رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:

بسیج تکیه‌گاهی امن برای نظام است

حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: بسیج عصای دست انقلاب و تکیه‌گاهی امن برای نظام، رهبری، مردم و انقلاب است.
کد خبر: ۴۹۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳ - 21November 2021

بسیج تکیه‌گاهی امن برای نظام استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج، همایش ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد و فرماندهان بسیج ارتش در شرق تهران به میزبانی حوزه ۳۱۳ مقاومت بسیج شهید محلاتی در شهرک سازمانی امیرالمومنین (ع) نیروی زمینی ارتش با حضور حجت‌الاسلام «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسنی در این مراسم در خصوص فرارسیدن هفته بسیج اظهار داشت: ۴۲ سال پیش با تدبیر آسمانی امام خمینی (ره) سازمان بسیج شکل گرفت. تشکیل بسیج از باقیات‌الصالحات ماندگار و بسیار پُربرکت امام راحل است.

وی در ادامه گفت: انتظارات مقام معظم رهبری در مورد بسیج و بسیجیان بسیار زیاد است؛ اما من فقط به چند مورد آن اشاره می‌کنم. یکی از این انتظارات، زنده نگه‌داشتن یاد و نام امام راحل به‌عنوان رهبر، پرچم‌دار، بنیانگذار جمهوری اسلامی و کسی که احیاگر اسلام ناب در عصر حاضر بوده، است. مقام معظم رهبری در این‌خصوص می‌فرمایند «چه ملت ایران و چه ملت‌های دیگر هرچه نام و یاد امام را برجسته و زنده نگه دارند، بیشتر از راه ایشان بهره می‌برند».

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اضافه کرد: سه راه وجود دارد که ما از طریق آن می‌توانیم نام و یاد امام راحل را زنده نگه داریم؛ اول خواندن زندگی‌نامه ایشان که این مورد خصوصاً برای جوانان که امام (ره) را ندیدند، خیلی مهم است؛ دوم خواندن وصیت‌نامه امام راحل که هرچه برای خودسازی و جامعه‌سازی نیاز داریم در آن وجود دارد و سوم خواندن صحیفه نور که مربوط به اتفاقات رخ داده در زندگی ایشان است.

حجت‌الاسلام محمدحسنی ادامه داد: مورد دیگری که مقام معظم رهبری از بسیجیان انتظار دارند، حفظ شعار‌های انقلاب است. جوانان ما دوران انقلاب را ندیدند و شعار‌های آن دوران را فقط خوانده، شنیده یا دیده‌اند. انقلاب اسلامی ایران یک سری شعار‌های اصولی داشت که «خط امام» نام گرفت. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «یک ملت برای اینکه بداند کجا می‌رود و چه کار‌هایی باید انجام بدهد، باید شعار‌های خود را به‌طور صریح و روشن حفظ کند»؛ در واقع خصوصیت شعار‌ها این است که نمی‌گذارد یک ملت یا یک کشور راه را اشتباه بروند.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مورد انتظار مقام معظم رهبری از بسیجیان، خودسازی مبتنی بر تربیت دینی است. همه انسان‌ها خودشان را می‌سازند، ولی برخی افراد در بعضی فرقه‌ها به سوی خودسازی انحرافی می‌روند. ما خودسازی‌های دینی، غیر دینی، الهی، رحمانی، شیطانی و انواع اقسام آن را داریم، اما انتظار از یک بسیجی این است که خودسازی خود را مبتنی بر مبانی دینی کرده باشد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تأکید کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «شما جوانان عزیز، باید بدانید که امروز مسئولیت سنگینی بر دوش شما است و آن مسئولیت خودسازی از لحاظ‌های علمی، فکری، نیروی جسمانی، صلاح اخلاقی، معرفت و عمل دینی و کسب تجربه برای ساخت این کشور است. این کشور متعلق به شما جوانان است و شما باید این امانت را از نسل قبلی خود دریافت کنید و به نسل بعدی برسانید و این صلاحیت‌های علمی، اخلاقی جسمانی و تربیتی وظیفه همه، خصوصا جوانان است که باید آن را کسب کنند.»

حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: یک بسیجی نمی‌تواند به خودسازی نپردازد. برای خودسازی هم راه‌هایی وجود دارد؛ اول اهتمام به نماز، خصوصاً نماز جماعت و جمعه است. یک بسیجی کسی است که در همه صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و معنوی حضور دارد. مورد دوم، اُنس با قرآن به‌ویژه بعد از نماز‌های یومیه است. بهترین زمان برای خواندن قرآن بعد از نماز‌های واجب است.

وی ادامه داد: سومین مورد دعا و توسل است. به نظرم جوانان باید خود را معتاد دعا کنند. لذتی که در دعا وجود دارد در هیچ‌یک از لذت‌های دیگر دنیایی نیست. چهارمین مورد هم ذکر گفتن و توبه است. از واجبات فوری برای هر بنده‌ای، توبه کردن است. مورد پنجم هم مسجدمحوری است. حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده، پُرنشاط و لبریز از امید کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: جوانان ما با تمام خوبی‌هایی که دارند، اما چون تجربه زیادی ندارند گاهی اشتباهات کوچک و ریزی مرتکب می‌شوند. بدسلیقه‌ترین امام جماعت کسی است که به خاطر این اشتباهات از جوان ایراد می‌گیرد. این ایراد گرفتن از اشتباهات ریز، موجب پیاده شدن جوان از قطار انقلاب و بسیج می‌شود. بزرگترین خیانت به این نظام، حرف زدن به گونه‌ای است که افراد به خاطر آن از قطار انقلاب پیاده شوند یا نسبت به مسجد دلسرد و نسبت به روحانیت بدبین شوند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی افزود: یکی دیگر از موارد مورد انتظار مقام معظم رهبری از بسیجیان این است که یک بسیجی باید در شرایط ویژه هوای خود را داشته باشد تا بتواند از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند. ماه رمضان و اعتکاف در ماه رجب و نیمه شعبان یک فرصت است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «از ماه رمضان به خوبی استفاده کنید و روزه‌های خوب بگیرید» جوانان به‌طور معمول روزه می‌گیرند، اما به خوبی روزه بگیرید یعنی چه؟ یعنی صرفاً دهان شما از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دور نباشد، بلکه دل و چشمتان را از هوس‌ها دور و به خدای متعال نزدیک‌تر کنید تا دل شما نورانی‌تر شود.

وی گفت: مورد دیگری که مقام معظم رهبری از بسیجیان انتظار دارند، حفظ و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس است. ما تا امروز قله‌های زیادی را در سایه اعتماد به نفس فتح کرده‌ایم. تمام تلاش دشمن این است که ما را نسبت به اعتماد به نفس‌مان بدبین کند. می‌خواهند به ما القا کنند که شما نمی‌توانید در حالی که انقلاب ثابت کرد ما می‌توانیم. نه‌تنها می‌توانیم بلکه دستاورد‌هایی به دست آورده‌ایم که دیگران هم می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: این اعتماد به نفس، بزرگترین حربه‌ای بود که انقلابیون علیه استکبار جهانی به کار بردند. دشمنان این را فهمیده‌اند و به دنبال تضعیف این روحیه هستند. برای همین است که مقام معظم رهبری روی این مسئله تأکید ویژه دارند. این اعتماد به نفس، به ملت ایران این جرات ادامه دادن راه طولانی برای آرمان‌های ترسیم شده جمهوری اسلامی ایران را می‌دهد. ما راه زیادی طی کرده‌ایم و راه طولانی هم در پیش داریم.

حجت‌الاسلام محمدحسنی عنوان کرد: انتظار بعدی مقام معظم رهبری از بسیجیان، تعمیق معارف دینی و انقلابی است. هرچقدر معارف دینی ما قوی‌تر باشد مقاومت‌مان در برابر مشکلات و میدان مبارزه با دشمن قوی‌تر و بیشتر خواهد بود. مقام معظم رهبری در این مورد می‌فرمایند «شما جوانان باید دائما هوشیار باشید که معارف دینی و انقلابی خود را هرچه می‌توانید تعمیق کنید مثل پاره‌های پولاد. اگر می‌خواهید این اراده را افزایش دهید و نسل‌های بعدی هم این شجره طیبه و جریان مقدس را ادامه دهند، باید پایه‌های معارف را در دل‌های‌تان مستحکم کنید».

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مورد انتظار مقام معظم رهبری از بسیجیان، افزایش و تقویت بصیرت است. فرمانده معظم کل قوا فرموده‌اند «جوانان و بسیجیان عزیز، این بصیرت را روز به روز زیاد کنید، نگذارید برخی نیاز‌های کوچک مادی جلوی بصیرت‌ها را بگیرد. بصیرت‌تان را حفظ کنید و دشمنان‌تان را بشناسید. دشمن ترفند‌های گوناگون دارد و آن ملتی موفق می‌شود که فریب نخورد.» دشمن سعی می‌کند آرزو‌های انقلابی را در نظر یک ملت مؤمن کوچک جلوه دهد و نیاز‌های مادی و کوچک را در نظر عموم بزرگ کند، نیاز‌های مادی هم مهم است، اما از جان که بالاتر نیست. ملتی که در راه خدا جانش را می‌دهد، در میدان مبارزه با دشمن نیاز‌های مادی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: انتظار بعدی مقام معظم رهبری از بسیجیان، توجه به سبک زندگی اسلامی است. ایشان در این‌خصوص فرموده‌اند «همین بحث سبک و اسلوب زندگی به حسب نظر اسلام در داخل بسیج می‌تواند یک معیار برای خودشناسی باشد»؛ هر بسیجی می‌خواهد ببیند که آیا در طراز قرار دارد یا خیر، باید ببیند چقدر به سبک زندگی اسلامی پایبند است. مسئله این نیست که کسی از بالا این مسائل را بسنجد بحث برسر این است که خودمان خود را عیارسنجی کنیم. رفتار ما با همسر، فرزند، همکاران، دیگران و زیردستان‌مان چگونه است.

حجت‌الاسلام محمدحسنی تأکید کرد: نکته پایانی هم تلاش برای بسیجی ماندن است. بعضی در ابتدای کار یک راهی را انتخاب می‌کنند، اما در آن راه نمی‌مانند. ما باید خدا را شاکر باشیم که خداوند ما را در عصری قرار داده است که نظام اسلامی و کانون‌های بسیج وجود دارد و مردم و جوانان می‌توانند با عضویت در این کانون‌ها تهذیب نفس کنند. این فرهنگ بسیجی در هر کشوری وجود ندارد و هر کسی این فرهنگ را دارد در مقابل دشمنان حرفی برای گفتن دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایستادگی در راه مهم است. بسیجی ماندن منوط به این است که دائم خودمان را مراقبت کنیم، مراقب فکر و چشم و زبان رفتار و قضاوت‌های‌مان باشیم. بسیج عصای دست انقلاب و تکیه‌گاهی امن برای نظام، رهبری، مردم و انقلاب است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار