کارشناس مسائل سیاسی:

کمک به تثبیت طالبان منوط به برقراری دموکراسی است

کنعانی مقدم گفت: هرگونه کمک کردن به تثبیت حاکمیت طالبان در افغانستان، منوط به این است که همه گروه‌ها، اقوام و احزاب و همچنین مردم این کشور در حکومت آینده مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۴۹۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ - 20December 2021

کمک به تثبیت طالبان منوط به برقراری دموکراسی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با بیان اینکه افغانستان برای بازگشت به جامعه جهانی راه طولانی را باید طی کند، اظهار داشت: با توجه به گذشته‌ای که طالبان داشته است و اقداماتی که در حال انجام است، این مسیر طولانی و سخت است.

وی با اشاره به برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص افغانستان مطرح کرد: این نشست به دنبال زمینه‌سازی برای پایان دادن به تحریم کشور‌های اسلامی علیه افغانستان هستند و در حقیقت با یک نگاه عربی تلاش دارند طالبان را مجدداً به عرصه صحنه عربی بازگردانند.

 کارشناس مسائل سیاسی با تصریح بر اینکه در ساختار فعلی طالبان در افغانستان، کشور پاکستان به لحاظ مسائل امنیتی و نظامی حرف اول را می‌زند، بیان کرد: کشور‌های عربی مسائل اقتصادی در افغانستان را از طریق عربستان دنبال می‌کنند و در واقع با کمک عربستان به طالبان، تلاش دارند این گروه در افغانستان روی پای خود بایستد تا در بعد جامعه جهانی قابل جذب باشد.

کنعانی به تحریم‌های افغانستان اشاره و عنوان کرد: این تحریم‌ها سبب کاهش ارزش پول ملی و سقوط بانک‌های این کشور به لحاظ خالی شدن از منابع مالی شده است. این مسائل سبب شده است مردم افغانستان شدیداً در فشار باشند و در حقیقت یک کیسه آردی که قبلاً با قیمت نازلی خریداری می‌شد الان باید ۵۰ برابر بیشتر خریداری شود. این مسئله به مردم افغانستان فشار می‌آورد. البته افغانستان با کشور‌های همسایه از جمله چین و ایران و همچنین برخی از کشور‌های عربی تبادل کالا دارد.

وی اصل و بنیان سازمان کنفرانس اسلامی را مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین عنوان کرد و گفت: این سازمان در راستای هدف خود به هیچ وجه موفق نبودند و اکثر آن‌ها در حال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. هرگونه کمک کردن به تثبیت حاکمیت طالبان در افغانستان، منوط به این است که همه گروه‌ها، اقوام و احزاب و همچنین مردم این کشور در حکومت آینده مشارکت داشته باشند و روند دموکراتیک کردن افغانستان ادامه پیدا کند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها