یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

ظرفیت فرهنگی گلزارهای شهدا باید گسترش یابد

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت روش‌های مختلفی دارد؛ اما هنوز ظرفیت‌های بزرگی در این راستا در جامعه نهفته است که به‌نظر می‌رسد می‌توان بیش از گذشته به آن‌ها اهمیت داد.
کد خبر: ۴۹۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 14December 2021

ظرفیت فرهنگی که گلزارهای شهدا باید گسترش یابدگروه حماسه و جهاد دفاع‌‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ فرهنگ «ایثار و شهادت» در دوران هشت سال دفاع مقدس موجب شد تا ملت ایران، در این جنگ تحمیلی که از لحاظ تجهیزات نظامی، به‌عنوان یک «جنگ نامتقارن» شناخته می‌شود، مقابل نه تنها ارتش بعث عراق، بلکه حامیان ابرقدرت آن نیز مقاومت و ایستادگی کند؛ بنابراین ترویج این فرهنگ به‌عنوان یک ذخیره مادّی و معنوی می‌تواند همان روحیات ایثارگرانه برگفته از آن را در میان نسل‌های امروز و فردا زنده نگه دارد و با توجه به این‌که دشمنان این‌روزها مدل «جنگ ترکیبی» را در پیش گرفته‌اند و در همه عرصه‌ها نظیر اقتصاد، فرهنگ و... درصدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند، فرهنگ ایثار و شهادت عاملی برای مقاومت و ایستادگی در این جنگ چندجانبه شناخته شود.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت روش‌های مختلفی دارد که در رأس آن‌ها می‌توان به راهیان‌نور به‌عنوان یک رزمایش بزرگ فرهنگی اشاره کرد، همچنین برگزاری کنگره‌های شهدای هر استان نیز چندسالی است که در این راستا، تأثیرات مؤثری را در جامعه دارد؛ اما در این میان، هنوز ظرفیت‌های بزرگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهفته که به‌نظر می‌رسد می‌توان بیش از گذشته به آن‌ها اهمیت داد.

گلزارهای شهدا در سراسر کشور محل آرامیدن شهدای بسیاری هستند، از شهدای انقلاب اسلامی گرفته تا شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای گمنام و... که هر کدام در سنین و جایگاه‌های مختلف اعم از دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و روحانی، فرمانده و... زندگی‌نامه و وصیت‌نامه‌شان می‌تواند الگویی برای کسانی باشد که به زیارت آن‌ها می‌روند.

در این راستا می‌توان به گلزار شهدای تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین گلزار شهدای کشور اشاره کرد که در آن‌ فرماندهان بزرگ و شهدای شاخص زیادی آرمیده‌اند. همان‌جایی که خانواده‌های معظم شهدا هرکدام حجله‌های مزار شهیدشان را با عشق قلبی خود آراسته‌اند و علاوه‌بر حضور خانواده‌های معظم شهدا، جوانان زیادی را نیز می‌توان آن‌جا دید که آمده‌اند تا از شهدا درس «معنویت و اخلاق» فرا بگیرند. همچنین حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و میزبانی آن‌ها از زائران شهدا در قالب ایستگاه‌های صلواتی و اجرای برنامه‌های مختلف دینی و معنوی نیز بر معنویت این مکان مقدس افزوده است.

تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیتی که در گلزارهای شهدا نهفته است، به این معنا نیست که هیچ اقدامی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این مکان‌های مقدس صورت نمی‌گیرد؛ اما این‌که این اقدامات تا چه میزان می‌تواند گسترش یابد، جای بحث دارد.

در این راستا یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی که از گذشته برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در گلزارهای شهدا رواج دارد، اردوهای چندساعته‌ای است که معمولاً از سوی پایگاه‌های بسیج، مراکز فرهنگی، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و... در قالب جمع‌های کوچک و بزرگ در این مکان‌های مقدس برگزار می‌شود و بعضاً پیشکسوتان دفاع مقدس نیز برای این کاروان‌ها از شهدا و دفاع مقدس روایت‌گری می‌کنند که همین روند اگر با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت دستگاه‌های متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیش از گذشته گسترش پیدا کند؛ یعنی چنانچه کاروان‌های اقشار مختلف مردم در گلزارهای شهدا حضور پیدا کرده و از روایت‌گری‌های پیشکسوتان دفاع مقدس به‌صورت هدفمند بر سر مزار برخی شهدا، خصوصاً شهدای شاخص برخوردار شوند، می‌تواند گامی مؤثر برای شناساندن حماسه‌های رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس و سیره شهدا به نسل‌های جدید باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار