تلاش مصر برای میانجیگری در پرونده یمن

یک روزنامه قطری گزارش داد که قاهره به‌منظور کمک به عربستان سعودی اخیراً برای میانجیگری در چند پرونده از جمله در ارتباط با مسئله یمن تحرکاتی را آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۹۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ - 17December 2021

به گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، دیپلمات‌های مصری خبر دادند که قاهره اخیراً تحرکاتی را برای وساطت در پرونده یمن و میان عربستان سعودی و ایران آغاز کرده است.

کمیته پیگری و رایزنی سیاسی مصر و عربستان سعودی، روز پنجشنبه، نشست‌های خود را در قاهره به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی او به پایان رساند.

این نشست مشترک چند روز پس از آن برگزار شد که مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض رایزنی‌هایی را برای همسوسازی مواضع آغاز کردند.

دیپلمات‌های مصری در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که در حال حاضر، در ارتباط با چند پرونده بسیار مهم برای ریاض و قاهره، میان دو طرف همگرایی‌ و هماهنگی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

یک دیپلمات مصری به این روزنامه قطری گفت که قاهره تحرکات گسترده‌ای را به تازگی در ارتباط با بحران یمن و در راستای کمک به عربستان سعودی آغاز کرده است.

منبع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد که قاهره از یک سو در پرونده عربستان سعودی و یمن و از طرفی دیگر میان ریاض و تهران میانجیگری می‌کند.

طبق گفته این دیپلمات مصری، طی روزهای گذشته، هیأت‌هایی به نمایندگی از طرف‌ تمام بازیگران یمنی به قاهره آمده‌اند و درباره دست‌یابی به یک راهکار برای پایان دادن به بحران یمن میان‌ آن‌ها تبادل نظر شده است.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک منبع که آن را ویژه خواند، مدعی شد که چند مقام ایرانی نیز به تازگی به قاهره رفته‌اند و درباره همگرایی نظرات میان تهران و ریاض بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

منبع یادشده همچنین گفت که در آینده، ریاض حمایت‌های اقتصادی خود را از قاهره افزایش خواهد داد و یکی از صندوق‌های سرمایه‌ عربستان حجم سرمایه‌گذاری‌ها خود در مصر را از طریق چند پروژه بزرگ توسعه خواهد داد.

با این حال، مقامات یمن، مصر و ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و آن را رد یا تأیید نکرده‌اند.

این در حالی است که سامح شکری وزیر امور خارجه مصر اخیرا درباره رایزنی‌های ریاض و قاهره اظهار داشت که نشست مشترک با عربستان سعودی، دو طرف در قبال بسیاری از مسائل و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی نگرش یکسانی دارند.

وزارت امور خارجه مصر در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده بود که دو طرف، اوضاع منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و درباره تداوم هماهنگی‌ها برای حمایت از کشورها و امنیت مردم منطقه و ثبات آن به توافق رسیده‌اند.

از طرفی دیگر، دیپلمات‌های مصری بیست و چهارم ماه جاری نیز به روزنامه العربی الجدید خبر دادند که هدف از برگزاری نشست اخیر میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر همسوسازی مواضع در قبال روابط با ترکیه و ایران بوده است.

منابع مذکور خبر داده بودند که عربستان سعودی به تازگی از حرکت سراسیمه به سمت آنکارا و تهران احساس خطر کرده است و از‌این‌رو در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر خواستار همسوسازی مواضع شده است.

دیپلمات‌های مصری با اشاره به اینکه مکانیزم جدید رایزنی میان کشورهای یادشده پس از پایان سفر دوره‌ای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به منطقه ایجاد شد، اضافه کردند این مکانیسم جدید به مثابه مرحله جدیدی از هماهنگی‌ها میان کشورهای یادشده است.

بنابر گفته این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشد، هدف از این مکانیسم ایجاد یک آرایش جدید و گسترده در سطح منطقه‌ است که روابط با اتیوپی، تل‌آویو و همچنین حرکت عربستان سعودی، امارات عربی متحده و پیش از آن‌ها مصر به سمت ایران را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار