مقاله/ عیسی رضایی

مادران شهدا مصداق کامل بصیرت‌افزایی هستند

اگر رهبر معظم انقلاب «بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه» را لازم می‌داند، مادران شهدا بصیرترین افرادند و بالاترین مصداق آنانند؛ مادرانی که فرزندانشان را به‌دست خویش راهی جبهه‌ها کردند و پس از شهادتشان نیز گفتند «امانت را به صاحبش بازگرداندیم! فدای سر شهید کربلا! و...»
کد خبر: ۵۰۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ - 17January 2022

مادران شهدا مصداق کامل بصیرت‌افزایی هستندگروه استان‌های دفاع‌پرس- حجت الاسلام «عیسی رضایی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مازندران؛ «سیزدهم جمادی‌الثانی» مصادف با سالروز رحلت جانسوز حضرت‌ام‌البنین‌ علیهاالسلام، مادر باوفای قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام است. چون حضرت ام‌البنین (س) هم همسر شهید و هم مادر شهید بود این روز در روزشمار تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز تکریم از مادران و همسران شهید مزین شده است.

اگر شهدا این مجاهدان عرصه جهاد و شهادت در طول تاریخ حماسه ماندگار از خود به جا گذاشته‌اند، ریشه در فرزندپروری مادران و همراهی همسران دارد. از صدر اسلام تا به حال نمونه‌های زیادی‌ از این شجاعت و شهامت می‌توان پیدا کرد؛ بنابراین یکی از وظائف ما به‌ویژه مسئولین امر تکریم از مادران و همسران شهدا که این میراث گرانبها یعنی ایثار، جهاد و شهادت از آنان به یادگار مانده است.

نگاه به‌ تاریخ زندگی پر افتخار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سبک زندگی آن حضرت نشان می‌دهد که آن شخصیت عظیم هم از مادران و همسران شهید تکریم می‌کرد.

تکریم رسول خدا (ص) از خانواده شهید

در اینجا به نمونه‌هایی از آن تکریم اشاره می‌کنیم:

اسماء می‌گوید: «در صبح روز شهادت جعفر، من چهل پوست دباغی کردم. علاوه بر آن، آرد خمیر کردم، بچه‌هایم را شست‌وشو دادم و نظیف کردم که رسول خدا (ص) به خانه ما آمدند و فرزندان جعفر را خواستند. فرزندان را خدمت ایشان بردم. دیدم آن‌ها را به سینه خود چسباندند و بوییدند و اشک از دیدگانشان جاری شد.

عرض کردم:‌ ای رسول خدا (ص) دست یتیمی بر سر آن‌ها می‌کشید، مگر از جعفر خبری به شما رسیده است. پیامبر (ص) که از عقل و فهم من متعجب شده بودند، فرمودند: آری، امروز شهید شد. من گریان شدم. پیامبر فرمودند:‌ ای اسماء! گریه مکن و بدان که خداوند به من خبر داده که جعفر را دو بال از یاقوت قرمز است تا در بهشت به هر جا که بخواهد پرواز کند. عرض کردم:‌ ای رسول خدا! کاش مردم را جمع می‌کردید و فضیلت جعفر را در جمع آن‌ها ذکر می‌کردید تا هیچ‌گاه فراموش نشود. پیامبر (ص) در مسجد حاضر شدند و در جمع مسلمانان فضیلت جعفر را بیان کردند.» [۱]

نمونه‌ی دیگر از سیره عملی علی علیه‌السلام

حضرت علی (ع) در فرمان خود به مالک اشتر می‌نویسند: «هرگاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا شد، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کار‌های خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نشود.» [۲]

علی (ع) کسی نیست که به مالک اشتر دستور دهد که از خانواده شهدا تکریم کند و خود به فکر آن‌ها نباشد؛ لذا حضرت در طول زندگی به عنوان سرپرست ایتام و بیوه زنان معروف بودند. شب‌ها نان خرما و غذا برای آن‌ها می‌بردند و به منزل آن‌ها می‌رفتند و به آن‌ها حتی در کار خانه کمک می‌کردند. جمعی از این خانواده‌ها، خانواده‌های شهدا بود که در جنگ‌های مختلف همسران و یا پسران و فرزندان خود را از دست داده بودند که نمونه‌های آن بسیار است و در این مقوله نمی‌گنجد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم همواره سعی می‌کردند تکریم خانواده شهدا را فراموش نکنند و آن از چند جهت بود:

۱. گریه و همدردی

۲. تسلیت و دلداری و ملاطفت به فرزندان

۳. بیان فضائل شهید در جمع مردم با درخواست‌ همسر شهید (خانواده شهید)

۴. دعا در حق همسر شهید

۵. دستور غذا دادن و پذیرایی از خانواده شهید

در طول تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی سیره عملی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب تأسی از سبک زندگی نبی مکرم اسلام بوده و هست، که بیان نمونه‌هایی از آن به اهمیت موضوع اشاره دارد:

امام راحل عظیم الشأن در تبیین جایگاه و نقش زنان در انقلاب اسلامی به ویژه دفاع مقدس می‌فرمایند: «مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در جنگ تحمیلی آنقدر اعجاب آمیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز بلکه شرمسار است.

اینجانب در طول این جنگ صحنه‌هایی از مادران و خواهران و همسران عزیز از دست داده دیده‌ام که گمان ندارم در غیر این انقلاب نظیری داشته باشد». [۳] «خدمت مرد‌ها هم بسیارش مرهون خدمت زن‌ها است». [۴] ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هم با تاسی از سیره معصومین علیهم السلام و امام راحل (ره) می‌فرمایند: «اگر همسران جوانی که شوهران فداکار و جوانمردشان به میدان‌های نبرد رفته بودند، به بهانه‌ی داشتن فرزندان خرد، زبان شکوه باز می‌کردند، باب شهادت و مجاهدت بسته می‌شد. شما به گردن این انقلاب و این کشور و این ملت و تاریخ ما حق دارید.» ۱۳۸۰/۱۱/۲

در جای دیگر می‌فرمایند: «بدانید امروز در هیچ جای دنیا زنانی مثل این مادران شهدای ما، که مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدر‌ها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند، این همان تربیت اسلامی است. این همان دامان پاک و مطهر و نورانی فاطمه زهرا (س) است.

اگر شهیدان ما با تأسی از اعمال و رفتار امام حسین (ع) درس فداکاری و وفاداری و از خودگذشتگی و شجاعت و شهامت آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رساندند و در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشانی نمودند و حماسه‌ای جاوید آفریدند، بی‌شک آموزگاری داشته‌اند به‌نام «مادر» که در دامان پرمهر او و در کلاس درس او، به این مقام رسیدند.

اگر رهبر معظم انقلاب «بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه» را لازم می‌داند، مادران شهدا بصیرترین افرادند و بالاترین مصداق آنانند، مادرانی که فرزندانشان را به‌دست خویش راهی جبهه‌ها کردند و پس از شهادتشان نیز گفتند «امانت را به صاحبش بازگرداندیم! فدای سر شهید کربلا! و...»

مادران شهدا این شیرزنان ایران اسلامی با الهام از رفتار شایسته حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ام‌البنین در مسأله دفاع از حریم ولایت و امامت در دوران جنگ تحمیلی با لبیک به ولی فقیه زمان امام خمینی (رحمت الله علیه) ثابت کردند در پیشگاه بانوی دو عالم روسفید و سربلندند.

آرامش، صلح و زندگی و تمام واژه‌های زیبای امروز را مدیون دستان پاک و احساس ناب مادرانه مادران شهدا هستیم؛ چراکه از دامان مادران شهید است که شهید به معراج می‌رود.

مادران شهدا شاهدانی بی‌ادعا و نزد پروردگارشان مأجورند، مادران شهدا با خدا معامله کردند و قطعاً اجر شهید‌پروری کمتر از شهادت نیست. مادران و همسران شهدا در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه‌های جاویدی ساختند که تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد. آنان با صبر و استقامت خود دشواری‌ها را تحمل کردند و هم‌اکنون نیز در تمام عرصه‌های مختلف کشور، حضوری پررنگ دارند و دیگر بانوان کشور را پیوسته به این حضور تشویق می‌کنند.

مادران و همسران شهید با نقش‌های مادرانه چون:

تربیت فرزندان مجاهد و شهادت طلبی

تحمل داغ چند فرزند و استقامت زینب‌وار

کم تقویت انگیزه خانواده و مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن و...

و با نقش همسرانه چون:

تحمل بار مسئولیت خانواده در غیاب همسر (فشار فرزندان کوچک)

تحمل دوری همسر در وطن (وابستگی عاطفی زنان‌به‌همسران)

تحمل نگاه‌ها و گاه زخم زبان‌های آشنا و غریبه، همسران جانبازان و محدودیت‌ها و فشار‌ها (فشار کار، فشار اطرافیان)

تحمل زندگی در شهر‌ها و مناطق جنگی با تنهایی و غربت و...

با این نقش‌آفرینی‌ها هم در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نقش داشتن و هم در حماسه پر افتخار هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و لذا لازم است در چنین ایامی مثل رحلت جانسوز حضرت ام البنین (س) که به نام «تکریم مادران و همسران شهدا» نامگذاری شده از همه ظرفیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای، مجازی، حقیقی استفاده کرده و از این همه زحمات و تحمل رنج‌های این مادران عزیز و همسران شهدا تجلیل نموده و همچنین برای تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار جهاد و شهادت سیره عملی نبی مکرم اسلام و امامان معصوم علیهم السلام و امامین انقلاب و بزرگان‌را در این زمینه مورد بازخوانی قرار دهیم و به جامعه عزیز مخصوصاً به نسل امروز جامعه جوانان عزیز انتقال دهیم.

یاد یاد و نام همه شهدا و امام شهیدان به ویژه سردار دل‌ها گرامی باد! مادران و همسران شهدا که آسمانی شدن درود و رحمت خدا به روح پاکشان! و به همه مادران و همسران شهیدی که در قید حیات هستند صحت و سلامتی و عمر با عزت و با برکت عنایت بفرماید.

۱) بحارالانوار، ج۲۱. ص۵۵

۲) فروغ ابدیت، جعفر سبحانی، ج۲، ص۴۸۰

۳) تبیان، دفتر۸، ص۲۰۹

۴) همان

۵) بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) پایگاه‌اطلاع‌رسانی‌حوزه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار