رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ایران را به‌عنوان یک الگوی فرهنگی جهانی مطرح کرد

انصاری با اشاره به اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا کشورهای بسیاری اقدام به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب کردند اما موفق نبودند، گفت: ایران توانست از پس این کار بزرگ سربلند برآید و پس از برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان یک الگوی فرهنگی در دنیا مطرح شود.
کد خبر: ۵۰۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹ - 18January 2022

«محمدباقر انصاری» رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم و مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ضمن اشاره به اینکه نَفس برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بسیار مطلوب بوده و به جاست، اظهار داشت: سال گذشته این نمایشگاه  خروجی مطلوبی داشت، چراکه بسیاری از کشورها با وجود تلاشی که کردند، نتوانستند نتیجه خوبی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب داشته باشند؛ همچنین برخی از کشورها نیز اقدام به برپایی نمایشگاه مجازی کتاب کردند اما در میانه راه منصرف شدند چون واقعا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با پلتفرم‌ها و بسترهای مورد نیاز کار بزرگی است و بسیاری از کشورها ناتوان از برگزاری آن بودند.

وی ادامه داد: اما الحمدالله، جمهوری اسلامی ایران توانست از پس این کار بزرگ سربلند برآید و پس از برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان یک الگوی فرهنگی در دنیا مطرح شود که قطعا نیاز است روی آن تبلیغ و کار شود.

این مدیر فرهنگی همچنین مطرح کرد: نمایشگاه مجازی کتاب امسال هم ادامه همان نمایشگاه سال گذشته است و مسلما کاربردی، مفید، موفق، خجسته و مطلوب خواهد بود؛ به دلیل اینکه یکی از مسائلی که در این نمایشگاه اهمیت دارد بحث عدالت جغرافیایی است، یعنی در سراسر کشور شخص با دسترسی به فضای مجازی می‌تواند به کتاب دسترسی داشته باشد.

مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان کرد: در سال‌های پیش نمایشگاه فیزیکی کتاب با اینکه برای همه ما مایه آبرو بوده و دومین رخداد بزرگ فرهنگی در کشور به شمار می‌آید، در عین حال عده بسیاری بودند که نمی‌توانستند در آن شرکت کنند مثلا کسی که در زابل، سراوان، هرمزگان و نقاط دوردست زندگی می‌کرد دسترسی‌اش به نمایشگاه تهران سخت بود، اما این نمایشگاه مجازی دسترسی مخاطب و کاربر را به کتاب بسیار سهل کرده است؛ چنان‌که ما سال پیش از روستاها و شهرهای کوچکی درخواست خرید کتاب داشتیم که من اصلا اسم آن‌ها را نشنیده بودم و تلفظ اسمش برایم سخت بود. همین موضوع نشان می‌دهد که برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی چقدر توانسته عدالت فرهنگی را به وجود آورد و این رخداد مساعد و مناسبی است که باید غنیمت دانست و اگر تنها به همین بخش و ویژگی توجه کنیم به اهمیت آن پی می‌بریم.

انصاری در خصوص امکان حضور تمام ناشران کشور در نمایشگاه مجازی کتاب نیز یادآور شد: کرونا با وجود اینکه ضربه بزرگی به تمام صنوف از جمله صنوف مرتبط با حوزه نشر زد، اما در عین حال موقعیت خوبی برای بالندگی برخی مشاغل بود که یکی از آنها نشر است؛ درست است که صنعت نشر از خیلی جهات صدمه دید، از افزایش نرخ خدمات گرفته تا افزایش نرخ کاغذ و مرکب، کمبود نقدینگی و مشکل‌سازی موضوع عدم رعایت کپی رایت؛ منتهی کرونا موقعیتی ایجاد کرد که بسیاری از ناشران به سمت ایجاد یک بستر الکترونیک برای خودشان رفتند و اکنون بیشتر ناشران معتبر در پیام‌رسان‌های اجتماعی فعال هستند و آن دسته هم که به صورت سنتی فعالیت داشتند به این نتیجه رسیدند که باید فضای خود را تغییر دهند.

وی افزود: لذا به این جهت اکنون وضعیت فعالیت ناشران، حتی ناشران سنتی در فضای مجازی خیلی بهتر از گذشته شده و اغلب بخش فروش و نمایش اینترنتی را راه‌اندازی کردند، لذا از این جهت زیرساخت‌های لازم را برای حضور در نمایشگاه مجازی دارند و همه می‌توانند در حد توان به عرضه آثارشان بپردازند و البته نمایشگاه مجازی خودش هم انگیزه‌ای می‌شود که این فعالیت‌ها گسترش پیدا کند.

رئیس مؤسسه بوستان کتاب با اشاره به اینکه نباید این عادت شود که مردم به کتاب به عنوان کالایی نگاه کنند که همیشه همراه با تخفیف ارائه شود، اظهار کرد: متاسفانه به این دلیل که کتاب ارزش و جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده به سمتی رفته‌ایم که به آن به‌عنوان کالایی نگاه‌ می‌شود که همیشه باید با تخفیف خریداری شود. خوب است که یارانه به مصرف‌کننده داده شود.

این مدیر فرهنگی در ادامه ممانعت از ورود کتاب‌های قاچاق و کتاب‌سازی‌ها به عرصه نشر را از دیگر ویژگی‌های مهم نمایشگاه مجازی دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از شروط ناشران برای شرکت کتاب در نمایشگاه داشتن «شابک» یا «آی اس بی ان» است بنابراین هرگونه کتاب متفرقه یا خارج از چارچوب، خود به خود از چرخه خارج می‌شود، البته با وجود همه اینها مردم هم باید عادت کنند کتاب را از مجرای درستش خریداری کرده و از نمایندگی‌ها و پایگاه‌هایی که مورد تایید ناشران است تهیه کنند، چون امروزه با دستگاه‌های تکثیر خیلی‌ها می‌توانند سریع کتاب را اسکن کنند و یک نمونه از آن را با هزینه اندکی و بدون رعایت حقوق مولف و تولیدکننده وارد بازار کنند؛ مردم باید به این باور فرهنگی برسند و به این زحمات ارزش بگذارند تا کتاب از پایگاه‌های قانونی و مورد اعتماد خریداری شود بلکه این مجراهای غیرقانونی هم به سرعت از دور خارج شوند.

انصاری در پایان گفت: امید است با تعامل هرچه بیشتر بین شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را پربارتر از سال قبل برگزار کرده و این نمایشگاه به الگوی برجسته‌تری در دنیا تبدیل شده و به عنوان معیار یک برنامه فرهنگی به تراز تبدیل شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ آغاز و تا دهم بهمن‌ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها