دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تمدن اسلامی در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی/ چگونه تمدن اسلامی باعث پیشرفت جهان شد؟

امام خامنه‌ای با تمسک به روش پیامبر اعظم (ص) به عنوان الگوی حسنه امت اسلامی، تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک ایده و طرح برتر معرفی می‌کنند که توانایی جلب توجه و جذب ملت‌های مسلمان را به سوی خود دارد.
کد خبر: ۴۸۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 31October 2021

تمدن اسلامی در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی/ چگونه تمدن اسلامی باعث پیشرفت جهان شد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پویایی ماهیت اسلام، تجربه انقلاب اسلامی عصر نبوی، شکل‌گیری تمدن عظیم اسلامی در مدینه‌النبی (ص)، آرمانگرایی و قانون‌مندی تمدن اسلامی، احساس ارزشمند بازگشت به اسلام و ارزش‌های دینی، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، همه نوید بخش پیروزی اسلام و احیای تمدن اسلامی‌اند.

از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بازگشت حقیقی به قرآن و اقتدا به سنت رسول الله (ص) و ائمه اطهار، الهام بخش بیداری اسلامی و شرط بنیادین احیای تمدن اسلامی است؛ بدین ترتیب، احیای تمدن اسلامی در دوران معاصر از مسائل حساس و سرنوشت ساز جهان اسلام است. این مسئله، با در نظرداشتن روند پر شتاب بیداری اسلامی به مثابه مهم‌ترین تحول اجتماعی ـ سیاسی معاصر، اهمیت دوچندان می‌یابد. برایند تحقیق، نشانگر تحقق وعده حتمی الهی (پیروزی اسلام و احیای تمدن اسلامی) است. تمدنی که تجلی هماهنگ اصول گرایی و خلاقیت، عقلانیت و معنویت، ارزش و معرفت، اخلاق و قدرت، تعالی و قداست است. لذا، هدف نهایی را باید امت واحده‌ی اسلامی و احیای تمدن اسلامی بر پایه‌ی دین و عقلانیت و علم و اخلاق، قرار داد.

تشکیل تمدن اسلامی مستلزم چه شاخص‌هایی است؟

امام خامنه‌ای، تمدن‌سازی اسلامی را مستلزم طی شدن مراحلی می‌دانند و به فرایند شکل‌گیری تمدن اسلامی اشاره می‌کنند؛ ایجاد انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور و جامعه اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی، فرایندی است که برای شکل‌گیری تمدن اسلامی باید طی شود.

بخش‌های تمدن اسلامی موضوع مهم دیگری است که رهبر انقلاب از آن سخن می‌گویند. رهبر معظم انقلاب تمدن اسلامی را به دو بخش ابزاری شامل علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد و ... و نرم افزاری شامل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، نوع تفریحات، مسئله خط و زبان، مسئله کسب و کار، نوع رفتار در محل کار، دانشگاه، مدرسه، نوع رفتار در فعالیت سیاسی، ورزشی و رسانه‌ای، نوع رفتار با پدرو مادر، همسر، فرزند و ... تقسیم می‌کنند.

امام خامنه‌ای شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی را ایمان، علم، پیشرفت، عزّت، عدالت، قدرت مقابله با امواج جهانی، ثروت، اخلاق و مجاهدت مداوم بر می‌شمارند و تولید فکر از اقیانوس عظیم معارف و پرورش انسان با کمک علمای دین، مدیران جامعه و آحاد مردم را دو عنصر اساسی برای ایجاد تمدّن اسلامی می‌دانند.

دستاورد‌های تمدن اسلامی از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

ویژگی‌های کلی و دستاورد‌های تمدن اسلامی از دیگر شاخص‌هایی است که در بیانات رهبر انقلاب درباره تمدن اسلامی به آن اشاره شده است. بهره مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی، حکومت مردمی، قوانین برگرفته از قرآن، اجتهاد و پاسخگویی به نیاز‌های نوبه نوی بشری، پرهیز از تحجر، ارتجاع، بدعت و التقاط، پیشرفت مادی و ایجاد رفاه و ثروت عمومی، تلاش و کار و ابتکار و نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصه‌های گوناگون از جمله محور‌هایی است که ذیل این شاخص قرار می‌گیرند.

ایشان در دیدار اخیر خود با سران قوا و جمعی از مسئولان کشوری نیز بر موضوع تمدن بشری اشاره می‌کنند و می‌گویند: هدف مهم ایجاد تمدن نوین اسلامی جز با اتحاد شیعه و سنّی ممکن نخواهد بود.

در همین راستا است که رهبر معظم انقلاب نیز با تمسک به روش پیامبر اعظم (ص) به عنوان الگوی حسنه امت اسلامی، تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک ایده و طرح برتر معرفی می‌کنند که توانایی جلب توجه و جذب ملت‌های مسلمان را به سوی خود و در نهایت تأثیرگذاری نرم برای ایجاد اتحاد و حرکت جوامع اسلامی برای ساخت یک قدرت بزرگ جهان را دارد.

در این ارتباط معظم له می‌فرمایند: تمدن اسلامی کشورگشایی نیست بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است و در تشریح بیشتر راهبرد تشکیل تمدن نوین اسلامی، ضمن اشاره ملیح به تاریخ اولیه اسلام و حرکت رسول گرامی آن برای تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تمدن بزرگ اسلامی، هشدار می‌دهند که ماندن در تاریخ و عدم توجه به مقتضیات روز و ایجاد حرکت تاثیرگذار، کاری از پیش نخواهد برد، لذا ایشان می‌فرمایند: «امروز وظیفه امت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیامبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کنند. این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه وظیفه او است. دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر (ص)، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کنند، راه تازه‌ای را باز کنند ما به این پدیده‌هایی که در انتظار آن هستیم می‌گوییم تمدن نوین اسلامی... این به معنای تصرف سرزمینی نیست.»

بنابراین با توجه به اینکه امروز جوامع مدرن در همه جای جهان تشکیل شده و شهرنشینی و ساختار‌های اجتماعی با نظام‌مندی و ساختار‌های پیچیده شکل گرفته و اداره می‌شوند، لذا نه تنها با مراجعه به معنا و تعریف مصطلح تمدن راه به مقصود نخواهیم برد، بلکه راهگشای تحقق تمدن نوین اسلامی نیز نخواهد بود. به عبارت ساده و خلاصه تر، همانطور که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان مبدع و طراح ایده تمدن نوین اسلامی بر می‌آید، ایجاد تمدن نوین اسلامی یک حرکت فکری و اندیشه‌ای است که از طریق تاثیرگذاری در امت اسلامی مسیر خود را برای ساخت تمدن نوین اسلامی باز خواهد کرد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار