دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ناکامی‌های ائتلاف متجاوز سعودی آمریکا را به میدان نبرد «مأرب» کشاند

پس از اینکه نبرد در میدان جنگ «مأرب» وارد مرحله حساس و نهایی شده و شکست ائتلاف متجاوز سعودی نزدیک است شاهد حضور مستقیم نظامی «آمریکا» در این میدان نبرد هستیم.
کد خبر: ۵۰۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹ - 18January 2022

ناکامی‌های ائتلاف متجاوز سعودی آمریکا را به میدان نبرد «مأرب» کشاندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از هفت سال از آغاز جنگ نابرابر و ویرانگر «ائتلاف سعودی» به رهبری عربستان سعودی و با مشارکت برخی از کشور‌های عربی ازجمله امارات و حمایت آمریکا حالا که این جنگ در میدان نبرد «مأرب» به مراحل پایانی و بسیار حساس خود رسیده و شکست «ائتلاف متجاوز سعودی» بیش از پیش مشخص شده شاهد حضور مستقیم نظامی آمریکا در این میدان نبرد هستیم تا بلکه تا آنجایی که امکان دارد شکست این ائتلاف متجاوز را به تاخیر بیاندازد.

پیروزی‌ها و پیشروی‌های بسیار خوب و قابل تحسین ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور در میدان مبارزه با متجاوزان «عربی-غربی» به خصوص در میدان نبرد «مأرب» عرصه را آنچنان در ائتلاف متجاوز سعودی و حامی آن آمریکا تنگ و سخت کرده که شاهد حضور مستقیم نیرو‌های نظامی آمریکا در این میدان نبرد هستیم. این موضوع نشاندهنده اوج ضعف و ناتوانی نیرو‌های ائتلاف متجاوز و نیاز مبرم آن‌ها به حمایت و کمک از طرف نیرو‌های بیگانه فرامنطقه‌ای است.

حال اگر بخواهیم چرایی حضور آمریکا در میدان نبرد «مأرب» را بحث و بررسی کنیم باید به علل و عوامل آغاز چنین جنگی در «یمن» بپردازیم. جنگ یمن که در سال ۲۰۱۵ توسط عربستان سعودی و با دلایل واهی، چون حمایت از «منصور هادی» آغاز شد در واقع در پس خود برنامه و اراده آمریکا را به همراه داشت و این نکته زمانی به روشنی خود را نشان داد که اخیرا اخباری مبنی بر حضور مستقیم نظامی آمریکا در میدان نبرد «مأرب» به گوش می‌رسد.

از طرف دیگر ناکامی عربستان و ائتلاف متجاوز «سعودی-عربی» در دستیابی به اهدافی که در پشت پرده آمریکا به دنبال رسیدن به آن بود نیز از دیگر علل و عوامل ورود مستقیم آمریکا به این میدان نبرد محسوب می‌شود. ضمن اینکه ورود نظامی آمریکا به این جنگ از ترس شکست قریب الوقوع «عربستان» و ائتلاف متجاوز سعودی است. در واقع آمریکا با ورود به این نبرد آمده تا کمکی برای نیرو‌های ائتلاف باشد.

آمریکا تا دیروز در پشت صحنه «جنگ یمن» حضور فعالی داشت و با حمایت‌های لجستیکی، فنی و اطلاعاتی از ائتلاف متجاوز سعودی به عنوان یار کمکی آن‌ها عمل می‌کرد. این کشور حتی با حضور موثر و تاثیرگذار خود در اتاق «جنگ یمن» مشاوره‌ها و راهنمایی‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری را در طول این هفت سال جنگ به نیرو‌های ائتلاف عربی-غربی انجام داده بود.

اما حالا که وضعیت میدان نبرد در یمن به خصوص در میدان جنگ «مأرب» به مرحله حساس و بحرانی برای ائتلاف متجاوز سعودی و آمریکا رسیده و به اهداف و برنامه‌هایی که مدنظر آن‌ها بوده دست پیدا نکردند شاهد هستیم که آمریکا مجبور شده تا این حمایت و پشتیانی خود از ائتلاف عربی-غربی را که برای هفت سال در پشت پرده پنهان کرده علنی کند و خود شخصا وارد میدان نبرد «مأرب» شود تا بلکه دست کم بتواند به بخشی از اهداف اولیه‌ای که این جنگ را برای آن آغاز کرده برسد.

نکته دیگری که آمریکا را به عنوان یک کشور فرامنطقه‌ای وادار به حضور در جنگ یمن کرده فروپاشی قریب الوقوع ائتلاف متجاوز سعودی است. زیرا در ماه‌های اخیر و حتی می‌توان گفت از سال گذشته تا امروز این نوار شکست‌ها و ناکامی‌های ائتلاف متجاوز سعودی است که پایانی برای آن متصور نیست. در حقیقت می‌توان به این موضوع نیز اندیشید که آمریکا بر خلاف میل باطنی خود وارد جنگ دیگری آن هم در دولت جو بایدن می‌شود که در شعار‌های انتخاباتی خود خروج آمریکا را از تمامی میدان‌های نبرد خاورمیانه وعده داده بود.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، نیرو‌های آمریکایی تا امروز خیلی آهسته و آرام و بدون هیچ هیاهو و تبلیغاتی در مناطق و مراکزی، چون پایگاه هوایی «الریان»، فرودگاه «الغیضه»، بندر «نشطون» و تعدادی از مراکز دیگر مستقر شده‌اند که این موضوع حاکی از آمادگی و برنامه ریزی آن‌ها برای حضور مستقیم در میدان نبرد «یمن» است. در واقع این قبیل اقدامات آمریکا را می‌توان برنامه ریزی جدی آن‌ها در جهت استحکام مواضع خود در نقاط مختلف یمن برای آغاز عملیات نظامی ارزیابی کرد.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که ورود مستقیم آمریکا به میدان نبرد یمن هم آنچنان که باید دردی را از ائتلاف متجاوز سعودی درمان نمی‌کند، زیرا ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور آنقدر در جبهه‌های نبرد موفقیت کسب کردند که شاید این حضور آمریکا فقط بتواند اندکی از سرعت پیروزی‌های پی در پی آن‌ها بکاهد، ولی قطعا ترمز آن را نخواهد کشید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار