کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

آزمون مجلس عراق در لغو اختیارات و امتیازات آمریکایی‌ها

کنعانی مقدم گفت: آزمون بزرگی در مقابل مجلس فعلی عراق وجود دارد که در دولت آینده نیز تأثیرگذار است؛ این آزمون بزرگ لغو اختیارات و امتیازات آمریکا تحت عنوان حقوق کاپیتولاسیون در عراق است.
کد خبر: ۴۹۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ - 11January 2022

آزمون مجلس عراق در لغو اختیارات و امتیازات آمریکایی‌ها

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی اظهار داشت: انتخاب محمد الحلبوسی به‌عنوان رئیس مجلس عراق نشان می‌دهد یک نوع وفاق میان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی اتفاق افتاده و می‌تواند منجر شود که فراکسیون اکثریت با حضور همه گروه‌های سیاسی شکل بگیرد.  

وی تصریح کرد: این مساله هم‌بستگی دارد به این که برخی از جناح‌های سیاسی از تمامیت‌خواهی دست بردارند، به‌عنوان مثال جریان صدر به دنبال تشکیل دولتی با اکثریت است که تعیین کننده باشد، جریان نوری مالکی به دنبال ایجاد دولتی توافقی و جریان العامری و فتح نیز در پی تشکیل دولت ائتلافی هستند.

کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: همه این اتفاقات به نوع نگرش جریان سیاسی به دولت آینده و لابی‌هایی که در بیت شیعه فعالیت می‌کند، بستگی دارد که اگر به تفاهم برسند می‌تواند این معنی را داشته باشد که دولت آینده با توافق همه جریان‌های سیاسی تشکیل می‌شود در غیر این صورت جریان مقاومت وابسته به حشد الشعبی به‌عنوان اپوزیسیون حضور می‌یابند و اگر در دولت آینده مشارکت نکند، دولت باید پاسخگو باشد.

کنعانی مقدم در ادامه اظهار داشت: در واقع آزمون بزرگی در مقابل مجلس فعلی عراق وجود دارد که در دولت آینده نیز تأثیرگذار است. این آزمون بزرگ لغو اختیارات و امتیازات آمریکا تحت عنوان حقوق کاپیتولاسیون در عراق است، آمریکایی‌ها می‌خواهند در قالب مستشار در عراق بمانند و هر اقدامی هم که انجام دهند کسی حق اعتراض ندارد و آن‌ها در امنیت هستند.

وی در پایان گفت: این کار خلاف مصوبه پارلمان است بنابراین لغو این امتیازات آزمون در مقابل مجلس فعلی است که در تعیین دولت آینده هم مؤثر است اگر کاظمی بماند این حقوق باقی خواهد بود اگر نماند این حق از بین می‌رود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها