کارشناس مسائل منطقه:

نگاه بایدن به عربستان و بن سلمان منفی است

هانی‌زاده گفت: در گذشته ترامپ به شدت از بن سلمان حمایت می‌کرد اکنون تیم بایدن نگاه انتقادی به بن سلمان دارد و برخی گزارش‌ها حاکی است که دادگاه فدرال آمریکا باید به دلیل قتل خاشقچی بن سلمان را تحت تعقیب قرار دهد، زیرا خاشقچی تابعیت آمریکا را داشت.
کد خبر: ۴۹۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ - 08December 2021

نگاه بایدن به عربستان و بن سلمان منفی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی درباره پیام پادشاه عربستان به رهبران عمان، بحرین و برخی دیگر از کشور‌های حوزه خلیج فارس پیش از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، اظهار داشت: در واقع عربستان از مدت‌ها پیش به خاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار برجسته سعودی، جنگ یمن و دخالت در مسائل عراق و لبنان دچار انزوای سیاسی شده و نخستین حرکتی هم که صورت گرفت دیدار ماکرون از چند کشور حوزه خلیج فارس و عربستان بود که این کشور از انزوا خارج شود و قرارداد‌های اقتصادی و تجاری منعقد شد.  

وی تصریح کرد: عربستان به خاطر رفتار‌های تهاجمی مورد نفرت ملت‌های عرب قرار گرفته و اکنون اقدامات جدیدی از جمله مذاکره با ایران در بغداد و تلاش برای ترمیم روابط با لبنان در پیش گرفته است.

کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان انتقاداتی به جنگ یمن داشت و این مسئله در روابط عربستان و لبنان تأثیر داشته و اکنون با کنار رفتن این وزیر لبنانی، عربستان برای از سرگیری ارتباط با لبنان تلاش می‌کند.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: بنابراین رویکرد جدیدی در عربستان در حال انجام است و پادشاه عربستان دریافته سیاست‌های تهاجمی بن سلمان نتیجه منفی برای این کشور به همراه داشته و سعی می‌کند شکافی که در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده را ترمیم کند.

وی افزود: در واقع عربستان به دنبال این است تا در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس همه سران ۶ کشور عضو شورا حضور داشته باشند از جمله کویت، عمان، بحرین، قطر و امارات تا نشست در سطح بالایی برگزار و عربستان از این وضعیت خارج شود.

کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: عربستان در طول سال‌های اخیر از زمانی که بن سلمان وارد عرصه شده به شدت سیاست‌های تهاجمی در پیش گرفته از جمله در قبال سوریه، ایران، عراق و یمن و...، اما اکنون به این نتیجه رسیده که این سیاست‌ها پاسخگو نیست ضمن این که نگاه بایدن به عربستان و بن سلمان منفی است.

هانی‌زاده ابراز داشت: در گذشته ترامپ به شدت از بن سلمان حمایت می‌کرد اکنون تیم بایدن نگاه انتقادی به بن سلمان دارد و برخی گزارش‌ها حاکی است که دادگاه فدرال آمریکا باید به دلیل قتل خاشقچی بن سلمان را تحت تعقیب قرار دهد، زیرا خاشقچی تابعیت آمریکا را داشت.

وی در پایان گفت: عربستان به شدت از رفتار منفی تیم بایدن وحشت دارد و پادشاه عربستان تلاش می‌کند تا زمینه به قدرت رسیدن فرزندش را فراهم کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها