یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

شتاب پیشرفت هسته‌ای با تعامل نخبگان

جوانان نخبه ایرانی با وجود انواع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش کشورمان را به اوج قدرت هسته‌ای رساندند و امروز آماده انتقال این دانش صلح‌آمیز به کشور‌های جهان هستند.
کد خبر: ۴۹۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 23November 2021

...........گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ نخبگان و استعداد‌های برتر علمی همواره با دانش، مهارت، تخصص و نوآوری سبب پیشرفت جامعه می‌شوند.

این افراد ارزشمندترین سرمایه‌ها و موتور محرکه پیشرفت یک کشور هستند و هرکجا به تفکر نخبگان توجه شود توسعه و پیشرفت گسترش می‌یابد.

دغدغه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همواره توجه به این قشر مهم جامعه بوده که اخیرا هم در دیدار با آن‌ها تاکید کردند: «نخبگان آینده‌سازان و نور چشمان کشور هستند. من در دولت‌های قبلی و کنونی برای استفاده از جوانان نخبه در مدیریت‌های میانی و حتی سطح بالا به مسئولان سفارش کرده‌ام، اما شما نیز باید خود را آماده و نقش‌تان را در اداره کشور پیدا کنید.»

با توجه به مهم بودن نقش این افراد در توسعه کشور از نگاه رهبر معظم انقلاب، مسئولان نظام باید به این درک رسیده باشند که امروز بدون شک یک کشور در بخش‌های تحقیق، اختراع و تولید نیازمند تفکر نخبگان است تا بتوان با اندیشه آنان پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور را محقق ساخت.

مدیران در سطوح مختلف باید رویکرد و عملکرد ایشان را الگوی خود قرار دهند و همانطور که امام خامنه‌ای بار‌ها دستور حمایت از نخبگان جامعه را دادند، حمایت جدی از این قشر به عمل آید.

نیروی انسانی نخبه، کارآمد و متخصص در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور‌ها بسیار موثر هستند بنابراین نقش نیرو‌های انسانی در رشد و توسعه کشور را باید بسیار جدی گرفت.

ما در گذشته شاهد شعاری عمل کردن برخی مسئولان درباره به کارگیری جوانان نخبه در عرصه مدیریتی کشور بودیم بنابراین با توجه به نگاه ویژه رهبری به جامعه نخبه کشور باید مسئولان ذیربط آنطور که شایسته است از این فرصت برای توسعه کشور بهره بگیرند.

منابع مادی مهم هستند، اما ارزش سرمایه‌های انسانی با اهمیت‌تر هستند و تجربیات دنیا هم این مهم را اثبات کرده است. مسئولان کشور باید تدابیر ویژه‌ای برای حفظ سرمایه‌های کشور داشته باشند و شرایط را برای حفظ جوانان و استعداد‌های کشور به گونه‌ای مهیا کنند که جوانان نخبه بتوانند در راستای آرمان‌ها و استعدادهایشان فرصت‌های شغلی مناسبی را برای خدمت‌رسانی در داخل کشور داشته باشند.

دولت‌ها در طول تاریخ همواره دچار بحران‌هایی هستند و کشورمان هم از این قاعده مستثنی نیست و برای حل این بحران‌ها باید چالش را شناخت و سپس آسیب شناسی ریشه‌ای کرد. در این شرایط نقش و جایگاه نخبگان دانشگاه‌ها بسیار برجسته است و با مشارکت نخبگان دانشگاهی می‌توان به توسعه و پیشرفت دست یافت.

در کنار ثروت نفت، معدن، صنعت و ... ذهن و قوه تعقل نخبگان ثروتی ارزشمند و ماندگار است. ثروتی که با گذشت ۴۰ سال و اندی از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان را به اوج قدرت هسته‌ای رسانده است. تلاش‌های شبانه‌روزی برخی از جوانان نخبه ایران را به یکی از کشور‌های دارنده فناوری و دانش هسته‌ای تبدیل کرده است.

دانشمندان جوان کشورمان ثابت کردند که ایرانی می‌تواند با هوش و تخصص بالای خود گام‌های بلندی را در عرصه‌های علمی و فناوری بردارد و دانش هسته‌ای را بومی کند و آمادگی خود را برای انتقال این دانش صلح آمیز به کشور‌های جهان فراهم کند.

به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدید‌ها، با مجاهدت‌های جوانان و متخصصین نخبه چرخه کامل سوخت هسته‌ای به غنی‌سازی رسید. رآکتور‌های هسته‌ای تولید نیرو؛ تولید سوخت هسته‌ای؛ پرتوفرآوری گاما؛ غنی‌سازی اورانیوم؛ نیروگاه‌های اتمی و تحقیقاتی؛ ساخت سانتریفیوژ‌های جدید و پیشرفته و مبارزه با آفات؛ کاربرد‌های هسته‌ای در پزشکی مانند رادیوایزوتوپ‌ها و رادیو دارو‌های تولید شده تنها نمونه‌هایی از تلاش نخبگان ایرانی است که با وجود انواع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش به اقتدار رسیدیم.

دانشمندان نخبه ایرانی همچنان به تلاش‌هایشان ادامه می‌دهند تا جایی که اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز کاملا تحقق یابد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار