یادداشت/ امانقلیچ شادمهر

روشنایی چراغ کتابخوانی با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران

متولیان و دوستداران کتاب با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تلاش کردند چراغ این رخداد فرهنگی همچنان روشن بماند.
کد خبر: ۵۰۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ - 15January 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «امانقلیچ شادمهر» نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی؛ «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از مهم‌ترین آیین‌های فرهنگی کشورمان در ۴۰ سال گذشته بوده است.

به عقیده من این نمایشگاه ازجمله پربازدیدترین نمایشگاه‌های کشور محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که بنده تا پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران هرسال به همراه خانواده و دوستان در این نمایشگاه حضور داشتم. اما متاسفانه دو سالی است که این ویروس همه‌گیر ضمن ایجاد مانع برای بسیاری از مشاغل، برپایی این رخداد بین‌المللی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

با این حال متولیان و دوستداران کتاب این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش کردند چراغ این رخداد فرهنگی و چراغ کتابخوانی را به نوع دیگری همچنان روشن نگه دارند. به نظر من کاهش هزینه‌ها و دسترسی آسان‌ به کتاب برای دوستداران کتاب از طریق این نمایشگاه فراهم می‌شود و تا شرایطی که بتوانیم به صورت حضوری کتاب‌ها را لمس کنیم این امکانات تداوم خواهد داشت.

ممکن است در بسیاری از مناطق محروم و مرزی دسترسی به اینترنت فراهم نباشد اما همیاران خریدی که برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نظر گرفته شده، می‌توانند به این گروه‌ها در خرید کتاب کمک کنند؛ به عبارتی با برگزاری این نمایشگاه می‌خواهیم کتاب را به تمام نقاط ایران و به دست کتابخوانان سراسر کشور برسانیم و کسی به علت برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب از کتاب خواندن و کتاب خریدن محروم نشود.

لازم است برای بالا بردن سطح کتابخوانی در جامعه فرهنگ‌سازی کرد و در این خصوص نیز باید از همه دستاوردهای روز دنیا بهره‌ گرفت؛ فضای مجازی از جمله این دستاوردها به شمار می‌رود. در واقع همیشه باید یک طرح جایگزین در مواقع بحرانی و خاص در نظر گرفت، ایده برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از جمله اقدامات قابل تقدیری است که در شرایط بحرانی همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد و اکنون به دوره دوم خود رسید. رشد و توسعه فرهنگ جامعه ایرانی در گرو روشن نگه داشتن چراغ علم و دانش است که کتاب و ارج نهادن به این حوزه شاکله اصلی آن محسوب می‌شود. پس هر قدمی که در این راستا برداشته می‌شود قابل دفاع است.»

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار