کارشناس مسائل بین‌الملل:

رویکرد ایران در مذاکرات تعامل است

صالحی با اعتقاد به این که سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات تعامل است، گفت: اگر رویکرد تعاملی را در مذاکرات در پیش بگیریم به‌گونه‌ای که امتیاز داده و امتیاز بگیریم و با همین فضا و گفتمان پیش برویم به نظر می‌رسد که نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.
کد خبر: ۴۹۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ - 22December 2021

رویکرد ایران در مذاکرات تعامل است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی صالحی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از روند برگزاری مذاکرات، اظهار داشت: اگر مذاکرات، دیپلماسی، تعامل و ارتباط را به‌عنوان یک مقوله در نظر گرفته و بر آن‌ها متمرکز شویم و آن را در راستای برجام و مذاکرات اخیری که توسط دولت سیزدهم انجام می‌شود، سوق دهیم یک پیام خواهد داشت، به این معنا که اروپایی‌ها و آمریکا همه در یک گفتمان قرار دارند، درست است که ترامپ به‌تنهایی از برجام خارج شد، اما همه این‌ها در یک جبهه و گفتمان قابل ارزیابی هستند.

وی تصریح کرد: نباید تصور کنیم چین، روسیه، اروپا و آمریکا از یکدیگر جدا هستند همه این طرف‌ها در یک ساختار قرار گرفته و تصمیم می‌گیرند که عمدتاً هم با محوریت آمریکا است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که سیاست ایران تعامل است، گفت: در ماجرای برجام دوربین‌ها را نصب کردند، از یک طرف عقب‌نشینی صورت گرفت و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که دیپلماسی و تعامل باید انجام شود.

صالحی همچنین بیان کرد: در مسئله برجام درست است که آقای ظریف و تیمشان زحمات زیادی کشیدند، اما دچار اشکالاتی هم بود، ضمن این که مسائلی مانند زیاده‌خواهی آمریکا، فشار برخی کشور‌های عربی و اسرائیل، یک بام و دو هوا کردن روسیه و ساختار هژمونی آمریکا هم وجود داشت.

 استاد دانشگاه ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم مسئله امروز جهان و کشور‌ها موضوع اقتصادی است و اگر بخواهیم این مشکل را حل کنیم باید یا با دنیا تعامل کنیم یا درِ مرز‌ها را ببندیم و منابع را مدیریت کنیم که طی این سال‌ها نشان دادیم توانایی این کار را نداریم.

وی معتقد است: اگر می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم باید یکسری امتیازات بدهیم و یکسری امتیازات هم دریافت کنیم، با شعاری عمل کردن آن هم جلوی این جبهه و فضایی که از سوی اروپا، اسرائیل و... ایجاد شده به نتیجه رسیدن مشکل است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد که در این مدت روس‌ها با یک تیر، ۱۰ نشان زدند از یک طرف ماجرای نوستالژی نظام قطبی را دنبال کردند، به اسرائیل باج دادند، دست روی مسئله سوریه گذاشته‌اند و حتی ایران هراسی را تقویت کرده‌اند و لیدر جریان ضد تروریسم شدند. این که ما یک کشور انقلابی هستیم و ایدئولوژیک محوریم برای آن‌ها مهم نیست منافع خود را در نظر دارند و به نظرم روس‌ها کماکان مرموز عمل می‌کنند.

صالحی در ادامه ابراز داشت: اگر تیم مذاکره‌کننده دیپلماسی را سرلوحه کار خود قرار دهد با در نظر گرفتن منافع ملی می‌تواند نتیجه نسبی به دست آورد.

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر این که در این سال‌ها ریال در حال از دست دادن ارزش خود بوده امروزه می‌بینیم که در ترکیه هم لیر چنین وضعیتی دارد و این مسئله حتماً بر اقتصاد ما نیز اثر می‌گذارد بنابراین باید با اروپا و آمریکا به‌نوعی تعامل کنیم و حرف‌هایمان را بزنیم.

 استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: یک عزمی از دو طرف نشان داده که این مشکل بین بد و بدتر باید برطرف شود، بدتر به این معنا که منطقه به آشوب کشیده شود یا گزینه نظامی مطرح گردد، اما واقعیت این است که هیچ اقتصادی دیگر توان جنگ نظامی را ندارد، اروپا هم این مسئله را درک کرده است، از طرف دیگر شاهد هستیم عربستان با آن میزان ذخیره ارزی که در یمن هم هزینه داده نتوانسته به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعامل را در پیش بگیریم به‌گونه‌ای که امتیاز داده و امتیاز بگیریم و با همین فضا و گفتمان پیش برویم به نظر می‌رسد که نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

 کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: نسبت به فضای کلی خوش‌بین هستم هر دو طرف در مذاکرات بده - بستان به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک توافق نسبی برسند، بعد از آخرین توافقی که آقای عراقچی داشت ظاهراً اکنون به یک توافق بینابینی رسیده‌اند که امیدوارم نتیجه مطلوب هرچه هست خیر باشد و عاید کشور شود تا مردم از شرایط بغرنج اقتصادی عبور کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار