به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان میزبان ویژهبرنامه شب خاطره «روایت حبیب» بود. برنامهای که با خاطرهگویی سردار محمد حسین پودینه فرمانده تیپ در لشکر ۴۱ ثارالله، احمد اعرابی از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی و حسین رئیسی از رزمندگان اهل سنت مدافعین حرم همراه بود.
مکتب حاج قاسم سلیمانی متعلق به تمامی ادیان و مذاهب است
حسین رئیسی از رزمندگان اهل سنت مدافعین حرم با حضور در این مراسم به روایت خاطراتی از شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: قطعاً بارها نامهایی، چون زینبیون، فاطمیون، نجبا، حیدریون و حشدالشعبی را در جبهه دفاع از حرم شنیدهاید. نامهایی که هر کدام شناسه یگانهای مجاهدانی از پاکستان، ایران، افغانستان، عراق، لبنان و… است؛ اما در میان این نامها «نبویون» از همه گمنامتر است. نبویون شامل مدافعان حرم اهل سنت سیستان و بلوچستان است که در دفاع از حریم اهل بیت در سوریه جنگیدند.
وی افزود: آرمانهای اسلام ناب محمدی گروهی از شیرمردان اهل سنت «نبویون» را به صورت داوطلبانه به میادین نبرد علیه تروریستها کشاند.
رئیسی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی متعلق به تشیع یا اهل تسنن نبود. حاج قاسم سلیمانی متعلق به همه بود چرا که در سوریه و عراق یهودیها، مسیحیها و ایزدیها هم بودند و عاشقانه حاج قاسم را دوست داشتند. مردم یهودی، ایزدی، مسیحی، شیعه و سنی همگی به استقبال حاج قاسم سلیمانی میرفتند و از تلاشهای ایشان برای آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش قدردانی میکردند. مردم همه ادیان و مذاهب میگفتند خداوند به حاج قاسم سلیمانی خیر دهد.
رزمنده اهل سنت افزود: گردان نبویون در برههای از جنگ با داعش در محاصره با تکفیریها قرار گرفت و در نهایت با پشتیبانی حزب الله لبنان محاصره شکسته شد. در این دوران نیروهای شیعه و سنی در کنار هم علیه داعش جنگیدند و شهید دادند. چنین رویدادهای مهمی حاصل مکتب حاج قاسم سلیمانی است که در سختترین و خطرناکترین زمان جنگ با داعش برای حضور در محل شهادت برخی نیروهای تیپ نبویون در سوریه آمد و به ما دلگرمی داد.
وی با اشاره به سخنرانی حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۴ در مورد اهل تسنن و خطر داعش برای همه مسلمانان گفت: ایشان در این سخنرانی گفتند که «تکفیر و تکفیری، آتش در خانه برادران سنی است. امروز حریم انسانیت در جهان اهل سنت توسط گروههای تکفیری بیش از هر جای دیگری، مورد هجوم قرار گرفته است.»
رزمنده اهل سنت افزود: حاج قاسم سلیمانی در این سخنرانی میگوید: «ما در کدام کشور اسلامی تلاش کردهایم که برادران سنی را شیعه کنیم و بر عکس همواره جان ما سپر سنیها بوده است.» با چنین دیدگاهی مگر میشود عاشق حاج قاسم سلیمانی نبود.
رئیسی افزود: اهل تسنن مدیون حاج قاسم سلیمانی هستند چرا که داعش و تکفیریها به شدت اهل تسنن در سوریه را مورد آزار قرار دادند و به مدد حاج قاسم سلیمانی نجات یافتند.
وی در پایان گفت: مکتب حاج قاسم متعلق به همه ما ایرانیها است و راه این شهید را ادامه خواهیم داد.
حاج قاسم گقت: «مزد جهاد را در وکالت میخواهی بگیری؟»
سردار محمد حسین پودینه فرمانده تیپ در لشکر ۴۱ ثارالله از دیگر خاطره گویان این ویژه برنامه شب خاطره «روایت حبیب» بود. وی در خاطرات خود گفت: لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از نیروهای سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود، اما اکثر نیروهای آن را کرمانیها تشکیل میدادند.
پودینه در مورد چگونگی آشنایی با حاج قاسم سلیمانی گفت: اولین آشنایی من با حاج قاسم در پادگان آموزشی کرمان بود که ایشان برای آموزش نیروهای لشکر ۴۱ثارالله از جبهه به کرمان آمده بود و ما نیز به آن لشکر پیوسته بودیم.
وی افزود: نمیشود از حاج قاسم سلیمانی حرف به میان بیاید و یادی از شهید حاج قاسم میرحسینی نکرد. حاج قاسم میرحسینی شهید شاخص استان سیستان و بلوچستان و شهید سال کشور است.
پودینه در ادامه با روایت دو خاطره از خود و رابطه اش با حاج قاسم سلیمانی به معرفی ابعاد شخصیتی و درون مایه هویتی بینظیر این شهید والامقام پرداخت و گفت: خداحافظی من از لشکر ۴۱ ثارالله حاج قاسم سلیمانی را بسیار ناراحت کرد. چراکه دلیل جدایی من از لشکر برای ورود به مجلس شورای اسلامی کشور و نماینده شدن بود. حاج قاسم هنگامی که این تصمیم را از من شنید گفت: «مزد جهاد را در وکالت میخواهی بگیری؟» آنجا بود که بسیار متاثر شدم و هیچگاه این خاطره را فراموش نخواهم کرد.
وی افزود: به هر حال برای نمایندگی مجلس رفتم و بعدها متوجه شدم که حاج قاسم سلیمانی در تایید بنده برای تایید صلاحیت شرکت من در انتخابات مجلس نامهای نوشته است و بسیار تعریف و تمجید کرده است.
مکتب حاج قاسم سلیمانی بسیار گسترده و عمیق است
احمد اعرابی از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی هم با حضور در این برنامه از کاروان هنری «روایت حبیب» به روایت خاطراتی پرداخت و گفت: پیش از عملیات والفجر ۱۰ حاج قاسم سلیمانی بسیار در فکر فرو رفته بود چرا که در آن زمان ارتش بعث عراق اولین موشکها را به سوی شهرهای ما پرتاب کرده بود و حاج قاسم نگران تغییر مسیر جنگ از جبههها به سوی شهرها بود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی هر یک از نیروهای خود را همانند فرزندان خود دوست میداشت افزود: سال ۷۲ به دلیل اختلاف نظری با برخی از دوستان از سپاه خداحافظی کردم. حاج قاسم سلیمانی که فهمید سراغ ما فرستاد تا از دلایل بنده جویا شود، اما به دلیل غرور جوانی نپذیرفتم تا اینکه حاجی خودش برای دیدار من آمد.
اعرابی افزود: حاج قاسم سلیمانی در آموزش بسیار سختگیر بود و اعتقاد داشت که اگر از این مرحله درست عبور کنیم در میدان عمل نیز موفق میشویم.
وی در پایان گفت: مکتب حاج قاسم سلیمانی بسیار گسترده و عمیق است. نگاه ایشان هیچگاه سطحی نبود و همواره دوردست را مورد توجه قرار میداد به همین دلیل هم هر عملی انجام میداد به تمامی عاقبتهای آن میاندیشید. مثال آن را میتوان در تدمر سوریه به تابستان سال ۱۳۹۴ عنوان کرد. روزهای گرمی را سوریه پشت سر میگذاشت و نیروهای مدافعین حرم نیاز به پشتیبانی داشتند. حاج قاسم سلیمانی هنگامی که خواستند برای نیروهای خطوط اصلی درگیری آبمیوه ارسال کنند با دست لمس کرد که آیا سردی آنها چنان است که موقعی که به دست نیروها میرسد همچنان خنک باشد.
نقالی و پردهخوانی مرشد محسن میرزاعلی
مرشد محسن میرزاعلی هم بار دیگر با اجرای نقالی و پرده خوانی خود روایتی از حاج قاسم سلیمانی پرداخت یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم کرد.
اجرای نمایش گروه نمایشی «کبوترانه» با هنرنمایی فاطمه رادمنش
فاطمه رادمنش نیز بار دیگر با هنرنماییهای خود یاد و خاطره رزمندههای هشت سال دفاع مقدس به ویژه آزادگان را زنده کرد و در نهایت با اجرای این نمایش پیوند جذاب میان مردم و شهید حاج قاسم سلیمانی برقرار کرد.
رونمایی و اجرای قطعه موسیقی «دو قاسم»
سید محسن حسینی در ادامه این برنامه قطعه موسیقی «دو قاسم» را با شعری از میلاد عرفانپور و آهنگسازی عماد توحیدی اجرا کرد. این اثر تولیدی از حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان است و برای اولین بار در این مراسم رونمایی شد.
شعرخوانی علی اکبر فرهنگیان
علی اکبر فرهنگیان از شاعران آیینی کشور نیز خود را به این ویژه برنامه شب خاطره «روایت حبیب» در زاهدان رساند و شعری را تقدیم کرد. متن این شعر چنین است:
خسته ایم از بس که دوری دیده ایم
از دو چشم خویش کوری دیده ایم
از سخندانان زبانها چیده شد
چشمهای نسل ما دزدیده شد
رهزنان با رهروان قاطی شدند
رهروان سست و خیالاتی شدند
خسته ایم از بس که ساکت بوده ایم
خسته ایم از بس که تن آسوده ایم
در میان دام آسودن خطاست
گله را با گرگ پیمودن خطاست
الغرض از زخم ما خون میچکد
خون ما از چنگ صهیون میچکد
وای بر آنان که نالان نیستند
آگه از مکر شغالان نیستند
بمب با موشک چه فرقی میکند
کشتن کودک چه فرقی میکند
رنگهای گل چه فرقی میکند
غزه و کابل چه فرقی میکند
خون مظلوم است و دامنگیر ماست
بی تفاوت بودن ما نارواست
درد دل کافی ست درمان خوشتر است
بر کتاب درد پایان خوشتر است
شیعه یعنی مرد میدان مرد درد
شیعه یعنی فاتح وقت نبرد
شیعه باید پاک و ربانی شود
در عمل قاسم سلیمانی شود
نام او کابوس اسرائیل بود
بر سپاه ابرهه سجیل بود
یاد او هر جا که قل قل میکند
غیرت و انسانیت گل میکند
داغ سنگین بود داغانیم ما
در عزایش سخت حیرانیم ما
حاج قاسم رفت راه قدس هست
رفت فرمانده سپاه قدس هست
التیام ما فقط سجیل شد
محو نام نحس اسرائیل شد
گفتنی است، کاروان هنری «روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامههای مختلف فرهنگی و هنری میپردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار میشود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. طی این رویداد فرهنگی، برنامههای متنوعی، چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پردهخوانی، حماسهخوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد.
کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، استانهای میزبان «کاروان هنری روایت حبیب» خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار میشود.
«کاروان هنری روایت حبیب» که تاکنون حضور در استانهای کرمان، اصفهان، زنجان، سنندج، خوزستان، بوشهر و بندرعباس را تجربه کرده است، در ادامه سفرهای خود به زاهدان آمده است و در ادامه به استان خراسان رضوی شهر مشهد مقدس سفر خواهد کرد.
انتهای پیام/ 121