یادداشت/ میثم محمدپورلامع

«دفاع مقدس»، شایسته‌ترین الگو برای تنظیم روابط اجتماعی ملت ایران

دفاع مقدس علاوه بر اینکه کانونی از همگرایی و همدلی ملت و مسئولان بود، اما بالطبع شرایطش با اختلافات و مسائلی حاشیه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کرد اما آنچه در آن زمان مهم می‌نمود، نوع برخوردها با اختلافات و زاویه‌ها بود.
کد خبر: ۴۹۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۸ - 27November 2021

«دفاع مقدس»، شایسته‌ترین الگو برای تنظیم روابط اجتماعی ملت ایرانگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ میثم محمدپورلامع؛ جوامع پیشرفته امروزی، هر کدام برای پیشرفت‌های امروز خود، به تاریخ و سابقه غنی اجتماعی تکیه زده‌اند و در طول قرن‌ها افت و خیز و کسب تجربه به نظم کنونی رسیده‌ و دانسته‌اند تا در مواقع محتلف و در بحران‌های گوناگون چگونه زیست کرده و واکنش نشان دهند.

ایران نیز در طول قرن‌ها تاریخ غنی و زندگی سربلندی که برخلاف همه ناملایمات و هجمه‌های خارجی و خیانت‌های داخلی داشته، کوله‌باری از تجربه را برای مردمش به بار آورده است. تجربه‌هایی که اگر درست و به موقع از سوی مردم و مسئولان به آنها مراجعه شود، بسیاری از تصمیمات را به راحتی می‌توانند بگیرند و بسیاری از راه‌ها را دوباره نیازمایند.

تازه‌ترین و غنی‌ترین و البته امروزی‌ترین تجربه گرانسنگ ملت ایران، دوران دفاع مقدس است که در آن انواع و اقسام تجربه‌های سیاسی، اجتماعی، قرهنگی و حتی سیاست خارجی برای ملت ایران به بار آمد و به دلیل روحیه بالا و مومنانه ملت ایران، در اغلب آنها با موفقیت روزگار را سپری کرد.

دفاع مقدس علاوه بر اینکه کانونی از همگرایی و همدلی ملت و مسئولان بود، اما بالطبع شرایطش با اختلافات و مسائلی حاشیه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کرد اما آنچه در آن زمان مهم می‌نمود، نوع برخوردها با اختلافات و زاویه‌ها بود. سلوک بر اساس رفق و مدارا و البته احترام متقابل به یکدیگر در عین اختلافات تجربه‌ةایی است که امروز نیز به کار ملت ایران می‌آید و باز می‌تواند آن شرایط نورانی و جو دوستانه را احیا کند.

اختلاف جزو جدا نشدنی جوامع و کلونی‌های زیستی است که اگر با مدیریت صحیح احساسات از سوی مردم و مسئولان مواجه نشود، بازخوردهای زیان‌باری را برای کل جامعه در پی خواهد داشت. در جدیدترین موارد اعتراضات مسالمت‌آمیز و سنجیده مردم اصفهان و شهرکرد به مساله سوءمدیریت آبی در این شهرها یکی از جلوه‌های مهم و درس‌آموز تجربه‌اندوزی ملت ایران برای برگزیدن بهترین سیره و رفتار اجتماعی است که یاد ایام دفاع مقدس را زنده می‌کند. ایامی که با رفق و مدارا و همدلی مشکلات به راحتی پشت سر گذاشته می‌شد.

از این رو شایسته است با همین روش و منش هر بار با جدیت و مدیریت بهتر تجمعات و اعتراضات اجتماعی شکل گیرند تا در کنار ارتقاء سطح کیفی زندگی اجتماعی، بهانه برای دخالت خارجی در امور اجتماعی و سیاسی ملت ایران سلب شود چراکه به تجربه ثابت شده دشمن از هر فرصتی برای گسیل عناصر پیاده نظام خود در دل مردم و به آشوب کشیدن هرگونه اجتماع و اعتراض عقلانی و منطقی استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا فضای منطقی و عقلانی بر روابط اجتماعی ملت ایران حاکم شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها