فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت:

اقتدار نیروی دریایی مرهون نیروی تربیت یافته متعهد پای کار است

امیر دریادار دوم «شعبان‌زاده» با اشاره به اینکه مرکز آموزشی تخصص‌های دریایی رشت از مراکز مهم تربیت نیروی انسانی نیروی دریایی در حوزه آموزش‌های نظامی است، گفت: تربیت نیروی انسانی در صدر اهمیت امور قرار دارد؛ تجهیزاتی که ساخته می‌شود و توفیقاتی که حاصل می‌شود، مرهون نیروی تربیت یافته متعهد پای کار است.
کد خبر: ۴۹۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ - 28November 2021

اقتدار نیروی دریایی مرهون نیروی تربیت یافته متعهد پای کار استبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، امیر دریادار دوم «مهدی شعبان‌زاده» فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفتم آذر سال ۱۳۵۹ نقطه عطفی در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار داشت: در زمانی که دشمن تا دندان مسلح به میهن اسلامی حمله کرده بود نیروی دریایی با عملیات مروارید به جنگ با نیروی دریایی بعث عراق رفت و یکی از اهداف حمله سراسری بعث عراق به ایران توسعه جغرافیایی مرز‌های خود بود که با برنامه ریزی و دلاورمردی‌های جوانان این مرز و بوم توطئه شوم بعث عراق نقش بر آب شد و حتی نتوانست تا پایان جنگ صادرات نفتی از دو پایانه داشته باشد.

فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با اشاره به اینکه این پیروزی اولین پیروزی اثربخش در دریا بود، تصریح کرد: در طول دفاع مقدس هم کشور‌های مختلف با هدایت امریکا می‌خواستند نظام اقتصادی، صادرات و واردات ایران از دریا را مختل کنند که نیروی دریایی با اسکورت کشتی‌های تجاری باعث حفظ شریان اقتصادی کشور شد؛ بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفتکش در طول دفاع مقدس اسکورت شدند و اقتصاد نظام در آن برهه حساس که نیاز شدید به صادرات و واردات داشتیم حفظ شد.

وی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس تامین نیروی انسانی در دستورکار نیروی دریایی قرار گرفت که باعث تحول شد، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر سازمانی است که مهمترین شاخصه آن‌ها تعهد و تخصص بوده تا بتوانند به‌صورت مستقل ماموریت‌ها را انجام دهند.

شعبان‌زاده با بیان اینکه دانشگاه امام نوشهر، مرکز آموزش تفنگداران در منجیل و مراکز آموزشی در سیرجان و تخصص‌های دریایی در رشت از مراکز مهم تربیت نیروی انسانی نیروی دریایی در حوزه آموزش‌های نظامی است، افزود: تربیت نیروی انسانی در صدر اهمیت امور قرار دارد؛ تجهیزاتی که ساخته می‌شود و توفیقاتی که حاصل می‌شود، مرهون نیروی تربیت یافته متعهد پای کار است.

وی با اشاره به خودکفایی در عرصه ساخت تجهیزات نظامی و شناورها، تاکید کرد: سرفصل‌های آموزشی متناسب با شرایط روز دنیا و تهدیدات برنامه ریزی می‌شود تا اگر تهدیدات نوظهوری به وجود آمد آمادگی داشته باشیم و در این راستا نیرو‌ها را به روز می‌کنیم تا بتوانند متناسب با آن تهدیدات مقابله کنند.

فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با اشاره به اینکه نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات‌محور است تا بتواند به‌صورت مستقل ماموریت خود را انجام رساند، متذکر شد: با اینکه در حوزه‌های نظامی و دفاعی در تحریم هستیم، اما توانستیم در دل تحریم‌ها به خودکفایی رسیده و آنچه که در حوزه دفاعی نیاز داریم توسط جوانان متخصص ما در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ پدیده شوم دزدی دریایی مدرن اتفاق افتاد و شاهراه‌های تنگه هرمز مالاکا و باب المندب که مهم‌ترین منطقه تردد کشتی‌ها هستند موقعیت پر خطری است که تهدیدات دریایی رقم می‌خورد، تصریح کرد کرد: حمایت از کشتی‌ها و تأمین خطوط مواصلات دریایی به عهده ارتش قرار گرفت و از سال ۱۳۸۸ تاکنون ۶ هزار کشتی تجاری و نفتکش اسکورت شدند که علی‌رغم تهدیدات مختلف خوشبختانه هیچ ربایشی نداشتیم و حتی به کشور‌های دیگر هم در این حوزه کمک می‌کنیم.

شعبان‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر ناوگروه ۷۹ نداجا با اقتدار در حال گشت‌زنی، حفاظت و تامین خطوط مواصلاتی کشتی‌های تجاری نفتکش و شیلاتی کشور در مدار ۱۰ درجه شمال اقیانوس هند است، خاطرنشان کرد کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی «نیروی دریایی نیروی علمی، بین‌المللی، سیاسی و نظامی است» در این راستا آماده اجرای همه ماموریت‌های ابلاغی است.

وی با اشاره به اینکه در ناوگان شمال و جنوب اقتدار و آمادگی رزمی وجود دارد که برگزاری رزمایش‌ها نقطه عطف این آمادگی است، افزود: رزمایش‌ها با هدف آمادگی و اقتداری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین ارزیابی عملکرد تجهیزات اجرا می‌شوند.

فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت با بیان اینکه در هفته نیروی دریایی ۴۱ عنوان برنامه در استان اجرا می‌شود، ابراز داشت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با خانواده شهدا، تجدید میثاق با شهدا، ویزیت رایگان، اعزام کارکنان و فراگیران، شرکت دریادلان در پویش نذز خون، برگزاری جشنواره سرود، برگزاری دو محفل انس با قرآن، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه خانواده کارکنان، تجلیل از کادر درمان و برگزاری سیزدهمین دوره طرح مواسات از جمله برنامه‌های بزرگداشت هفته نیروی دریایی است.

وی با اشاره به مردم‌یاری نیروی دریایی در زمان شیوع کرونا، عنوان کرد: نیروی دریایی با هدف مردم یاری در کرونا همواره در کنار مردم است تا به ماموریت‌های ذاتی خود به بهترین شکل اقدام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها