به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «احمد عطایی» مدیر انتشارات قدر ولایت در گفتوگویی پیرامون حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار داشت: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ۳۴۰ عنوان کتاب حضور پیدا کرد تا بتواند گامی در راستای سرانه مطالعه بر دارد.
وی در همین راستا ادامه داد: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از تاریخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده است، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در این نمایشگاه با ۳۴۰ عنوان کتاب شرکت کرده که از این تعداد عناوین ۱۸۰ عنوان کتاب بزرگسال، ۴۵ عنوان کتاب نوجوانان و ۱۱۶ عنوان کتاب کودک بوده این در حالی است که انتشارات قدر ولایت در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۵ عنوان کتاب چاپ اول و ۵۶ عنوان کتاب چاپ مجدد از جمله شرکت کنندگان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.
عطایی میزان تولید کتاب در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: از ابتدای سال جاری انتشارات قدر ولایت توانسته است ۱۸ عنوان کتاب چاپ اولی و ۵۵ عنوان کتاب چاپ مجدد را وارد بازار کند لذا کتابهای چاپ اولی حدود ۱۸ عنوان در گروه سنی کودکان، ۱۱ عنوان برای نوجوانان و ۲۴ عنوان بزرگسالان بوده همچنین مخاطبان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب میتوانند ۵۳ عنوان کتاب چاپ اول موسسه را برای اولین بار جستجو و برای مطالعه انتخاب نمایند.
بستههای مومنان فرهنگی
مدیر انتشارات قدر ولایت به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی انتشارات قدر ولایت اشاره و بیان کرد: تهیه و توزیع ۲۴۰۰ بسته مؤمنانه فرهنگی در مناطق محروم سه استان جنوبی کشور به همراهی چند انتشارات دیگر در جهت کمک به افزایش سرانه و یادآوری جایگاه کتاب در زندگی انجام شد، در این راستا انتشارات قدر ولایت با حمایت و مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۱ ناشر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ۲۴۰۰ بسته فرهنگی شامل ۱۲۸۰۰ جلد کتاب را تهیه و آماده کرد.
وی به بستههای فرهنگی مومنانه اشاره و اظهار کرد: در هر یک از این بستهها دو جلد برای کودکان، دو جلد برای نوجوانان و یک یا دو جلد کتاب برای بزرگسالان انتخاب و همراه کارت هدیه، به خانوادههای محروم تقدیم خواهد شد. قرار دادن کتابهای کودکان در بسته برای فرهنگ سازی در نسل آینده در نظر گرفت، زیرا توجه به تاثیر مطالعه در سبک زندگی نسل آینده نکته از مهم است.
ارجعیت با مناطق کمتر بر خوردار
عطایی در نظر گرفتن مناطق محروم و کمتر برخوردار را هدف اصلی بستههای فرهنگی دانست و ابراز کرد: این بستهها جهت توزیع در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و بوشهر ارسال شده، زیرا عدالت فرهنگی در این مناطق به درستی اجرا نمیشود و بیشتر افراد در این مناطق از خرید کتاب چه به صورت فیزیک و اینرنتی محروم هستند در برخی از این مناطق دور افتاد ه نیز خبری از اینترنت نیست و در برخی مناطق نیز کتاب فروشی مناسبی وجود ندارد و یا بالا بودن هزینههای زندگی و معیشتی سبب شده کتاب را خریداری نکنند و بیشتر به دنبال برآورده کردن مایحتاج اولیه خانواده باشند لذا بستههای مؤمنانه فرهنگی در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و بوشهر توسط اداره کل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و هراهی انشاراتهای راه یار، جمال، کمال اندیشه، پیام آزادی، زیارت، رسول آفتاب، اندیشه ورزان، شمیم طوبی، عروج، پیام بهاران و قدرولایت بوده است.
حال بد نشر
مدیر انتشارات قدر ولایت شرایط نشر را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: وقتی میتوانیم بگویم نشر در وضعیت مناسبی قرار دارد که مردم توجه و نگاهی ویژه به مطالعه و خرید کتاب داشته باشند وگرنه کمکهای دولتی در دراز مدت نمیتواند درمانی برای زخمهای کاری صنعت نشر باشد پرداخت تسهیلات همانند وامها اثر بر روند فعالیت و بهبود اوضاع نشر نخواهد داشت.
بزرگترین دستاورد هنجار سازی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است
وی اشارهای بر توزیع کاغذ دولتی داشت و افزود: کاغذ دولتی تنها یک مسکن برای مدت زمانی کوتاه به صنعت نشر است، اما برای ایجاد رشد و ثبات در حوزه نشر باید برنامه ریزی کارشناسانه و اجرای با تمهیدات خاص در نظر گرفته شود اگرچه اجرای آن زمان بر باشد، اما ایجاد فرهنگ مطالعه در جامعه بزرگترین دستاورد فرهنگی در جامعه ما خواهد بود.
عطایی حضور ناشران دولتی در کنار ناشران خصوصی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: ناشران دولتی همواره به پشتوانه کمکهای نصفه و نیمه موسسات و بخشهای دولتی همراه قدرتمندتر و فعالتر در عرصه تولید کتاب فعالیت کرده اند، اما انتشاراتهای خصوصی به علت محدود بودن سرمایهها و در کنار آن افزایش قیمت مواد اولیه و ملزمات تولید کتاب در حاشیه حرکت کرده و در این میان تعداد زیادی از انتشاراتهای خصوص نیز از دور فعالیت خارج شدند لذا سیاستگذاریها همواره بر حمایت از بخش خصوصی باید متمرکز شود.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱