یادداشت/ سعید شهرابی فراهانی

انفجار قندوز؛ آرایش جدید تهدیدهای ضدامنیتی سرویس اطلاعاتی بیگانه در منطقه

طالبانی که خود آموزه‌های مورد علاقه تندر‌وهای دینی را فرا گرفته حال با رقیبی به نام داعش مواجه است و در صورتی‌که طالبان نخواهد یا نتواند اقدامات اطلاعاتی مناسب را برای دفع آنها اتخاذ کند، خود و حامیانش اولین قربانی سیاه‌چاله ضدامنیتی پدید آمده ناشی از خلاء حکومت فراگیر مردمی در افغانستان خواهند بود.
کد خبر: ۴۸۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ - 10October 2021

انفجار قندوز افغانستان؛ آرایش جدید تهدیدهای ضدامنیتی سرویس اطلاعاتی بیگانه در منطقهگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سعید شهرابی فراهانی؛ روز جمعه مورخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ بر اثر عملیات تروریستی و حادث شدن انفجار در مسجد منطقه خان آباد شهر قندوز افغانستان، متاسفانه ده‌ها نفر از نمازگزاران به شهادت رسیده یا مجروح شدند.

۲۴ ساعت پس از این رخداد رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی) با صدور پیامی، خواستار برخورد جدی و مجازات عاملان خونخوار این جنایت بزرگ شده و اتخاذ تدبیر لازم توسط مسئولان «کشور همسایه و برادر افغانستان»، برای جلوگیری از تکرار این فجایع را مطالبه فرمودند.

در همین زمینه، نکات ذیل برای مجموعه ناظران و کارشناسان منطقه قابل تأمل خواهد بود:

طالبانی که از مدارس دینی پاکستان آموزه‌های مورد علاقه تندور‌های سعودی را فرا گرفته و در مقطعی پناهگاه شبکه تروریستی القاعده نیز بوده است، حال با رقیبی پیچیده به نام داعش مواجه است که داعیه استقرار در ولایت خراسان را دارد. در صورتی که طالبان نخواهد یا نتواند اقدامات اطلاعاتی مناسب را برای دفع فتنه هزاران تکفیری انتقال یافته از سوریه و عراق به منطقه باکو، قفقاز و افغانستان؛ اتخاذ کند، خود و حامیانش اولین قربانی سیاه‌چاله ضدامنیتی پدید آمده ناشی از خلاء حکومت فراگیر مردمی در افغانستان خواهند بود.

همچنان که در یادداشت‌های پیشین عنوان شد، خروج نظامیان آمریکا و ائتلاف غرب از افغانستان به معنای برچیده شدن ایستگاه اطلاعاتی، جاسوسی و عملیات پنهان سیا، ام. آی.۶، موساد و ... نیست؛ به ویژه که در صورت صحت ادعای سازمان سیا مبنی بر تمرکز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر کشور چین، افغانستان یکی از نقاط استراتژیک برای تأمین اشراف اطلاعاتی آمریکا خواهد بود. در این راستا، تکفیری‌های داعش و سایر گروه‌های افراطی مشابه؛ در پازل جدید امنیتی آمریکا می‌توانند ایفای نقش نمایند.

انفجار اخیر قندوز نشان داد که گسل‌های قومیتی افغانستان نیز قابلیت سرمایه گذاری از جانب مهمانان ناخوانده را دارد و می‌تواند کلاف درهم امنیت منطقه را پیچیده‌تر نماید.

همچنین حادثه تروریستی مسجد سیدآباد، در آستانه جشن‌های هفته وحدت و در منطقه شیعه نشین صورت پذیرفت تا از این طریق، اختلافات میان شیعه و سنّی در افغانستان را شعله‌ور کند.

همه مصائبی که این روز‌ها بر مردم رنجور افغانستان می‌گذرد، از حضور خبیثانه کسانی سرچشمه می‌گیرد که به نام برقراری نظم؛ عملاً امنیت جانی و ناموس و دارایی‌های ملت‌های منطقه را به لبه نیستی کشانیده‌اند و در این مسیر برخی جاهلان و خائنان به مردم کشور‌های منطقه نیز خواسته یا ناخواسته زمینه‌های «فتنه آشوب دائمی» را فراهم آورده‌اند.

شاخه‌های اطلاعاتی توطئه‌گرانی که به دنبال گسترش ناامنی و ناآرامی به قلب محور مقاومت (ایران اسلامی) هستند؛ به خوبی به اقتدار و اشراف دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران واقفند. لیکن در صورت اشتباه محاسباتی «شاخه‌های سیاسی» توطئه و طمع برهم زدن امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران؛ حماسه خونخواهان حاج قاسم سلیمانی آغاز خواهد شد!

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار