در ششمین جلسه شب شاعر مطرح شد؛

محقق: عباس باقری گنجینه هنر و فرهنگ سیستان است / قزوه: نقدِ آثار باید محور این برنامه باشد، نه تعریف و تمجید

ششمین جلسه "شب شاعر" با پاسداشت عباس باقری، شاعر انقلاب اسلامی در جمع شاعران انقلابی و اهالی ادب و هنر برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳ - 26October 2013

محقق: عباس باقری گنجینه هنر و فرهنگ سیستان است /  قزوه: نقدِ آثار باید محور این برنامه باشد، نه تعریف و تمجید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ششمین جلسه "شب شاعر" با پاسداشت عباس باقری، شاعر انقلاب اسلامی درسازمان اوج و در جمع شاعران انقلابی و اهالی ادب و هنر برگزار شد.

در این مراسم شاعران برجستهای چون یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، جواد محقق، محمدرضا سهرابینژاد، مصطفی محدث خراسانی، حسین اسرافیلی، کیومرث قصری و...، دکتر حلیمه عالی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران دانشگاهی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان و جمعی از اهالی ادب و هنر حضور داشتند.

باقری تمام دغدغهاش مردم سرزمینش است

در این مراسم استاد محمدرضا سهرابی گفت: در دوران قبل از انقلاب که بسیاری از شاعران بیدینی، زرتشتیگری، مشروبخواری و بیاخلاقی را افتخار میدانستند، عباس باقری در خاطراتش نوشته بود که بسیاری از اوقات فراغت خود را به قرائت قرآن مشغول است.

وی در ادامه عنوان کرد: عباس باقری تمام دغدغهاش مردم سرزمینش و باورهای دینی است که باعث شده از خیلی چیزها بگذرد و در زابل که در طول سال با چندین ماه طوفان و کمبود امکانات و سایر مشکلات همراه است بماند و به تربیت شاگردان و جوانان آن منطقه بپردازد. در صورتی که میتوانست در پایتخت ساکن شود و یک زندگی راحت و بی مشغله را برای خود فراهم کند.

سهرابی ادامه داد: او تمام زندگیاش را صرف باورهایش کرده است. او انسان قانعی است و هرگز زیادهخواه نیست؛ صبور، نجیب و مأخوذ به حیا است و با تمام مشکلات و مشغلههایی که دارد، همواره با تبسم با دیگران برخورد میکند.

 عباس باقری گنجینه هنر و فرهنگ سیستان است

جواد محقق دیگر شاعر برجسته کشور در این برنامه اظهار داشت: عباس باقری گنجینه هنر و فرهنگ سیستان است و در کنار تمام ویژگیهای مثبتی که دارد یک انسان اخلاقمدار است و همواره حضورش در محافل موجب آرامش در آن میشود؛ که این برگرفته از دین مداری ایشان است.

وی گفت: او همچنین پرکار و فعال است و به خوبی به وظایف دینی و اخلاقیاش عمل میکند. از دیگر شاخصههای برجستهاش معلمی و شاگردپروری است که یک نسل جوان را در زابل تربیت کرده و آنها را به مراتب بالاتر رسانده، تا حدی که آثار آنها به چاپ رسیده است.

محقق تأکید کرد: بهروز بودن و آگاهی داشتن از شرایط فرهنگی، علمی و ادبی آن هم با توجه به دوری از پایتخت و در یک گوشهی دورافتادهای از کشور و نه در مرکز استان بلکه در یک شهرستان محروم و بدون امکانات لازم، از ویژگیهای بارز ایشان است.

نقدِ آثار باید محور این برنامه باشد، نه تعریف و تمجید

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینشهای ادبی حوزه هنری دیگر سخنران این جلسه بود. وی عنوان کرد: عباس باقری از جمله شاعرانی بود که اولین شعرها را برای انقلاب سرودند و در آن دوران که اکثر شاعران به سبک کلاسیک گرایش داشتند او با سپید سرودن با یک زبان پخته، سنجیده و شاخص توانست موفقیتهای بزرگی بدست بیاورد.

وی در ادامه گفت: باقری جزو شاعران برجسته، شاخص و برگزیده کشور است و اگر کتابی بخواهد برای ترجمه به عنوان شاخص انتخاب شود، قطعاً یکی از آثاری که در ذهن نقش میبندد آثار این شاعر بزرگ است.

قزوه به بیان ویژگیهای دیگر باقری پرداخت و گفت: از دیگر شاخصههای او صمیمیت و محبت در رفتار با دوستان و همکاران است که در سایرین کمتر دیده میشود.

مدیر دفتر آفرینشهای ادبی همچنین یک توصیه نیز به برگزارکنندگان "شب شاعر" داشت. وی پیشنهاد کرد: حالا که این جلسه به پلهی ششم رسیده، پلههای هفتم و هشتم را به نقد صریح و دقیق شعرای انقلابی اختصاص دهید. چون با تعریف و تمجید کردن امثال بنده از شعرای انقلابی چیزی به ایشان اضافه نمیشود، اما با نقد آثارشان، میتوان راههای جدیدی فراروی علاقمندان و شاعران جوان باز نمود.

باقری نمایندهی زندهی شعر جنوب است

یوسفعلی میرشکاک در ادامه این مراسم عنوان کرد: عباس باقری نماینده زنده شعر جنوب (به معنی اساتید و شعرای جنوب)، آن هم با رویکرد بومیگرایی و سمبلیسم است.

وی همچنین گفت: او توانسته با استفاده از عناصر زیست محیطی و محیط پیرامون خود حرفهایش را به صورت غیر مستقیم بزند و از عناصر بومی به عنوان نماد استفاده کند و این یکی از مهمترین هنرهای عباس باقری محسوب میشود.

میرشکاک افزود: فضاها در شعر او دگردیسی پیدا میکنند و جابجا می شوند. از یک موقف به موقف دیگری برده میشوند و این یک توانمندی است که اغلب شعرای ما یا به آن بی اعتنا هستند یا از آن بهرهای نبردهاند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: شعری میتواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل شود که ویژگی آینهوار بودن را داشته باشد و شعر باقری این قابلیت را دارد که با زبانهای دیگر ترجمه شود.

استاد کیومرث قصری، مصطفی محدث خراسانی و سرکار خانم عالی نماینده مردم زابل نیز عباس باقری را شاعری بیریا، توانمند و از بنیانگذاران کنگرهی سراسری شعر استان سیستان و بلوچستان خواندند و بر تأثیرگذاری و نقش وی در تربیت جوانان آن استان تأکید کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار