یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

دانشجویان پرچمدار «جهاد تبیین»

دانشجو‌ها یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در جهاد برعهده دارند و باید فراتر از مسائل درسی در حوزه‌هایی مانند روشنگری و ترویج مفاهیم انقلابی گام بردارند و پرچم‌دار جهاد تبیین باشند.
کد خبر: ۵۰۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 18January 2022

دانشجویان پرچمدار «جهاد تبیین»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی درباره اهمیت مسئله «تبیین» و وظیفه دانشجویان در این زمینه فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ی دل ملت و امید آینده‌ی این کشورید، به مسئله‌ی «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.»

با نگاه کلی به بیانات امام خامنه‌ای می‌توان دریافت که قبلتر نیز ایشان با استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند «جنبش نرم‌افزاری»، «نهضت تولید محتوا»، «کار تمیز فرهنگی»، «فعالیت آتش به اختیار»، «افسران جنگ نرم» و ... بار‌ها ضرورت این موضوع را متذکر شده بودند و عبارت «جهاد تبیین» به نظر ادامه‌ی این سیاست کلی فرهنگی ایشان برای مدیریت کشور است.

یکی از مهم‌ترین اصول رشد فرهنگی کشور برای رسیدن به این هدف، تقویت جبهه رسانه‌ای است، اما باید دانست که مشارکت در این جهاد مانند هر نبرد دیگری نیاز به تحقق پیش شرط‌های بسیار مهمی دارد که بدون آن‌ها علاوه بر این که ورود ما به عرصۀ تبیین‌گری فایده‌ای ندارد، بلکه این امکان وجود دارد که آسیب جدی ببینیم.

یکی از اصلی‌ترین پیش‌شرط‌های مشارکت در این جهاد، داشتن آگاهی کافی از مبانی انقلاب اسلامی است. تعبیر ساده‌تر بیانات ایشان این است که فرد انقلابی از هیچ فرصتی برای روشنگری نباید بگذرد، این فرصت امکان دارد که در فضا‌های مختلف جامعه ازجمله درصفوف نمازگزاران، اتوبوس، مترو، مدرسه، دانشگاه، فضای مجازی و ... باشد، مهم مغتنم شمردن فرصت است و نباید آن را محدود به یک عرصۀ خاص دانست، اما بیش از مشارکت در این نهضت به طور قطع باید خود را مهیای حضور در عرصۀ نبرد شناختی کنیم.

در کنار این موضوع، باید به این باور رسیده باشیم که دانشجو‌ها، دانش‌آموزان و بسیج دانشجویی هم یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در جهاد بر عهده دارند؛ چراکه آن‌ها از اقشار فرهیخته جامعه هستند، و باید فراتر از مسائل درسی در حوزه‌هایی مانند روشنگری، تمدن سازی، ترویج مفاهیم انقلابی و ... نیز ورود کنند. آن‌ها باید توان تبیین آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی برای عموم مردم و قشر خود را داشته باشند؛ و این قشر باید پرچم‌دار این نهضت باشند.

البته اقشار دیگر جامعه همچون معلم‌ها و اساتید هم نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری جهاد تبیین دارند، اما با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نگرانی ایشان از اختلال در عملکرد دستگاه‌های فرهنگی که منجر به صدور فرمان فعالیت فرهنگی آتش به اختیار شد مهم‌ترین نقش بر عهدۀ صدا و سیما است.

سازمان صدا و سیما همچنان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را بر عهده دارد و مردم همچنان مرجع دریافت اخبار رسمی را صدا و سیما قلمداد می‌کنند؛ بنابراین رسانه ملی با شناخت ابعاد جنگ شناختی، اصلاح رویه گذشته و اتخاذ تدابیر درست در دوران مدیریت جدید با قوت بیشتری در این میدان باید حاضر شود.

همچنین تسلط علمی هم مهم‌ترین شرط برای تحقق جهاد تبیین است و باید ابتدا محور‌هایی که جنگ تبلیغی دشمن برای تخریب آن‌ها شکل می‌گیرد را به طور کامل بشناسیم و در این میان ابایی از شاگردی کردن اساتید اهل فن نداشته باشیم. و حتی باید آگاهی کافی از شرایط ایران امروز داشته باشیم و دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها را بدانیم و اجازه ندهیم دشمن افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و با تحریف واقعیت و وارونه جلوه دادن ناامیدی را در کشور تزریق کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار