حجت‌الاسلام رئیسی پنجشنبه در مجلس دومای روسیه سخنرانی می‌کند

یک قانونگذار ارشد مجلس دومای روسیه گفته رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه در جمع گروهی از قانونگذاران این مجلس سخنرانی خواهد کرد.
کد خبر: ۵۰۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ - 17January 2022
حجت‌الاسلام رئیسی پنجشنبه در مجلس دومای روسیه سخنرانی می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک قانونگذار ارشد مجلس دومای روسیه گفته حجت‌الاسلام  «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه در جمع گروهی از قانونگذاران این مجلس سخنرانی خواهد کرد.
 
طبق نوشته ایتارتاس، «الکساندر ژاکوف» امروز دوشنبه تصریح کرد جلسه روز پنجشنبه «دومای دولتی» که مجلس سفلای روسیه است با سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.
 
شبکه روسی «روسیا-وان» روز گذشته (یکشنبه) گزارش داده بود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در روز‌های آینده میزبان رئیسی خواهد بود و یکی از محور‌های این سفر حل مسائل پیرامون «احیای توافق هسته‌ای» است.
 
رئیس جمهوری اسلامی ایران اواخر این هفته سفری به روسیه خواهد داشت و قرار است در این سفر با رئیس جمهور روسیه دیدار کند.
 
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری سالانه خود درباره سفر رئیسی به روسیه گفت: «این یک دیدار مهم است و باید ارتباطات در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند. البته اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند. روسای جمهور دو کشور تلفنی صحبت داشته‌اند، اما دیدار حضوری سازنده‌تر خواهد بود. اهمیت این دیدار در لزوم تطبیق یادداشت‌ها درخصوص تمام مسائل و دستورکار‌ها به‌ویژه با توجه به تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم تبادلات اقتصادی و دیگر حوزه‌ها را تحلیل کنیم».
 
لاوروف افزود: «زمانی که پروژه‌های مشترک زیادی وجود دارند، باید به جزئیات توجه داشته باشیم و دولت در حال کار کردن بر روی آن است کمیسیون مربوطه به ریاست وزرای انرژی باید سهم خود را در این گفتگو‌ها داشته باشند. همچنین مسائلی در زمینه سیاست‌های بین‌المللی، برجام، اوضاع کلی در خلیج فارس وجود دارد که اخیراً نیز بین دو طرف مورد بحث قرار گرفته‌اند. دستورکار ما شامل همکاری با سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است. ایران یکی از اعضای تیمی است که از اصول قوانین بین‌المللی دفاع می‌کنند و نه یک سری توافقات محدود گروه کوچکی از کشورها».
 
وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ایران همچنین عضوی از گروه دفاع از منشور سازمان ملل است. درخصوص برخی مسائل منطقه‌ای، همکاری‌های نزدیکی در سوریه داریم در کنار ترکیه عضو نشست آستانه هستیم. این یک مثال عالی از چگونگی اتحاد دو کشور با محور اهداف مشترک با وجود دیدگاه متفاوت است. هنگامی که نتیجه بر این شد که ایجاد پلتفرمی برای کمک به سوریه قابل اجرا است، تروئیکای آستانه و کنگره سوریه کمک کردند پیش‌نویس سندی نگاشته شود که اکنون چارچوب مذاکرات است و به تقویت مذاکرات سوری‌ها کمک زیادی کرده است».
 
ماه پیش ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرده بود رئیسی دعوت او را پذیرفته و به مسکو سفر کند.
 
پوتین روز ۱۷ آذرماه پوتین در یک نشست خبری بعد از گفتگو با نخست‌وزیر یونان گفت: «درباره مسئله ایران صحبت کردیم و امیدوارم که رئیس‌جمهور ایران دعوت من را پذیرفته و بتواند اوایل سال آینده به روسیه سفر کند.»
 
«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز شهریورماه سال جاری ابراز امیدواری کرده بود که «هر وقت وضعیت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اجازه دهد» سفر رئیسی به مسکو انجام شود.
 
پوتین یکی از نخستین رهبران جهان بود که پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. او در پیامی ابراز امیدواری کرد فعالیت رئیس‌جمهور جدید ایران به توسعه روزافزون همکاری دوجانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و تعامل در امور بین‌الملل منتهی شود. 
 
روسیه همچنین یکی از طرف‌های مذاکره با ایران در گروه ۱+۴ است که در حال انجام مذاکراتی در وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.
 
مسکو با تأکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام عامل ایجاد تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران تأکید کرده است.
 
روسیه همچنین شهریورماه سال جاری از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های حمایت کرد. «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران ضمن ابراز رضایت از پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، آن را اولین موفقیت سیاست خارجی رئیسی و امیرعبداللهیان خواند. «بختیار خاکیموف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در سازمان همکاری‌های شانگ‌های هم حضور ایران در این مجموعه را بسیار مفید توصیف کرد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها