پویش «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان» راه‌اندازی شد

در راستای حمایت از نویسندگان ایرانی به تازگی پویشی از سوی رضا فیاضی و نشر آواژ با عنوان «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان» راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۴۸۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ - 31October 2021

پویش «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان» راه‌اندازی شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، رضا فیاضی بازیگر نام آشنای تلویزیون و تئاتر که در مقام نویسنده نیز آثار درخور توجهی از وی به چاپ رسیده است، با همکاری نشر آواژ پویشی را با عنوان «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان» راه اندازی کرده که بر اساس آن از مردم خواسته شده تا به حمایت از نویسندگان ایرانی برخیزند. این پویش از هموطنان می‌خواهد تا اقدام به خریدن و خواندن کتاب‌هایی کنند که خالقشان ایرانی است.

هدف از این جریان فرهنگی علاوه بر تشویق عمومی به کتابخوانی و توجه به ادبیات بومی، ایجاد انگیزه برای ناشرانی است که آثاری از نویسنده‌های ایرانی به چاپ می‌رسانند.

رضا فیاضی در این رابطه گفت: چند سال پیش در حمایت از کالای ایرانی، شعاری با مضمون «ایرانی، جنس ایرانی بخر» سرداده شد و کم و بیش هم مورد استقبال قرار گرفت. هموطن عزیزم اکنون کشور ما در بحران رکود کتابخوانی به سر می‌برد و تیراژ چاپ کتاب‌های ایرانی به دویست یا حتی صد جلد رسیده است. بیایید با هم شعار «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان» را سر لوحه زندگی خود قرار بدهیم و از آثار نویسندگان ایران زمین حمایت کنیم. باشد که کتابستان ایران بار دهد و گلستان شود و ما شاهد شکوفایی فرهنگ کتابخوانی در کشور عزیزمان باشیم.

پیش از این مجموعه داستانی با نام «روایت‌های زنانه» و رمانی به اسم «الو... اینجا پدری به قتل رسیده!» هر دو به قلم رضا فیاضی از سوی نشر آواژ به چاپ رسیده است و اخیراً نیز همین ناشر دو نمایشنامه با عنوان‌های «لیر ناشاه» و «زن و شوهری با قامت متوسط» را در اختیار علاقه‌مندان این هنرمند محبوب قرار داده است.

محمدرضا قلی‌پور، مدیر نشر آواژ در خصوص دعوت همگانی برای گسترش شعار «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان.» گفت: شایسته نیست کتاب که فرهنگی‌ترین کالای تاریخ بشر بوده است، در کشوری، چون ایران با غنای تاریخی و فرهنگی بیمانندش، به این حال و روز بیافتد.

این نویسنده و مدرس دانشگاه از شرایط بد ناشران به خصوص در دوران کرونا یاد کرد و به افزایش هزینه‌های تولید کتاب اشاره کرد و افزود: شرایط اقتصادی جامعه به سمتی رفته است که اولین کالا‌هایی که از سبد خانوار حذف می‌شوند، کالا‌های فرهنگی هستند. حتی اگر پول خرید کتاب هم باشد، عزم خرید آن نیست. میل به خواندن کتاب در مردم بسیار کم شده است و امروزه اکثر آن‌ها غرق در مشغولیات ذهنی خود هستند و تلاش دارند تا به نوعی گلیمشان را از آب بیرون بکشند. گویی افراد، دیگر خوراکی برای روح و ذهنشان نمی‌خواهند. در چنین وضعیتی ناشر‌ها یا ترجیح می‌دهند تا اثر جدیدی را چاپ نکنند یا به سمت کتاب‌های ترجمه روی بیاورند. همچنین با توجه به قیمت بالای تمام شده کتاب‌ها، بیشتر ناشرین ناچارند تا از کیفیت کارشان بکاهند و به هر طریق ممکن سعی بر کاهش هزینه‌ها داشته باشند.

مدیر نشر آواژ در ادامه بیان کرد: در شرایط کنونی نویسنده‌های ایرانی با هزار شوق و تحمل رنج بسیار، قلم می‌زنند، اما در اکثر موارد آثارشان با اقبال عمومی رو به رو نمی‌شود. چنانچه در سالیان اخیر دیگر هیچ نویسند‌های شهرت و اعتباری همسنگ احمدرضا احمدی، گوهر مراد، جلال آل احمد، سهراب سپهری، احمد محمود، صادق چوبک، اکبر رادی، احمد شاملو و بسیاری دیگر از نامداران ادبی معاصر را نیافته‌اند. چرایی این مساله جای سؤال و بررسی جدی دارد و به سه گانه اهل قلم، مخاطبان و متولیان فرهنگی جامعه باز می‌گردد. در حال حاضر طبق آمار‌ها سالانه بیش از ٧٢ هزار عنوان کتاب وارد بازار می‌شود، ولی تیراژ اکثر آن‌ها بسیار ناچیز است. لازم به ذکر است که بسیاری از این عناوین را کتاب‌های کنکوری و کمک آموزشی در بر می‌گیرند. در این میان شاید بتوان گفت که کتاب‌های حوزه ادبیات نمایشی به ویژه نمایشنامه‌های ایرانی در کنار کتاب‌های شعر هنرمندان نو ظهور از کم فروشترین آثار عرضه شده به بازار کتاب است. چنانکه اگر این دسته از آثار با حمایت جدی روبه‌رو نشوند، از اولویت‌های کنار گذاشته شدن از سوی ناشران هستند و به طور حتم در آینده این گونه‌های ادبی آسیب‌های جبران ناپذیری خواهند دید.

وی در پایان گفت: در پایان از تمامی فعالان فرهنگی و هنری و اهالی رسانه دعوت می‌کنیم تا به پویش «ایرانی، کتاب ایرانی بخوان.» بپیوندند. امید است شرایط کتاب و کتابخوانی در کشور رو به بهبود برود و شاهد عزمی همگانی از سوی مردم و مسئولان برای حمایت از نویسندگان ایرانی باشیم.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها