کارشناس مسائل بین‌الملل:

کشور‌های اروپایی سابقه خوبی در توافقات بین‌المللی ندارند

ظهره‌وند گفت: کشور‌های اروپایی با آمریکا هم‌سو هستند و سابقه بدی را در توافقات بین‌المللی دارند.
کد خبر: ۵۰۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ - 30January 2022

کشور‌های اروپایی سابقه خوبی در توافقات بین‌المللی ندارند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به مذاکرات وین، اظهار داشت: در حال حاضر گفتگو‌های وین با هدف رایزنی طرفین در پایتخت‌هایشان به مدت یک هفته متوقف شده است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحث اصلی در این گفت‌وگو‌ها در مورد تضمین‌های مورد نظر ایران در حوزه تحریم‌ها، سیاست و مسائل حقوقی است که باید این ابعاد مورد لحاظ واقع شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سابقه بدی در برجام دارند لذا باید تضامینی از آن‌ها گرفته شود تا مجدداً نتوانند به زیر میز بزنند، تصریح کرد: بایدن نیز اذعان می‌کند اگر بخواهیم تضمینی دهیم ممکن است در آینده کنگره مخالف کند و دولت بعدی که احتمالاً جمهوریخواه خواهد بود، متعهد به این تضامین نخواهد ماند.

وی گفت: بنابراین کلیه تحرکات و دیپلماسی ایران طبق یک سری قوانین کنگره مخل امنیت و منافع ملی آمریکاست لذا در ذات، توافق با آمریکا شکننده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هیچگونه مذاکره مستقیم و مسائل دیگر حل کننده گفت‌‎وگو نیست، افزود: به نظر می‌رسد تحرکات قطری‌هاو یا سفری که امیر قطر در روز‌های آینده به واشنگتن انجام خواهد داد، در خصوص تأمین تضمین باشد.

ظهره‌وند با بیان اینکه توپ در زمین طرف مقابل است، تأکید کرد: نسبت به متن توافق و مطالبات ایران بحثی وجود ندارد و تنها مسئله بحث تضمین است که بایدن اظهار عجز می‌کند و معتقد است که نمی‌تواند تأمین‌کننده تضمینی باشد که شرایط بعد از او، بتواند آنرا حفظ کند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط حضور خود بایدن، ممکن است نمایندگان کنگره مصوبه‌ای را مطرح کنند که به استناد آن، توافق بایدن هم لغو شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه توافق با آمریکا از طرف آن‌ها و ۱+۴ غیرقابل تضمین است، خاطر نشان کرد: کشور‌های اروپایی با آمریکا هم‌سو هستند و سابقه بدی را در توافقات بین‌المللی دارند.

ظهره‌وند ادامه داد: در این گفت‌وگو‌ها صورت مسئله می‌تواند یا به نقطه‌ای برسد که ما دریافت‌هایی را داشته باشیم و یا به بن‌بست بخورد.

کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: طرف مقابل ذر مذاکرات بدذات است، ذاتش بر بدعهدی با ایران بوده و وجود ایران را برای خود محدودیت می‌دانند.

وی عنوان کرد: اگر از ۱+۴ و آمریکا تضمینی بخواهیم آن‌ها نمی‌توانند تضمینی به ایران بدهند چرا که اساساً و ذاتاً کشور‌های غیرقابل تضمین هستند و با ایران یک تعارض جوهری دارند.

ظهره‌وند در پایان گفت: رابطه‌ای که در حال حاضر میان ما و کشور‌های غربی وجود دارد، رابطه گرگ و میش است که حضرت امام (ره) آن زمان هم بدان اشاره می‌کردند که البته تجربه تلخ و خسارت‌بار برجام یک بار دیگر این مسئله را به ملت ایران یادآور کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها