رئیس جمهور در صحن مجلس:

اجرای قانون نیازمند همگرایی همه بخش‌های کشور است

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه منقح شدن قوانین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: ما برای اجرای قانون به همگرایی همه بخش‌های کشور نیاز داریم.
کد خبر: ۴۹۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴ - 01December 2021

اجرای قانون نیازمند همگرایی همه بخش‌های کشور استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت که در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در سیره و سلوک شهید مدرس محور‌های قابل توجهی اعم از مبارزه با استبداد و استعمار وجود دارد، اما محوری‌ترین نکته موجود در زندگی این شهید پیوند معنویت و سیاست بود.

وضعیت امروز جهان حاصل جدایی سیاست از معنویت است

وی با بیان اینکه کلاهک‌های هسته‌ای در دنیا محصول جدایی معنویت و سیاست از یکدیگر بوده است، عنوان کرد: محصول جدایی سیاست از معنویت، ۷۰ سال ظلم بر مردم فلسطین و ظلم‌های بسیاری است که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد، اما در مکتب شهید مدرس و در ادامه راه یعنی مکتب سیاسی امام جلوه‌های بسیاری را شاهد هستیم مانند اینکه عالم بداند می‌توان با دینداری و دین‌مداری، خداخواهی، حق خواهی و عدالت خواهی جامعه امروز را سعادتمند کرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: پرچمی که امروز در دست رهبری قرار دارد به جوامع بشری این را می‌آموزد که دین می‌تواند زندگی بشر را اداره کند و برای همه نیازمندی‌ها و سوالات او پاسخ درخور دارد. از خداوند متعال می‌خواهیم در این روزی که روز شهید مدرس و روز مجلس نام گذاری شده است، به همه ما توفیق دهد تا در مسیر ترسیمی شهدای دارای دو حیات حرکت کنیم و نسبت به امانت‌هایی که به ما سپرده شده است، در حضور خداوند متعال، شهدا و مردم پاسخگو باشیم.

مجلس جلوه اراده و رأی و تشخیص مردم است

رئیسی با تاکید براینکه وظیفه بزرگ مجلس قانون‌گذاری است، خاطرنشان کرد: قانون‌گذاری و ریل‌گذاری وظیفه بزرگ و مهم مجلس است و اهمیت زیادی دارد و امروز مجلس جلوه اراده و رأی و تشخیص مردم است و این نکته مهمی است که ما جلوه اراده و رأی مردم برای ریل گذاری در جامعه خود را به شکل قانون‌گذاری داریم.

وی افزود: قانون‌گذاری بخشی از کار و بخش مهم قضیه اجرای قانون است. همگان باید خود را موظف به اجرای قانون بدانند و همه مسئولین و نقش‌آفرینان بدون استثنا باید خود را موظف به قانون‌مداری بدانند، خود را با قانون تعریف کنند و قانون را محور اجرای عدالت در جامعه قرار دهند.

رئیسی اضافه کرد: اگر بخواهیم قسط و عدالت را در جامعه محور قرار دهیم چه معیاری را می‌توانیم برای اجرای عدالت بگذاریم؟ به عقیده من، ما راهی جز توافق بر اجرای قانون نداریم. باید بگوییم به همان میزان که قانون رعایت شود، عدالت اجرا می‌شود و به همان میزان که قانون نقض می‌شود عدالت نقص شده است.

قانون، شاخص اجرای عدالت در جامعه است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز معیاری بهتر از اجرای قانون برای اجرای عدالت نداریم؛ لذا باید کشوری که کشور انتخابات است و رأی مردم سرنوشت کشور و مردم را تعیین می‌کند، باید قانونمداری در مجلس، دولت، شهر و روستا محور قرار گیرد و هیچ‌کس به خود اجازه نقض قانون را ندهد. اجرای عادلانه و داوری عادلانه، محور اجرای عدالت است.

رئیسی بیان کرد: در روز مجلس باید بر همه سلایق سیاسی تاکید کرد. همه مسئولان در همه حوزه‌ها باید قانون‌مدارانه حرکت کنند. نزدیکترین راه اجرای عدالت، اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه به روز بودن و کارآمد بودن قوانین اهمیت دارد، اما نکته مهم دیگر که مورد تاکید رهبری بوده است تنقیح قوانین است، گفت: تنقیح قوانین هم وظیفه مجلس و هم وظیفه دستگاه‌های اجرایی و قضایی است، اما محوریت تنقیح قوانین بر عهده مجلس است و مسئولین دیگر هم باید همکاری کنند. این کار ابزاری برای دولت و دستگاه قضایی است و منقح شدن قوانین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

رئیسی ادامه داد: ما امروز برای اجرای قانون نیازمند هگرایی، همدلی و هم پوشانی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم. مسأله هماهنگی قوا، نهاد‌ها و دستگاه‌های حکومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. انسجام و یکپارچگی یک تاکتیک نیست بلکه راهبرد اساسی است. نباید اجازه داد انسجام به هیچ عنوان دچار خدشه شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: حاشیه‌ها باید در حاشیه بماند و نباید به متن بیاید. اختلاف نظر و دیدگاه حتما هست لکن این‌ها حواشی است و آنچه متن است انسجام بین قوا و همه نیرو‌های دست اندرکار در امور مردم است و ما هرگز نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم. انسجام قوا همواره مورد تاکید رهبری است و امروز نیاز جدی کشور است و همواره باید بر این قضیه به عنوان ضرورت تاکید کرد.

تسهیل حل مشکلات جامعه با انسجام قوا

رئیسی با بیان اینکه انسجام قوا و همه نهاد‌ها برای خدمت به مردم و گره گشایی از زندگی مردم و پیشرفت امور است، گفت: در تحقق این موارد مسئله شناسی ضرورت دارد. نظام مسائلی که امروز داریم و تشخیص اولویت‌ها در این باب ضرورت است. در سطح هر شهر و روستا ضرورت‌های جدی وجود دارد که نظام مسائل برای آن‌ها راه حل‌هایی دارد و مجلس و نخبگان و صاحبنظران به آن فکر کرده‌اند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما در دولت خود را موظف می‌دانیم و بار‌ها تاکید کردم از نگاه‌های نخبگانی و دانشگاهی صاحبنظران استفاده کنند. به ویژه در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی نظرات نخبگانی بسیار می‌تواند در حل مسأله در کشور و برای یافتن راه حل مسائل موثر باشد. ما مشورت با دوستان در مجلس و مشورت با همه صاحبنظران را برای خود سرمایه تلقی می‌کنیم و همواره باید به این سرمایه‌ها در عمل به عنوان عنایت الهی توجه داشته و شکرگزار باشیم.

وی بیان کرد: نمایندگان محترم نسبت به راه‌حل مسائل، دغدغه‌هایی دارند که این دغدغه‌ها گاهی به صورت ارائه یک طرح جلوه می‌کند و ارائه طرح ازسوی نمایندگان حق آن‌ها است، اما اگر طرح‌ها با حضور کارشناسان دولت و بخش‌های مختلف از غنا برخوردار شود در عمل با مشکل مواجه نخواهیم شد و اجرای این طرح‌ها که بعد به صورت قانون در می‌آید، آسان خواهد شد.

رئیسی اظهار کرد: اینکه برخی در سخنان خود و در رأس همه آنها، مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس بر لایحه تاکید کردند و به آن تقدم دادند دلیلش این است که لایحه در بردارنده یک کار کارشناسی در بخش‌های اجرایی است و تاکید من این است که طراحان طرح‌ها حتما از دیدگاه‌ها و نظرات دولت و بخش‌های مربوطه و تخصصی استفاده کنند تا طرح‌ها هم مانند لوایح از غنا برخوردار باشند و ما در عمل با اجرای آن‌ها مشکل نداشته باشیم، زیرا بالاخره وقتی به قانون تبدیل شود دولت موظف به اجرا است.

لزوم توجه به قوانین مغفول مانده برنامه ششم توسعه

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پیگیر اجرای قوانین در دولت است، اضافه کرد: تاکید شده است در جدولی مشخص شود که کدام یک از احکام برنامه ششم اجرا شده و چه احکامی در حال اجراست و چه احکامی و به چه دلیل اجرا نشده است. ما باید بتوانیم به سرعت احکامی از برنامه ششم که مورد توجه نبودند را در دولت مورد توجه قرار دهیم، زیرا قانونی است که باید اجرایی شود.

رئیسی گفت: برخی آیین‌نامه‌های بودجه ۱۴۰۰ در دولت مطرح است و بسیاری از آن‌ها تصویب شده و تعدادی در حال دنبال شدن هستند و آیین‌نامه‌هایی که در ذیل قانون هستند باید به سرعت مورد توجه قرار گیرند و در دولت هم در حال پیگیری هستیم. به دلیل اینکه دولت ما از نیمه سال کار خود را آغاز کرد این‌ها کار‌های مقدماتی دولت بود و تا وزرا در مجموعه‌های خود مستقر شوند و اولویت‌ها را تشخیص دهند طبیعتاً این کار‌ها به دلیل بی‌توجهی در گذشته، معطل ماندند. حدود ۸ آیین‌نامه در کمیسیون‌های دولت مطرح است که گفتیم با سرعت بررسی شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۱ اولین سند مالی است که می‌خواهد ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس شود. روسای محترم کمیسیون‌های برنامه، اقتصاد و جهش تولید سخنان اقتصادی قابل استفاده‌ای مطرح کردند و حتما آقای میرکاظمی در جلسات کارشناسی خود از نظرات آقایان استفاده کرده و خواهند کرد تا مهمترین سند مالی دولت را با لحاظ دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه و دغدغه نمایندگان مجلس ارائه کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم بودجه ۱۴۰۱ کمترین نقص را داشته باشد، دارای کسری نباشد و بتواند تورم را مهار کند و رشد اقتصادی قابل قبولی در آن دیده شود. ان‌شاءالله ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد. قبل از آمدن به مجلس اگر دوستان مشورتی دارند که بتواند در پیش‌نویس رعایت شود بیان کنند.

توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه به رای صاحبنظران

رئیسی اضافه کرد: مشی سازمان برنامه و بودجه در دوران اخیر این بوده است که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستان در کمیسیون‌های مجلس، کار را دنبال کنند. ما می‌خواهیم بودجه کمترین نقص را داشته باشد که با نگاه نمایندگان بتواند هم روستا و هم شهر را آباد کند و هم بتواند عدالت‌محور باشد.

وی بیان کرد: آمایش سرزمینی طبیعتاً می‌تواند مورد استناد قرار گیرد تا بتوانیم عدالت را مبتنی بر آمایش سرزمینی در بودجه ۱۴۰۱ عملیاتی و اجرایی کنیم. نسبت به نکاتی که در رابطه با مسائل مختلف اقتصادی بیان شد، مسائل سامانه‌های اطلاعاتی و ناترازی بانک‌ها و مسأله ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در خصوصی‌سازی مورد تاکید دولت و در حال دنبال شدن است. قوانین چند گانه که باید مورد توجه باشد مانند قوانین مربوط به فضای کسب و کار، رونق و جهش تولید نقش آفرین است و قطعا مورد تاکید دولت خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: چند روز قبل وعده دادیم که نشستی را در حضور نمایندگان برگزار خواهیم کرد تا نکات مورد نظر مطرح شود و فکر می‌کنیم این نشست‌ها قابل تکرار برای تبادل نظر و دیدگاه‌ها است و موثر خواهد بود. امیدوارم آنچه گفتیم و شنیده شد برای رضایت خداوند متعال و در جهت حل مشکلات کشور کارساز باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار