به بهانه ۱۰ سالگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج/ صبوحی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

موفقیت «سازمان اوج» در حذف خط‌ قرمزهای محافظه‌کارانه/ «اوج» برای نسل آینده سرمایه‌گذاری کند

یک کارگردان و مستندساز گفت: سازمان هنری رسانه‌ای اوج با رویکرد انقلابی خود در حذف خط قرمز‌های بی‌دلیل و بدون توجیه که به دلیل محافظه‌کاری مدیران برای حفظ جایگاهشان در فضای فرهنگی هنری به اشتباه تعریف شده، موفق عمل کرده است.
کد خبر: ۴۸۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 08November 2021

«میثم صبوحی» نویسنده و کارگردان سینمای مستند که ساخت آثاری نظیر «حلب دریا ندارد»، «دختران مینو» و «وقتی که بیدار شدم» را در کارنامه کاری‌اش دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره عملکرد سازمان اوج به بهانه فرارسیدن دهمین سال فعالیت این سازمان، اظهار داشت: آنچه درباره ارزیابی عملکرد سازمان اوج می‌توانم بگویم، به تجربه‌های شخصی‌ام در مواجهه با آن مربوط است.

وی افزود: به نظرم این سازمان در مقایسه با سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی چند ویژگی دارد. اول اینکه کارکنان آن بسیار اخلاق‌مدار هستند و نگاهشان به هنر و هنرمند فراتر از یک نگاه ابزاری است. این در حالی است که متاسفانه برخی از تهیه‌کنندگان و مدیران موسسات فرهنگی و هنری، صرفا نگاه تولیدی دارند و هنرمند را هم برابر با یک تولیدکننده می‌بینند.

صبوحی تصریح کرد: از سوی دیگر نگاهی حرفه‌ای در این سازمان وجود دارد. اعضای آن مختصات کار را می‌شناسند. با محتوا و دغدغه‌های فیلمساز و هنری بیگانه نیستند. همچنین دیدگاه توسعه یافته و بازی نسبت به سوژه‌ها دارند و ایده‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که شاید در نهاد‌های انقلابی دیگر نتوان آن‌ها را پیش برد، اما من حداقل در تجربه‌های خودم سوژه‌های رادیکالی را در این سازمان پیش بردم و در مستندهایم مطرح کردم.

میزان مخاطبان «اوج» موید مردمی و به‌روز بودن آن است

این مستندساز در پاسخ به اینکه چقدر طی این سال‌ها دغدغه‌های مردم در آثار تولید شده سازمان اوج بازنمود داشته است، تاکید کرد: طبیعتا برخی از هنر‌ها زودتر خروجی خواهند داشت؛ برای مثال در حوزه گرافیک، می‌توان با سرعت بیشتری عمل کرد و پوستر‌ها و طراحی‌هایی به سرعت نسبت به یک رویداد اجتماعی خلق می‌شوند، اما فیلم ساختن درباره مسائل روز جامعه روندی زمان‌بر است. به طور کلی می‌توان گفت اوج معمولا به موضوعات اجتماعی روز پرداخته است؛ برای مثال خود من در حال حاضر طرحی را در حمایت از جامعه کارگری در دست ساخت دارم.

صبوحی خاطرنشان کرد: میزان مخاطبان اوج نیز می‌تواند میزان به روز بودن و دیده شدن آثار آن را نشان دهد. مخاطب داشتن خود نشانه‌ای از مردمی بودن عملکرد اوج است. اینکه این سازمان نه تنها در حوزه تولید بلکه در همراهی با مردم موفق عمل کرده است و تاسیس و راه اندازی آن به نظرم نعمتی بود که از هدر رفتن بودجه بیت‌المال جلوگیری شود؛ بودجه‌ای که متاسفانه در بسیاری از نهاد‌های فرهنگی و هنری بی‌نتیجه هدر می‌رود.

یکی از جذابیت‌های «اوج» کارکردن با هنرمندان غیر همسو است

وی با اشاره به اینکه اوج در حوزه‌های مستند و داستانی آثار شاخصی دارد، توضیح داد: برای من همیشه جذاب بوده است که اوج معمولا با کارگردانان و هنرمندانی همکاری می‌کند که شاید کمتر آن‌ها را همسو با این سازمان بدانیم. این نگاه ناشی از سعه صدر و یک بلوغ فکری است که در نهاد‌های به اصطلاح حزب‌الهی کمتر وجود دارد.

کارگردان مستند «حلب دریا ندارد» با طرح پیشنهاداتی برای ادامه فعالیت سازمان اوج ادامه داد: به نظرم اوج باید بتواند این سطح از حرفه‌ای‌گری را حفظ کند. با هنرمندانی که استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند همکاری کند. همچنین بر نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری کند و به کشف و شناسایی هنرمندان جوان و شاخصی که تازه نفس هستند و می‌خواهند وارد فضای تولید شوند، بپردازد. اگر آن‌ها از ابتدا مورد حمایت اوج قرار بگیرند به سرمایه‌های درخشانی در آینده سینما تبدیل شوند.

خط قرمز‌های حوزه فرهنگی فقط به‌خاطر محافظه کاری و حفظ صندلی است

این کارگردان در ادامه اوج را در حذف خط قرمز‌های بی دلیل و بدون توجیه خط شکن توصیف و بیان کرد: متاسفانه خط قرمز‌هایی اشتباهی در فضای فرهنگی و هنری گذاشته شده‌اند که فقط به خاطر محافظه‌کاری مدیران در حفظ صندلی‌ها و جایگاهشان است. به نظرم اوج توانسته است با رویکرد انقلابی خود این خط قرمز‌های به غلط تعریف شده را حذف کند و محتوای درخوری را ارائه کند.

وی در پایان از ساخت مستند جدیدی با موضوع کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه با عنوان موقت «شکر تلخ» خبر داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار