دبیر شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد؛

محصولات فرهنگی بازار در اختیار کالا‌های قاچاق است/ کالا‌های فرهنگی ایرانی استاندارد می‌شوند

امامی با تاکید بر اینکه محصولات فرهنگی بازار در اختیار کالا‌های قاچاق است، گفت: به‌سمت استاندارد واحد کالا‌های فرهنگی ایرانی خواهیم رفت و در این مسیر باید بودجه‌هایی که برای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی اختصاص داده می‌شود به کالا‌هایی اختصاص پیدا کند که می‌توانند این استاندارد را به‌دست آورند.
کد خبر: ۵۰۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ - 15January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نمایشگاه تخصصی «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران»، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان‌ اینکه اولویت بسیار مهم فرهنگ عمومی کشور چالش جدی سبک زندگی و محصولات فرهنگی مورد استفاده شهروندان است، اظهار داشت: ما در حوزه فرهنگ عمومی آغاز تحول را در دوران کودکی و نوجوانی می‌بینیم درحالی که تقریبا هیچ ساختار و رویه‌ی مشخصی درخصوص مسائل فرهنگی و هنری مرتبط با دوران کودکی در کشور نداریم.

وی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش در حوزه سبک زندگی کودک را ناکافی دانست و افزود: دغدغه ما برای تاثیرگذاری فرهنگی فهم و تفهم چرخه صنایع فرهنگی است که تمامی جوانب کودک را شامل می‌شود، ولی نظام فرهنگی ما کمتر با آن توجه داشته است.

شاهد نوعی برهنگی و دوری از عفاف هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی اشاره‌ای به تغییرات نوع پوشش جوانان اشاره کرد و تصریح کرد: تغییرات نوع پوشش و حجاب در حدی از برهنگی و دوری از عفاف است که نسبت به آن نگرانیم، اما دقت نمی‌کنیم نظام ارزشی در کودکی در قالبی از خدمات فرهنگی در وجود نوجوان نهادینه نشده است و طبعاً مقوله‌هایی مثل روح جمعی، هویت ملی در آن‌ها نهادینه نشده است؛ لذا نباید انتظار داشته باشیم نظم ارزشی که در کتاب‌ها وجود دارد را در رفتار‌های روزمره‌ی نوجوان ببنیم، چراکه صنایع فرهنگی رها شده است.

امامی افزود: درخصوص سبک زندگی سند و کتاب نوشته می‌شود درحالی که مهم‌ترین ابزار این حوزه کالا‌های فرهنگی است که حلقه وصل اقتصاد، بازار و فرهنگ که بازارپردازی فرهنگی است، مورد توجه نبوده است. دستگاه‌های مختلف ازجمله‌ی وزارت صمت، آموزش و پرورش، بازار، اصناف، بورس و بانک همه در چرخه بازارپردازی فرهنگی نقش دارند که این نمایشگاه می‌خواهد به سیاست‌مداران در قالب یک عرضه کاملا تجسمی نشان دهد چگونه سبک زندگی براساس صنایع فرهگی ساخته و تخریب یا حفظ و ارتقا پیدا می‌کند.

خلق ثروت ۷۰ هزار میلیارد دلاری کارکتر فرهنگی آمریکایی

وی به نمونه تولیدات فرهنگی در آمریکا اشاره کرد و گفت: آمار‌هایی از نمونه‌هایی از کاراکتر‌های آمریکایی وجود دارد که تا ۷۰ هزار میلیارد دلار خلق ثروت شده است؛ البته تنها یک فیلم چنین رقمی خلق ثروت نداشته است، بلکه شخصیتی که ساخته شده تا کفشی که در دنیا براساس آن شخصیت مورد علاقه قرار گرفته همگی شامل این بازی‌سازی فرهنگی شده است. این مسئله یکی از مهم‌ترین کلید‌های قفل سبک زندگی در ایران است که دو رکن اصلی مدیریت ذائقه و نگاه چرخه‌ی و زنجیره‌‎ای دارد یعنی در نظام فرهنگی نباید فقط به فکر تولید فیلم و یا نوشت‌افزار بود بلکه بین نظام ادبیات کشور و دانشگاه‌های کشور که ادبیات خلاقه را ترویج می‌کنند، باید در این چرخه همکاری کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بر لزوم تعامل وزارت صمت و دولت برای تحقق چرخه محصولات فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: معنای حضور دولت در ایجاد چرخه صنایع فرهنگی یعنی هم‌آوایی و نشاندن مدیران ارشد مرتبط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور برای حکم‌رانی بر زنجیره ارزش؛ مشکل ما این است که هرکسی می‌خواهد بر یک محصول حکمرانی کند درحالی که محصول حکمرانی نمی‌خواهد. اگر کسی حکمرانی بر محصول در فرهنگ می‌خواهد باید بر زنجیره ارزش در فرهنگ حکمرانی کند. کاری که ایالات متحده و دیگران انجام می‌دهند. آمریکا و ژاپن پیشگام این عرصه و با فاصله اروپا، برخی کشور‌های اطراف ما مثل کره‌ی جنوبی و ترکیه نیز راهبرد صنایع فرهنگی آینده خود را بر بازارپردازی و حکمرانی بر زنجیره ارزش گذاشته‌اند. این حلقه‌ی مفقوده باید در بین مسوولین مورد توجه و مطالبه‌ی ما فقدان این نگاه منظومه‌وار باشد که متهم و پاسخگوی اول این عرصه شورای فرهنگ عمومی است که چقدر به‌اندازه نوشتن اسناد بالادستی به‌‎فکر متصل کردن اجزای متفرق و جدای افتاده‌ی فرهنگ بوده‌ایم.

به‌سمت استاندارد واحد کالا‌های فرهنگی ایران خواهیم رفت

دبیر شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: تجربه‌ی مثبت نوشت‌افزار‌ها شامل بخشی از زنجیره‌ی ارزش است که مورد توجه قرار گرفته است. یعنی از طراحی هنری تا توزیع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی است که موجب تمجید رهبری شد. اما آیا ما توانسته‌ایم از میراث ادبیات‌مان تا کف بازار و عرصه‌ی بزرگ فروش بازی و محصولات فرهنگی و بسته‌بندی را سامان دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: اگربه‌دنبال حکمرانی فرهنگی هستیم باید با طراحی استاندارد‌های فرهنگی کالا‌ها و کمک به تشکیل زنجیره‌ی ارزش در سبک زندگی ورود پیدا کنیم؛ والا اگرهر روز صد‌ها فروشگاه عرضه کننده‌ی کالا‌های فرهنگی نامتناجس با زبان و فرهنگ و ارزش‌هایمان را ببندیم، باز فردا شاهد چنین فروشگاه‌هایی خواهیم بود؛ لذا باید در شورای فرهنگ عمومی به‌سمت استاندارد واحد کالا‌های فرهنگی ایران خواهیم رفت. در بازی و اسباب‌بازی و لباس ورود حکمرانانه داریم، اگر در کالا‌های فرهنگی به استاندارد واحدی برسیم و خانواده ایرانی احساس کند یک اسباب‌بازی یا لباس و بسته‌بندی به لحاظ استاندارد فرهنگی مورد تایید است، خدمت به خانواده و کمک به فعال‌سازی حکمرانی فرایند فرهنگی است. اگر بودجه‌هایی برای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی اختصاص داده می‌شود باید به کالا‌هایی اختصاص پیدا کند که می‌توانند استاندارد فرهنگی کشور را به‌دست آورند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی هدف از برگزاری این نمایشگاه را دست‌یافتنی کردن آرمان سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و گفت: طی ۱۵ سال گذشته مرتباط جمله‌‎ی فاخر را به‌کار می‌بریم و در این زمینه به تک اثر‌هایی می‌رسیم که عمدتاً مورد حمایت قرار گرفته‌اند، اما هیچ‌وقت نمی‌توانیم زنجیره ارزش را در بازار تغییر دهیم و محصولات فرهنگی و غیرفرهنگی بازار در اختیار کالا‌های قاچاق است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار