دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

جهان اسلام در انتظار ایفای نقش مسئولان افغانستان در فاجعه «قندوز» است

حجت‌الاسلام شهریاری با محکوم کردن حادثه تروریستی مسجد شیعیان در قندوز افغانستان از کسانی که قدرت سیاسی و نظامی این کشور را در اختیار دارند، خواست به نقش مسئولانه خود عمل کنند.
کد خبر: ۴۸۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ - 10October 2021

جهان اسلام در انتظار ایفای نقش مسئولان افغانستان در فاجعه قندوز استبه گزارش گروه اخبار  داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محکوم کردن حادثه تروریستی مسجد شیعیان در قندوز افغانستان، اظهار داشت: فاجعه جنایت‌بار اقدام تروریستی در این مسجد موجب تالم همه علما و نخبگان جهان اسلام شد.

وی افزود: اقدام کور و بزدلانه‌ای که لشکر جهل و کینه به تحریک و سرمایه اجانب، بار‌ها در کشور مظلوم و محنت‌زده افغانستان به اجرا درآورد و متاسفانه مجامع بین‌المللی و قدرت‌هایی که مسبب اصلی این رنج و آلام بوده و هستند به نظاره نشستند و با سکوت به رنج این ملت مظلوم استمرار بخشیدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: تجاوز به جان و مال مردم در اماکن عمومی و مقدس، نشان از بیگانگی تروریست‌ها از اسلام و فرهنگ اسلامی دارد. آنچه امروز دشمن کینه‌توز نشانه رفته، پاشیدن بذر کینه و عداوت بین مردم افغانستان با دامن‌زدن به مسائل فرقه‌ای و طایفه‌ای است. رجاء واثق داریم که بیداری مردم شریف و علمای بیدار و اصحاب متعهد رسانه و متنفذان افغانستان با درک درست نقشه‌های دشمنان ملت و کشور این توطئه شوم را خنثی خواهند کرد و در ایام پر محنت و رنج در کنار هم متحدتر از همیشه خواهند بود.

شهریاری تصریح کرد: بی‌تردید امنیت مراکز و اماکن مقدس و عمومی و جان نوامیس و اموال مردم افغانستان متوجه کسانی است که قدرت سیاسی و نظامی این کشور را در اختیار دارند. جهان اسلام و مجامع بین‌المللی در انتظار ایفای نقش مسئولانه و انجام تعهدات بین‌المللی آنان است.

وی افزود: ما بار دیگر بر مواضع به حق خود تاکید می‌کنیم و راه برون‌رفت وضعیت محنت‌بار افغانستان را تشکیل دولتی فراگیر از همه اقوام و طوایف و پیروان مذاهب اسلامی براساس خواست مردم شریف این کشور بزرگ، دانسته و گام درست در این مسیر را باز شدن باب گفتگو‌های ملی در اشکال و سطوح مختلف می‌دانیم.

شهریاری از همه تشکل‌های حقوقی، مجامع بین‌المللی، نهاد‌های علمایی و اسلامی جهان اسلام خواست با اعلام مواضع صریح در مقابل این جنایات غیرانسانی از حقوق مسلم و امنیت عمومی و پایدار و تشکیل دولت فراگیر به جد دفاع کنند و پیگیری حذف ریشه‌های ترور و خشونت و همچنین مجازات فوری و عادلانه تروریست‌ها و بانیان آنان را از مطالبات جدی خود قرار دهند.

حمله انتحاری به مسجد سیدآباد ظهر در استان قندوز روز جمعه هنگام اقامه نماز جمعه صورت گرفت. مسئولیت این حمله را داعش بر عهده گرفته و گفته است که مسجد مرکزی شیعیان را هدف قرار داده است.

داعش مدعی شده بود که در این حمله ۳۰۰ نفر را کشته و یا زخمی کرده اند. منابع خبری افغانستان امروز (یکشنبه) اعلام کردند شمار کشته شدگان این حمله انتحاری به ۱۵۰ نفر و شمار زخمی‌ها به ۲۰۰ نفر افزایش یافته است. قربانیان این حمله را کودکان، جوانان و مردان تشکیل می‌دهند که شماری از اجساد دیروز به صورت گروهی به خاک سپرده شدند.

حمله انتحاری به مسجد شیعیان با واکنش گسترده داخلی و خارجی مواجه شد و همه کشور‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران از طالبان خواستند که تامین امنیت مردم را برعهده گیرند و عاملان این جنایت را مجازات کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار