معاون وزیر امور خارجه:

طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگو‌های موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است

باقری با اشاره به اعتراض چند عضو ۱+۴ نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا، درباره فضای مذاکرات کنونی در وین گفت: احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگو‌های موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است.
کد خبر: ۴۹۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵ - 09December 2021

طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگو‌های موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ به منظور لغو تحریم‌ها امشب (پنجشنبه) در گفت‌وگویی در تشریح فضای حاکم بر مذاکرات که امروز با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که دولت جدیدی در ایران شکل گرفته و تیم جدیدی مسئولیت مذاکرات را برعهده گرفته است، اظهار داشت: این تیم براساس دستورالعمل‌هایی که داشت چارچوب‌هایی را برای ادامه گفت‌وگو‌ها تدوین کرد و بر همین اساس پیشنهاد‌هایی را در دو موضوع مهم مورد بحث طرفین یکی در موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و همچنین در موضوع اقدامات هسته‌ای تدوین و به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه داد.

معاون وزیر خارجه افزود: در همین چارچوب قرار شد بررسی‌های لازم در مورد دیدگاه‌های اطراف مختلف گفت‌وگو که ایران و ۱+۴ هستند، صورت بپذیرد. در این بخش از مذاکرات دور هفتم که گفت‌وگو‌ها در وین از امروز آغاز شد، با این نگاه همه شرکت کنندگان بودند که بتوانند با یک نگاه رو به جلو گفت‌وگو‌هایی را شکل بدهند که این گفت‌وگو‌ها دیدگاه‌های طرفین را در مسیر توافق به هم نزدیک کند.

باقری به دو پیشنهادی که ایران در هفته گذشته به طرف‌های مقابل ارائه کرد پرداخت و اظهار داشت: پیشنهاد‌هایی را که جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به طرف مقابل ارائه کرده بود، نشان دهنده دیدگاه‌ها و مواضع ایران درباره پیش نویسی است که در وین ۶ به جمع بندی اطراف مختلف گفت‌وگو‌ها رسیده بود. این دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران، همچنان ره توشه هیأت ایرانی برای استمرار گفت‌وگو‌ها خواهد بود.

اختلافات درباره تحریم‌ها بستگی به اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها دارد

رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات امروز انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این‌که کار ما براساس مبانی مشترکی است که در وین ۶ حاصل شده بود و این‌که شما پیامی که از طرف مقابل در آغاز مذاکرات امروز دریافت کردید چه بود؟ و این‌که آیا می‌توانید با خوشبینی جلو بروید؟ خاطرنشان کرد: طرفین در آخرین دور گفت‌وگو‌ها در وین به یک پیش نویسی دست یافتند و هیأت ایرانی درباره آن پیش نویس دیدگاه‌هایی را داشت. این دیدگاه‌ها، چون به صورت مستند و مستدل بود، مکتوب شد و در اختیار طرف مقابل قرار گرفت.

وی یادآور شد: حتی اگر این پیشنهاد‌ها در اختیار طرف مقابل هم قرار نمی‌گرفت، روزی که در کارگروه‌های تخصصی قرار بر این می‌شد که درباره لغو تحریم‌ها یا اقدامات هسته‌ای صحبت شود، هیأت ایرانی براساس همین نگاه مواضع خودش را به طرف مقابل اعلام می‌کرد.

باقری متذکر شد: طبیعی است که دو طرف گفت‌وگو نگاهشان با هم متفاوت و مختلف است و اگر نگاهشان یکسان بود قاعدتا با هم گفت‌وگو نمی‌کردند و یک طرف میز بودند و دو طرف میز نبودند. این امر طبیعی است و خیلی چیز خاص و ویژه‌ای نیست.

وی درباره اظهارات انریکه مورا مبنی بر این‌که مسیر سختی پیش رو است و زمان نامحدود نیست و در پاسخ به این سؤال که ایران تا چه زمانی می‌تواند به این مذاکرات ادامه دهد؟ و چقدر احتمال می‌دهید اختلافات درباره تحریم‌ها رفع شود؟ گفت: اختلافات درباره تحریم‌ها بستگی به اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: هر زمان این اراده جدی و آمادگی عملی احراز شود، ما می‌توانیم برای لغو تحریم‌ها گام برداریم و لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفت‌وگو‌ها به ویژه در زمینه اقدامات هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگو‌های موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده

باقری درباره این‌که آیا این امروز با نشستی که برگزار شد، اراده جدی را در طرف‌های مقابل به خصوص اروپایی می‌بینید؟ بیان کرد: آن‌چه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگو‌های موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است.

اعتراض چند عضو ۱+۴ به تحریم‌های جدید آمریکا

معاون وزیر خارجه درباره اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا در میانه مذاکرات نیز اظهار داشت: همین اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام شد، مورد اعتراض چند کشور عضو ۱+۴ در نشست امروز (پنجشنبه) کمیسیون مشترک قرار گرفت و آن‌ها هم این اقدام را غیرسازنده دانستند و خواستار این شدند که آمریکایی‌ها از ادامه و استمرار چنین اقداماتی که می‌تواند فضای گفت‌وگو‌ها را تخریب کند، خودداری کنند.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) و به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به منظور گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علی باقری نیز ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگو‌ها تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگو‌ها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار