دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تخریب خانه فلسطینی‌ها در سایه سیاست آپارتاید صهیونیست‌ها

نظامیان اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ خانه متعلق به فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس اشغالی تخریب کرده‌اند.
کد خبر: ۴۹۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰ - 04December 2021

تخریب 11 هزار خانه فلسطینی‌ها در سایه سیاست آپارتاید صهیونیست‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: همواره اخبار متعددی از تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس شنیده می‌شود و در اسفندماه سال گذشته رسانه‌های عربی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی قصد دارد با نابود کردن بیش از ۱۰۰ خانه فلسطینیان در شهر اشغال شده بیت المقدس، حدود هزار و ۵۵۰ تن شامل ۸۰۰ کودک را آواره کند.

همچنین مرکز تحقیقات اراضی فلسطین اخیرا طی گزارشی اعلام کرد: نظامیان اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ خانه متعلق به فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس اشغالی تخریب کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است: «از این تعداد هفت هزار و ۴۴۰ خانه در قدس اشغالی در این مدت تخریب شده است. در پی این اقدامات حدود ۷۳ هزار فلسطینی از جمله ۴۷ هزار و ۲۲۰ نفر از اهالی قدس آواره شده‌اند.»

تخریب منازل فلسطینیان و توسعه شهرک‌سازی در قدس اشغالی پس از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در شش دسامبر ۲۰۱۷ مبنی بر به رسمیت شناختن این شهر به عنوان «پایتخت اسرائیل» افزایش یافته است.

بر اساس گزارش الوقت، اقدامات صهیونیست‌ها علیه فلسینیان با واکنش تند مقاومت فلسطینی روبرو شده و روزنامه الأخبار لبنان اعلام کرد که مقاومت فلسطین پیام شدیداللحنی را در رابطه با تخریب خانه‌های صد‌ها فلسطینی در شهرک سلوان واقع در شهر قدس اشغالی، برای رژیم صهیونیستی فرستاده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع در مقاومت فلسطین آورده است که فرماندهان مقاومت در غزه از نزدیک پیگیر تحولات قدس هستند و در صورت هرگونه تخریب خانه‌های فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی در این منطقه، تصمیماتی مهم و قاطع اتخاذ خواهند کرد.

به گفته این منابع، مقاومت شدیداً به رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه حماقت در شهر قدس هشدار داده و اعلام کرده است که چنین اقدامی موجب انفجار اوضاع و درگیری مجدد خواهد شد. پیشتر نیز جنبش حماس طی بیانیه‌ای طرح‌های شهرک‌سازی در شهر قدس را به شدت محکوم کرده بود. این جنبش از تشکیلات خودگردان خواست به سکوت خود در این زمینه پایان داده و دست مقاومت را برای مقابله با این تجاوزات باز بگذارد.

در عین حال اقدامات ضد فلسطینی صهیونیست‌ها نشان بارزی از سیاست آپارتاید رژیم صهیونیستی است که با سکوت مجامع بین المللی دنبال می‌شود. تا کنون هیچکدام از سازمان‌های بین المللی واکنشی به تخریب خانه‌های فلسطینی در قدس نداشته و عدم صدور مجوز برای خانه‌های فلسطینی از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی نشده است. این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل در موارد دیگری مربوط به دیگر کشور‌ها اقدام به تشکیل پرونده می‌کند، اما در مورد تخریب خانه‌های فلسطینیان تا کنون اقدامی نکرده است.

تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در شهر قدس همچنین موجب خیز فلسطینی‌های سرزمین‌های ۱۹۴۷ به سمت قیام و سپس پیوستن آن‌ها به سایر فلسطینیان در کرانه باختری و غزه خواهد شد، به مانند آنچه در موضوع محله شیخ جراح روی داد. در واقع زمینه‌های قیام در میان فلسطینیان سرزمین‌های ۱۹۴۸ وجود دارد، چون هم اعمال سیاست‌های تبعیض آمیز ساختاری علیه فلسطینیان در جامعه صهیونیستی بسیار زیاد است و هم وضعیت اقتصادی حاشیه‌ای و فقر زده اعراب در ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه صهیونیستی باعث گرایش این بخش از فلسطینی‌ها به سمت مقاومت شده است.

در واقع پروژه هضم و همگون سازی فلسطینیان در جامعه صهیونیستی شکست خورده و این شکست واقعیت خود را در جریان اتحاد و همگرایی روز افزون نسل جدید جوانان فلسطینی ساکن اراضی اشغالی با تحولات کرانه باختری و جنگ ۱۱ روزه به خوبی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار