفت‌های علمی ایران نشان می‌دهد، ایران بدون کمترین وابستگی به کشور‌های پیشرفته در جایگاه ویژه‌ای در عرصه علم و فناوری جهانی قرار دارد که عامل آن در دفاع مقدس ریشه دارد و همه این قابلیت‌ها ملهم از ارزش‌ها و تفکرات هشت سال دفاع مقدس است.

نکته مهم در دوران هشت سال دفاع مقدس اتحاد و انسجام همه یگان‌های نظامی و مردم در قالب گردان‌های بسیج به روشنی دیده می‌شد برای کسی یگان و رنگ لباس مطرح نبود، بلکه برای همه مهم حفظ میهن اسلامی از حمله ناجوانمردانه دشمن بود.

روحیه اقتدارخواهی ثمره دفاع‌ مقدس

یکی از تأثیرات مهم دیگر دوران دفاع مقدس که سبب شد ایرانی‌ها برخلاف فشار‌های گسترده اقتصادی و نظامی، زیر بار سلطه بیگانگان نروند، روحیه اقتدارخواهی و عزت‌طلبی بود. ایران اسلامی در مقابل رژیم بعث و حامیان غربی آن ایستاد و با دفاع از عزت و اقتدار خود در جبهه‌های نبرد، به جهانیان ثابت کرد که مردم ایران با بذل جان و مال خود اجازه نخواهند داد یک وجب از خاک کشور به دست نااهلان بیفتد.

اقتدار و عزتی که ایران کنونی از آن برخوردار است، نتیجه هشت سال جانفشانی مجاهدانی است که با تقدیم جان خود آن را برای آیندگان به میراث گذاشتند که حفظ و حراست از این میراث گرانبها وظیفه شرعی هر ایرانی است تا اجازه ندهند دیگران این عزت و اقتداری را که برای آن خون‌های زیادی ریخته شده است، لکه‌دار کنند.

در دوران دفاع مقدس، توطئه‌های فراوانی برای جمهوری اسلامی تدارک دیده بودند که اگر دقت‌ها، هدایت‌ها و راهبرد‌های حضرت امام خمینی (ره) نبود، شاید می‌بایست فاتحه جمهوری اسلامی ایران را در همان اوایل پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی می‌خواندیم، اما رهبری امام راحل سبب شد تا مقابل دشمن بایستیم.

در لحظه به لحظه دفاع مقدس به خصوص در زمان فتح خرمشهر، دشمنان از این که نیروی عظیم رزمندگان اسلام در حال کسب پیروزی‌های مختلف هستند، وحشت زده شده و برای این که اجازه ندهند این پیروزی‌ها ادامه دار باشند؛ شوروی، آمریکا و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند که مانع جمهوری اسلامی ایران شوند.

دفاع مقدس را نباید از زمان آغاز جنگ تحمیلی دانست، بلکه مقابله با غائله کردستان هم جزء دفاع مقدس محسوب می‌شود، این دو با یکدیگر پیوستگی کامل دارند و جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه بیمه کردند. امروزه دفاع مقدس، جمهوری اسلامی را در برابر توطئه و دسیسه‌های دشمنان؛ ازجمله توطئه‌های آمریکایی و صهیونیستی حفظ کرده است.

حفظ دستاورد‌های گران‌بهای دفاع‌ مقدس

دستاورد‌های دفاع مقدس زمانی مهم جلوه می‌کند که دشمنان و نوع جنایات آن‌ها را بشناسیم. بدیهی است، شناخت ماهیت و اهداف آشکار و پنهان دشمنانی که طی هشت سال با ما جنگیدند و نیز نوع و حجم جنایات آنها، نسل چهارم انقلاب و نسل‌های بعدی را در شناخت و حفظ دستاورد‌های دفاع مقدس متعهد خواهد کرد و با افتخار از این دوران سخن گفته، تأثیر ارزش‌های دفاع مقدس را در حفظ استقلال و عزت دینی خود همیشگی و پایدار می‌دانند.

به هر حال هشت سال دفاع مقدس، مقطع تجربه شده‏‌ای است که بسیاری از مفاهیم اخلاقی را که در زیر ساخت نظام فرهنگی و سیاسی کشور مؤثرند عینیت بخشیده و مفاهیمی چون: ایثار، شهادت طلبی، خداباوری، وارستگی، عشق، وحدت، شجاعت، پایداری و… آثار و نقش کارساز خود را در اندیشه، منش، رفتار، نظام فرهنگی، نظام معیشتی و… به خوبی نشان داده است و اینک در تکوین ساختار فرهنگ عمومی کشور می‏توانند مفاهیم اخلاقی و عناصر فرهنگی را تعریف کند.

بدیهی است ملت ما امروز با داشتن مفاخر و دستاورد‌های گرانبهای دفاع مقدس در تدوین الگوی فرهنگی، نیازمند قبول مبانی تئوریک متناسب با تحول، از دیگران نیست. کسانی که در این زمینه تردید به خود راه می‏دهند، در حقیقت ارزش‏های دفاع مقدس را درک نکرده اند و یا اینکه در برابر مدرنیسم و عقلانیت جدید فرهنگ غرب سست شده‏‌اند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار