دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهید سلیمانی؛ دیپلمات تمام عیار در عرصه دیپلماسی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خوب می‌دانست که دشمن در مذاکرات یک حرفی می‌زند، ولی در عمل طور دیگری است؛ به همین جهت همیشه اعمال دشمن را زیر نظر داشت.
کد خبر: ۴۹۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ - 05January 2022

شهید سلیمانی؛ دیپلمات تمام عیار در عرصه دیپلماسیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، تأثیرات منطقه‌‌ای و جهانی سردار سلیمانی تنها به لحاظ قدرت فرماندهی و اقدامات نظامی وی نبوده است؛ بلکه هرجا ضرورت می‌یافت، او در تراز یک دیپلمات کارکشته و برجسته ظاهر می‌شد.

جذبه و جذابیتش از یک سو و تسلطش به آداب و فنون مذاکره در عرصه دیپلماسی از سوی دیگر به او قدرت تأثیرگذاری فوق‌‌‌العاده‌‍‌ای در این میدان داده بود؛ این ویژگی مکمل فرماندهی نظامی او بود.

آن‌گاه که لازم می‌آمد از قدرت سخت بهره می‌جست و در وقت مقتضی خویش از قدرت نرم.

در این خصوص نیز نکته‌های بسیاری وجود دارد که شایسته است تحلیلگران روابط بین‌الملل و تاریخ‌نویسان معاصر در جای خود بدان بپردازند.

دشمنان ما نیرنگ می‌زنند و به همین جهت ما همیشه باید هشیارانه عمل کنیم، سردار سلیمانی نیز از موضوع مطلع بود، او خوب می‌دانست که دشمن در مذاکرات یک حرفی می‌زند، ولی در عمل طور دیگری است؛ به همین جهت همیشه اعمال دشمن را زیر نظر داشت.

سیاستمداری بی‌نظیر سردار

سیاستمداریش نظیر نداشت، به‌راستی که برای مدیدیت و فرماندهی زاده شده بود، اشراف کامل به مسائل کشور، علل و ریشه آن مشکلات داشت و در این زمینه‌ها علاوه بر اینکه پیشنهادات موثری می‌داد، خود نیز برای عمل آماده بود؛ خوب می‌دانست با هر دشمن چگونه باید برخورد کند تا پیروز میدان باشد.

اعتقاد داشت میدان دادن به دشمن، خیانت است به همین جهت همیشه برایشان جبهه می‌گرفت، نمی‌خواست دشمن اینگونه تلقی کند که شاید روزی راهی برای نفوذ خواهد یافت یا روزی خواهد آمد که سردار سلیمانی حواسش به دشمنانش نیست و آن‌ها می‌توانند سوءاستفاده کنند به همین جهت بسیار تلاش کرد دشمنان واقعی سرزمینمان را به ما بشناساند و مقاصدشان را برای ما افشا کند.

شخصیت آرام و ویژگی‌های انسان‌پسندانه‌اش به قدری در چهره اش نمایان بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد او یک شخصیت سیاسی دارد، در مذاکرات با قدرت بیان ویژه همه را متحیر نوع بیان گفتنش می‌کرد، همیشه به فکر منافع انقلاب بود، در تلاش بود خللی در منافع انقلاب ایجاد نشود و زیر بار مکنت کشورش نمی‌رفت.

خوب می‌‎دانست در چه راهی قدم بگذارد و در چه راهی نه، به همین جهت راه انقلاب، امام و پیشوای خود را انتخاب کرد و در هیچ حزب و گروهکی شرکت نکرد؛ او یک نمونه بارز از یک انسان ثابت قدم است. در این راه نیز هرچه را که باید می‌آموخت، آموخت تا در نوع خود بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد و حق است که بگوییم در مسیر، شغل و سمتی که داشت هیچ کوتاهی نکرد بلکه در این جهاد هم کرد.

شهید سلیمانی؛ یک دیپلمات قوی

سردار سلیمانی ارتباط خوبی بین عرصه میدان و دیپلماسی ایجاد کرد؛ در این عرصه جلودار بود و دفاع کننده از این منطق بود. وی موفقیت در صحنه عظیم مقابله با دشمنان را در این می‌دید که این تعامل و هم افزایی به صورت روزمره و مستمر بین میدان و دیپلماسی برقرار باشد و شهید سلیمانی جلودار این پیوند مبارک بود.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با روحیه سلحشوری و تمسک به اهل بیت (ع) در نهضت‌های فرامرزی توانست فراتر از مرز‌های ایران همبستگی و مجاهدت علیه دشمنان اهل بیت (ع) ایجاد کند؛ نماد حاج قاسم سخت‌کوشی، شجاعت، تدبیر و رعایت حدود الهی بود که علیرغم فشار‌ها و در شرایط سخت با نگاه پر از آرامش و طمأنینه مشکلات را مدیریت می‌کرد.

شهید سلیمانی تنها یک نظامی نبود، بلکه یک دیپلمات قوی بود. او توانست مقامات چند کشور را با جریان مقاومت همراه کند. شهید سلیمانی همچنین در زمان عزل صدام توسط آمریکا، جلوی سیاست‌های آمریکا را در کشور عراق گرفت. در واقع وی منویات رهبری را در سوریه و عراق اجرا کرد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها