دبیر کنگره شعر سربداران:

شعر و ترانه‌ی ناب برای «سردار سلیمانی» بخشی از انتقام است/ حاج قاسم به کمک شاعران آمده است

امیری‌اسفندقه شعر و ترانه‌ی ناب را بخشی از پروژه انتقام برای سردار سلیمانی دانست و گفت: امروز حاج قاسم با این کنگره به کمک شاعران آمده است تا فکری به‌حال شعر دفاع مقدس کنیم.
کد خبر: ۴۹۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ - 06December 2021

شعر و ترانه‌ی ناب برای به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر سراسری سربداران با موضوع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در تالار رودکی برگزار شد.

مرتضی امیری اسفندقه دبیر علمی و هنری کنگره در این نشست به ایده‌ی برگزاری کنگره سربداران پرداخت و اظهار داشت: در باب  شهید سلیمانی مراسم شعر کم برگزار نشده است؛ حتی قبل از شهادت ایشان دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و به همت سعید حدادیان شب شعر «سلام سردار» برگزار شد.

وی افزود: بعد از شهادت حاج قاسم شب شعر‌ها و کتاب‌ها منتشر شد و سروده‌های شاعران جمع‌آوری شده است، اما این نخستین کنگره است، چون بزرگ‌تر، جامع‌تر و با دقت‌تر است و میدان عمیق‌تری دارد.

دبیر علمی و هنری کنگره به لزوم بازتعریف تفاوت کنگره‌ها پرداخت و گفت: در کنگره‌ها ابعاد علمی مورد نظر قرار می‌گیرد و ما خشت اول هستیم و تمام سروده‌ها درباره‌ی شهید سلیمانی جمع‌آوری شده است و گروه علمی و پژوهشگران ادبیات گردهم آمده‌اند.

امیری‌اسفندقه با تاکید بر اینکه شعر در طول تاریخ فرهنگ ایران اسلامی آینه داری کرده است، عنوان کرد: تاریخ مشروطه در شعر آن دوره است؛ شعر به بهترین زبان به اصل و بطن تاریخ ورود کرده است.

وی تاکید کرد: حق نداریم شعر ضعیف را برای یک حماسه قوی در انظار همه قرار دهیم؛ همه حق دارند شعر بخوانند، اما همه نمی‌توانند شعر بسرایند. در این رویداد ۳۲۲ شاعر شرکت کرده‌اند. برخی از شرکت کنندگان بااستعداد هستند و این کنگره بنا دارد این استعداد‌ها را شناسایی و تقویت کند. آموزش در این رویداد جای خالی کتاب و مقاله را پر کرده است.

امیری‌اسفندقه با اشاره به اینکه همه شهدا رفته‌اند تا قلم بماند، گفت: وظیفه قلم نکوداشت شهداست لذا قدم و قلم همراه هم هستند و این کنگره تلاش می‌کند این اتفاق در دوره‌های بعد رقم بخورد.

دبیر علمی و هنری کنگره با تاکید براینکه این رویداد افتتاحیه داشته است، اما اختتامیه ندارد، گفت: در آیینی که پنج‌شنبه برگزار خواهیم کرد به آثار خواهیم پرداخت و این به‌معنای اتمام کنگره نیست بلکه در ادامه به آثار خواهیم پرداخت و هیچ اثری را دور نخواهیم ریخت.

وی آهنگین بودن را مولفه اشعار فارسی دانست و عنوان کرد: برای همه علاقه‌مندان شعر در همه قالب‌ها در این کنگره از همه استان‌ها اثر خواستیم و آثار خوبی رسید. داوران برای بهتر داوری کردن، تخصصی آثار را داوری کرده‌اند. مصطفی علی‌پور، شکارسری و سیار بخش نیمایی و نو را داوری کردند.

امیری‌اسفندقه فعال شدن بخش فرهنگی را یک بخش از انتقام دانست، گفت: یک شعر و ترانه‌ی ناب برای سردار سلیمانی همان انتقام است، ولی اگر شعر ضعیف بگوییم تضعیف حماسه کرده‌ایم. شهید سلیمانی یک بار دیگر به کمک ما آمده است تا بتوانیم شعر دفاع مقدس را پالایش کنیم و کنگره‌های شعر شهدا را بازتعریف کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار