نماینده مجلس مطرح کرد؛

شهید سلیمانی؛ مجاهدی بدون مرز و ژنرالی تمام‌ عیار

گلرو شهید سلیمانی را مجاهدی بدون مرز و ژنرالی تمام‌ عیار دانست و گفت: شهادت حاج قاسم، زنده بودن انقلاب اسلامی را به رخ همه جهان کشیده است.
کد خبر: ۵۰۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ - 16January 2022

شهید سلیمانی؛ مجاهدی بدون مرز و ژنرالی تمام‌ عیار

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عباس گلرو» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: امیدواریم نتیجه انتقام خون شهید سلیمانی آرام شدن و پاک شدن منطقه از وجود منحوس آمریکا و نابودی رژیم صهیونیستی باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در توصیف شخصیت شهید سلیمانی، مطرح کرد: در خصوص شخصیت حاج قاسم می‌توان دو بُعد شخصیتی و کارویژه نظامی وی را تبیین کرد. شهید سلیمانی به تعبیر مقام معظم رهبری «یک انقلابی تمام عیار و مخلص بود»، اخلاص در عمل از ویژگی‌های برجسته و رمز موفقیت حاج قاسم بود. اعتقادات عمیق دینی، مذهبی، توکل به ائمه معصومین به ویژه حضرت زهرا (س)، شب زنده داری، تحجر و اخلاص در عمل از دیگر خصایص این شهید بزرگوار بود.

وی گفت: به تعبیر سردار سلیمانی کسی که می‌خواهد شهید شود باید شهید گونه زندگی کند و رفتار و کردارش شهیدگونه باشد، حاج قاسم نمونه بارز چنین شخصیتی بود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب و از لحاظ کاری هم او در دوره دفاع مقدس و عرصه داخلی «ملی‌ترین شخصیت کشور» بود و به تعبیری دیگر شهید سلیمانی امتی‌ترین شخصیت جهان اسلام بود.

گلرو همچنین بیان داشت: شهید سلیمانی؛ مجاهدی بدون مرز و ژنرالی تمام عیار بود که نامش در دنیا برجسته شد. اخلاص و جهاد در راه خدا پاداشی بود که خداوند متعال به وی داد، پاداشی که موجب جهانی شدن سردار سلیمانی و تاثیرگذاری‌اش در منطقه شد.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در توضیح نقش سردار شهید سلیمانی در تحولات منطقه پرداخت به رسالت و ماموریت نیروی قدس سپاه در حوزه برون مرزی اشاره کرد و گفت: با توجه به هدف آزادسازی قدس شریف و پایان دادن به اشغال رژیم صهیونیستی، نیروی قدس به همین نام تشکیل شد و از زمانی که شهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس را بر عهده گرفت، این نیرو دچار تحول اساسی و رویکردی بسیار استراتژیک شد. نیروی قدس تحولاتی در حوزه فلسطین و مقاومت را برای آماده سازی و توانمند کردن مقاومت حزب الله در برابر تهاجمات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدیریت کرد، بعد از این بحران‌ها نقش حاج قاسم نمود بیشتری پیدا کرد.

شهید سلیمانی به سوریه کمک کرد تا دچار فروپاشی نشود

گلرو در ادامه تحولات منطقه را یادآور شد و افزود: موج تحولاتی که در شمال آفریقا به ویژه تونس و مصر رخ داد به سمت سوریه و عراق کشیده شد، آمریکا با ایجاد گروه‌های تروریستی بنا داشت تا حکومت‌های هم پیمان جمهوری اسلامی و حوزه محور مقاومت را سرنگون کند به ویژه با تمرکزی که در سوریه داشت. در روز‌های اول بحران سوریه که خوف سقوط حکومت بشار اسد را همه داشتند و شواهد و قراین هم نشان می‌داد که معادله به این سمت می‌رود، قاسم سلیمانی با مجموعه‌ای از نیرو‌ها وارد دمشق شد و معادله را تغییر داد و در نهایت هم دمشق از محاصره خارج شد. شهید سلیمانی توانست معادله تروریست‌ها را تغییر دهد و سوریه را از یک بازی باخت به بازی بُرد تبدیل کند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دلیل موفقیت شهید سلیمانی را تجربیات وی در جنگ ایران و عراق و تسلط شهید سلیمانی به همه تاکتیک‌های جنگی دانست و گفت: حاج قاسم تمام این تاکتیک‌های مبارزاتی را در سوریه پیاده کرد. خروج حلب از محاصره، شکست تروریست‌ها در شهر حمص، پاک سازی منطقه درعا در جنوب سوریه، شکست محاصره فوعه و کفریا و خروج موفق شیعان در محاصره، شکست محاصره نبل و الزهرا و رساندن نیرو‌های مبارز و مقاومت و مردمی به سوریه یا پاکسازی البوکمال از تروریست‌های داعش از افتخارات منطقه‌ای است که شهید سلیمانی رقم زد.

گلرو یادآور شد: در همان سال‌ها حاج قاسم بیانیه داد و گفت ظرف سه ماه البوکمال را آزاد و پایان داعش را اعلام می‌کنیم و به همین وعده خود عمل کرد و در پیامی که به مقام معظم رهبری فرستاد، پایان خلافت داعش را اعلام کرد. با قدم‌هایی که حاج قاسم در سوریه برداشت، معجزه‌های فراوانی رقم خورد، تحولات را معجزه می‌دانیم چراکه سردار سلیمانی با نیرو، تجهیزات و توانمندی کم در مقایسه با طرف مقابل که با تمام توان دنیا به میدان آمده بود، توانست پیروز میدان شود و این معجزات جز با فرماندهی شهید سلیمانی رقم نمی‌خورد. نقش فرماندهانی مانند شهید همدانی، شاطری و فرمانده‌هان بزرگ و مدافعان حرم در سوریه بسیار موثر بود.

سردار سلیمانی، فرمانده در میدان

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: شهید سلیمانی علاوه بر استفاده از تاکتیک‌های جنگی با اخلاصی که در عمل داشت و به کمک نیرو‌های مردمی توانست تاثیرگذار باشد. حاج قاسم توانسته بود یک ارتش مردمی مخلص تشکیل دهد. علاوه بر این سردار سلیمانی فرمانده در میدان بود و از راه دور و از دمشق یا تهران صحنه سوریه را فرماندهی نمی‌کرد بلکه خودش در میدان بود. نمونه بارز فرماندهی در میدان این شهید والامقام شکست محاصره شهر آمرلی عراق بود. شهید سلیمانی با بالگرد و شبانه به شهر آمرلی وارد شد، زمانی که این شهر در محاصره کامل داعش بود و حضور در میدان این فرمانده انرژی و روحیه مضاعفی به مبارزین داد لذا این شهر بلافاصله از سقوط نجات پیدا کرد.

گلرو در ادامه به افتخارات دیگر شهید سلیمانی از جمله خروج اربیل از محاصره داعش با حضور سردار سلیمانی در میدان اشاره و تصریح کرد: نقش آفرینی سردار سلیمانی در منطقه دو بُعد اساسی داشت؛ نخست بُعد رحمت و شفقت برای مردم در محاصره و مردمی که زیر بمباران بودند و دومین بُعد برخورد شدید با گروه‌های تروریستی بود. البته حاج قاسم کسی بود که شرع مقدس را به تعبیر مقام معظم رهبری به بهترین نحو انجام می‌داد حتی اگر در میدان جنگ نیاز به شلیک گلوله نبود، از انجام این کار خودداری می‌کرد. شهید سلیمانی یک مجاهد بدون مرز بود که در این چارچوب دیده شد.

شهید سلیمانی، نقش اول شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه

وی در توضیح نقش آفرینی شهید سلیمانی در سطح بین المللی، گفت: اساسا آمریکا در منطقه سوریه، عراق و لبنان نقشه‌ای را طراحی کرده بود که کَمر مقاومت را بشکند. شکست حزب الله در لبنان، حشد الشعبی در عراق و فروپاشی سوریه از برنامه‌های ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بود که با نقش آفرینی شهید سلیمانی در منطقه نقش بر آب شد و شکست خورد. در واقع شهید قاسم سلیمانی نقش اول را در شکست سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه داشت.

گلرو در ادامه یادآور شد: نقل می‌کنند که هیاتی از آمریکا می‌خواستند که با سردار سلیمانی ملاقات کنند و به همین منظور برای مذاکره به بغداد رفتند، اما با پیام تند شهید سلیمانی مواجه شدند. شهید سلیمانی نه تنها اجازه قرائت پیام ترامپ را هم به هیات آمریکایی نداد بلکه پیام خود به امریکا را اعلام و جلسه را ترک کرد. جلال طالبانی هم نقل می‌کند؛ زمانی که رئیس جمهور وقت عراق بوده، قاسم سلیمانی مهمان ایشان در منزلشان بوده و طالبانی به اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تلفنی گفته، میدانی چه کسی روبروی من نشسته، قاسم سلیمانی مرد اول میدان. طالبانی نقل کرده که این مسئله برای اوباما بسیار عجیب بوده و لحن و صدای اوباما با شنیدن این خبر تغییر می‌کند.

 نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قاسم سلیمانی مرد اول میدان و فردی با تدبیر و شجاع بود، گفت: تدبیر پیوست ویژگی شجاعت حاج قاسم بود و آن را در سیاست هم پیاده می‌کرد. سردار سلیمانی در حوزه سیاست خارجی و منطقه‌ای تلاش بسیار کرد تا ارتباط نزدیکی با رهبران منطقه‌ای برقرار کند و نزدیک شدن قاسم سلیمانی به رهبران سیاسی منطقه موجب اثرگذاری کلام وی شده بود. شکست سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا سبب جهانی شدن قاسم سلیمانی شد.

اخلاص و فراجناحی بودن یکی از رموز موفقیت سردار سلیمانی بود

وی در همین میان خاطرنشان کرد: شخصیت فراجناحی قاسم سلیمانی از دیگر دلایل موفقیت وی بود، به تعبیر مقام معظم رهبری، شهید سلیمانی نه تنها فردی جزبی و جناحی نبود بلکه انقلابی بود و به شدت به خط امام (ره) تقید و دلبستگی داشت و انقلاب خط قرمزش او بود که این مسئله از دیگر رموز موفقیت شهید سلیمانی محسوب می‌شود. در دسته بندی‌های سیاسی داخلی هم نمی‌توان یک طیف را کامل رد و یک طیف را تایید کرد، شخص باید معیار‌های انقلابی داشته باشد و عیار انقلابی او را در رفتار و عمل و نه فقط در گفتار می‌توان دید و شهید سلیمانی را در این قالب می‌توان گنجاند.

آغاز سناریو ترور از دو هفته قبل شهادت

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به تشریح سناریو ترور شهید سلیمانی پرداخت و گفت: دو هفته قبل از شهادت قاسم سلیمانی یعنی از حدود ۱۷ دسامبر سناریو سازی آمریکایی‌ها آغاز شد. زمانی که پمپئو وزیر خارجه وقت ایالات متحده گفت «اگر سلیمانی اقدامی کند، ما به شدیدترین نحو پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما کُشنده است».

وی یادآور شد: چند روز بعد از اظهارات پمپئو یک پایگاه آمریکایی در نزدیک کرکوک به صورت مشکوک مورد اصابت موشک قرار گرفت و تنها یک شهروند عراقی-آمریکایی در آنجا کُشته شد، این سناریو توسط آمریکایی‌ها طراحی شده بود، اما پس از این حادثه آمریکایی‌ها مجدد هشدار دادند و در نزدیکی البوکمال حدود ۳۰ نفر از نیرو‌های حشد الشعبی را به شهادت رساندند که به پیوست این حادثه مردم در مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع و اعتراض کردند. در حقیقت به لحاظ حقوقی آن‌ها سناریو ترور را توجیه و آماده اقدام تروریستی بودند و در نهایت با اقدام جنایتکارانه خود در فرودگاه بغداد به هدف خود دست پیدا کردند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه وضعیت شب حادثه در عراق را تشریح کرد و گفت: درباره سناریوی ترور و دست‌های پشت پرده و اینکه در میان اجزای امنیتی چه اطلاعاتی رد و بدل شده را باید جهات ذیربط درباره آن اظهار نظر کنند. بنا بر روایت عادل عبدال المهدی، «منتظر بودم تا ۸ صبح با قاسم سلیمانی ملاقات داشته باشم، سردار سلیمانی قرار بود مهمان ما باشند، من شبانگاهان در حال نوشتن متن مذاکره خودم با سردار سلیمانی بودم که خبر آمد آمریکایی‌ها حادثه‌ای در فرودگاه رقم زدند و شهید سلیمانی مورد هدف قرار گرفته است. به دنبال این موضوع هیچ کدام از تماس‌های آمریکایی‌ها را جواب ندادم چراکه می‌خواستم انزجار خودم را به آن‌ها نشان دهم.»

گلرو معتقد است: معمای ترور شهید سلیمانی باید واکاوی شود تا اتفاقات پشت پرده، سناریو ترور و اینکه چه کسانی پشت پرده بودند، مشخص شود که طبیعتا از طرف دستگاه‌های مسئول در حال پیگیری است، اما باید توجه داشت که سنت الهی هم همیشه بر انتقام از ظالمین در همین دنیا بوده و صدام حسین نمونه بارز آن است لذا کسی که در ترور شهید سلیمانی دست داشته یا هر مزدوری که اطلاع داده، روزی نتیجه کارش را می‌بیند و حتما خدای متعال او را به جزایش می‌رساند.

دادگاه بین المللی ویژه‌ای برای پیگیری ترور شهید سلیمانی تشکیل شود

وی گفت: نقش حاج قاسم و نیرو‌های نظامی در منطقه دفاع از مردم در مقابل تروریست‌ها بود و اینکه وی به طور رسمی و قانونی و به درخواست دولت‌های سوریه و عراق با هدف آزادسازی خاک و سرزمین و نجات مردم از دست تروریست‌ها و نیرو‌های مزدور آمریکا وارد این کشور‌ها شده بود. از سوی دیگر به لحاظ اثبات اقدام جنایت کارانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی حقوق‌دان‌ها باید فعال شوند و با جمع آوری اسناد و مدارک اثبات کنند که مورد هدف قرار دادن یک شخصیت ژنرال نظامی ایرانی در خاک کشور دیگر، عمل جنایت کارانه بوده است، برای پیگرد حقوقی و بین المللی و محاکمه کسانی که در این حادثه نقش داشتند طبیعتا از رئیس جمهور و وزیر خارجه وقت آمریکا ترامپ و پمپئو در این قتل شریک مستقیم هستند تا کسانی که مباشر و طراح در این ترور بودند باید مجازات شوند کما اینکه لازم است دادگاه بین المللی ویژه‌ای برای پیگیری این ماجرا تشکیل شود.

گلرو در توضیح شرایط منطقه بعد از شهادت سردار شهید سلیمانی، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «شهادت حاج قاسم، زنده بودن انقلاب را به رخ همه جهان کشیده است». به لحاظ اعتقادی هم به برکت خون شهید سلیمانی که پایداری را در منطقه تقویت کرد، پایداری نظامی ایران و محور مقاومت به لحاظ استحکام و استقامت در حوزه عملیاتی و مردمی بودن تقویت شده، اما طبیعتا دچار آسیب‌هایی هم شدیم. فقدان یک شخصیت تراز اول نظامی مانند حاج قاسم که ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را در اخلاق، رفتار، مردمی بودن، اخلاص و سیاست داشت و در حوزه نظامی یک تمام عیاری خاصی داشت، خسارتی برای ماست.

وی اظهار کرد: البته مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خانواده شهید سلیمانی و سردار قاآنی فرمودند که «راه حاج قاسم ادامه دارد و کار‌هایی خوبی در حال انجام است» ضمن اینکه سردار سلیمانی در آخرین دیدار خود با گروه‌های مقاومت سوریه که به اعتقاد برخی وصیت نظامی حاج قاسم بود، نقشه چندین ساله محور مقاومت را در اختیار گروه‌های مقاومت گذاشت.

خداحافظی حاج قاسم قبل از شهادت

گلرو در توضیح اطلاع شهید سلیمانی از شهادتش، گفت: با توجه به آنچه در دو روز آخر حیات حاج قاسم در سوریه و لبنان گذشته، سردار سلیمانی وقتی به سوریه می‌رسد یا بعد از آنکه به لبنان می‌رود و با سید حسن نصرالله دیدار می‌کند، حال و هوای خاصی داشته است. نکته دیگر خواب دختر شهید عماد مغنیه بود که در دیدار با سردار سلیمانی به وی گفت «نگرانت هستم، عموجان کجا می‌روی؟ نرو» و حاج قاسم در پاسخ به او گفت که «من به سمت مقتلم می‌روم.»

 گلرو به زمانی که خبر شهادت شهید سلیمانی را شنید اشاره کرد و گفت: زمان شهادت در نیویورک بودم، ساعت یک و نیم نصف شب عراق، بعد از ظهر کاری ما در نیویورک بود، من از نمایندگی به سمت خانه می‌رفتم که اطلاع یافتم یک پدافند عراقی در اطراف فرودگاه بغداد شروع به کار کرده است، در خبر‌هایی بعدی که منتشر می‌شد، آمد که دو موشک به محوطه فرودگاه بغداد اصابت کرده و همان جا یک نگرانی خاصی به من دست داد، چون فرودگاه محل تردد است و خبر آمد که مسئول تشریفات کل حشد الشعبی هم در فرودگاه دیده شده لذا متوجه شدم که مسئول تشریفات به استقبال مهمان رفته است، به پیوست آن اخبار متناقضی هم منتشر می‌شد، اما هنوز خبر قطعی نیامده بود.

وی افزود: بعد از زمان کوتاهی خبر آمد که آقای ابومهدی المهندس هم در فرودگاه بوده، همان لحظه به قطعیت رسیدم که شهید سلیمانی مورد هدف قرار گرفته و همان زمان خبر قطعی شهادت و تصاویر آن منتشر شد.

ارسال نامه و صدور بیانیه از سوی نمایندگی ایران در آمریکا

گلرو در توضیح اقداماتی که پس از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی در آمریکا انجام دادند، گفت: نمایندگی ایران بیانیه تندی علیه امریکا و اقدام جنایتکارانه این رژیم تهیه و به سازمان ملل و شورای امنیت ارسال کرد، همچنین نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل نوشته شد که در آن نامه خواستار پیگیری حقوقی سناریو سازی آمریکا شدیم. جلسه و رایزنی با اعضای شورای امنیت نیز از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم.

همه برای مردم خدمت کنیم

گلرو در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و پس از سال‌ها مجاهدت سردار سلیمانی در منطقه باید تلاش کنیم تا با کشور‌های منطقه به سمت تقویت همکاری برویم، گرچه جمهوری اسلامی همیشه دنبال آرامش و امنیت بوده، اما طرف‌های مقابل دنبال بحران سازی هستند، اما باید فضا را آرام کنیم. سوریه، عراق، لبنان و ایران و تمام کشور‌های منطقه باید در آرامش باشند تا منطقه به سمت رشد و شکوفایی اقتصادی سوق یابد و امنیت برقرار و مردم در کمال آرامش به برکت خون شهید سلیمانی زندگی کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: هر مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران باید خودش را یک سلیمانی بپندارد تا اثرگذار باشد. ما نباید مردم را دچار دسته بندی‌های مسموم سیاسی کنیم لذا بازی‌های حزبی، جناحی و جریان‌های سیاسی باید کنار گذاشته شود و همه برای مردم خدمت کنیم، همانطور که حاج قاسم به مردم خدمت می‌کرد.

گلرو در ادامه بیان داشت: باید با نگاه وحدت بخش به مردم کمک کنیم. سردار شهید سلیمانی با مردم بود. اگر مانند سردار شهید سلیمانی به جامعه نگاه کنیم، قطعا کشور دچار جهش در همه زمینه خواهد شد، جهشی که معجزه‌های بزرگی را رقم می‌زند همانطور که به دست حاج قاسم معجزه‌های بزرگی اتفاق افتاد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار