کارشناس مسائل سیاسی:

اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از محور‌های مهم مذاکرات است

صدرالحسینی گفت: در مورد تضمین‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان یک نسخه ثابت برای همه تعهدات طرف‌های غربی تکلیف کرد چرا که در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، بیمه، تجارت، سوئیفت و همه موارد رفع تحریم‌ها تضامین متفاوت است.
کد خبر: ۵۰۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷ - 01February 2022

اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از محور‌های مهم مذاکرات است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگویی با اشاره به توقف موقت گفت‌وگو‌های وین برای لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: باتوجه به اینکه روند گفت‌وگو‌ها در طول دو ماه گذشته به نقطه‌ای رسیده بود که ضرورت داشت همه طرف‌های میز مذاکره به پایتخت کشور‌های خود مراجعه کنند تا با مقامات ارشد کشور خود مشورت لازم را در خصوص متون تهیه شده داشته باشند لذا در حال حاضر اعضای تیم مذاکره کننده به پایتخت‌های خود مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون که ۳ روز از مراجعت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود می‌گذرد هیچ یک از مقامات کشور‌های شرکت کننده ۱+۴ اظهار نا امیدی و یا تعطیلی دائم مذاکرات را نداشته‌اند که این موضوع خود بهترین پاسخ در مقابل فرافکنی‌ها و شانتاژ‌ها و شایعه پراکنی رسانه‌هایی است که با منشأ رژیم صهیونیستی و وهابیت و بعضی از کشور‌های غربی که از ابتدای شروع مذاکرات در دور هفتم به دنبال تأثیرگذاری درون مذاکرات بودند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بعضی از این شایعات نیز برای تحت تأثیرقراردادن افکار عمومی مردم و به ویژه تحت تأثیر قراردادن حوزه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است.

صدرالحسینی بیان کرد: در طول دو ماه گذشته این اقدامات غیرمسئولانه رسانه‌ای و دشمنانه آن‌ها توسط امپراتوری رسانه غرب کمترین تأثیر را گذاشته است.

وی اظهار داشت: باید بدانیم که در ابتدای دور هفتم و تداوم آن در دور هشتم جریان‌های مختلفی که به صهیونیسم بین‌الملل به طور مستقیم مربوط بودند، تلاش می‌کردند که از جنبه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بر روی مذاکرات تأثیر بگذارند که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها هم به اتمام نرسیده است و در شرایط کنونی که تیم مذاکره کننده برای رایزنی‌های ضروری به پایتخت‌های خود مراجعه کرده‌اند، افزایش یافته است.

کارشناس سیاست خارجی در مورد راستی‌آزمایی و اخذ تضامین در گفت‌وگو‌های وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه خاطر نشان کرد: تجربیاتی که جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی کسب کرده، به ویژه تجربیات دوران گفتگو‌های برجامی و عدم انجام تعهدات توسط آمریکایی‌ها و تعدادی از کشور‌های غربی، قطعاً در دریافت تضمین‌های لازم در دور جدید مذاکرات توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

صدرالحسینی عنوان کرد: در مورد تضمین‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان یک نسخه ثابت برای همه تعهدات طرف‌های غربی تکلیف نمود چرا که درحوزه‌های مختلف از جمله نفت، بیمه، تجارت، سوئیفت و همه موارد رفع تحریم‌ها تضامین متفاوت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دریافت تضمین‌های لازم و قابل اعتماد هوشیاری لازم را به خرج داده و در تداوم مذاکرات نیز این هوشیاری را حتما افزایش خواهد داد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار