کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

نقش بازیگران خارجی و منطقه‌ای در فرایند سیاسی عراق

صدرالحسینی با اشاره به نقش برخی بازیگران منطقه‌ای و خارجی از دخالت در مسائل داخلی و سیاسی عراق، گفت: برخی از این جریانات به‌شدت تلاش می‌کنند تا مانع ثبات سیاسی در عراق شوند.
کد خبر: ۵۰۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ - 06February 2022

نقش بازیگران خارجی و منطقه‌ای در فرایند سیاسی عراق

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی در خصوص تحولات عراق در رابطه با انتخاب رئیس‌ جمهور و نخست وزیر این کشور، اظهار داشت: روند نسبتا طولانی را در انجام انتخابات پارلمانی، نتایج آن و به طور کلی فرایند سیاسی عراق شاهد بودیم و شواهد نشان می‌دهد که جریانی در عراق وجود دارد که علاقه‌مند نیست این کشور به سرعت به ثبات سیاسی دست پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه با توجه به فضای سیاسی که در عراق وجود دارد به تعویق انداختن انتخاب رئیس جمهور و همچنین نخست وزیر به نفع ملت عراق نخواهد بود و هر اندازه که به تعویق بیفتد و نیرو‌های متجاوز آمریکایی هم بیشتر در عراق ماندگار شوند مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به مردم وارد می‌شود.

 کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در پی همه این اتفاقات احتمال بوجود آمدن ناامنی متعدد در مناطق خاصی از عراق نیز وجود دارد به این ترتیب که از این فضای بی ثباتی سیاسی، جریان‌های ناامن ساز، باقیماندگان حزب بعث و هسته خفته داعش نیز فعالیت‌هایی را انجام خواهند داد که به گسترش ناامنی در عراق منجر می‌شود.

صدرالحسینی خاطر نشان کرد: بهترین راه برای برون رفت از این مسائل تمکین به آرای عمومی و هماهنگی میان جریان‌های شیعه، کرد و سنی در عراق است.

وی یادآور شد: طی روز‌های گذشته ۲۵ نفر به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی شدند و قرار است در روز‌های آینده نیز این مسئله به نتیجه برسد، اما برخی به دنبال این هستند تا شرایطی را به وجود آورند که انتخاب رئیس جمهور و همچنین فرایند نخست وزیر به گونه‌ای به تعویق بیفتد که به نفع کشور هم نخواهد بود.

کارشناس مسائل منطقه درباره تأکید جریان‌های عراق بر عدم مداخلات خارجی در فرایند‌های سیاسی این کشور از جمله انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر اظهار داشت: یکی از مواردی که از سال ۲۰۰۳ به بعد مردم عراق به طور مستمر بر آن تأکید داشتند عدم دخالت خارجی در مسائل داخلی و سیاسی عراق است. البته چند جریان خارجی به شدت تلاش می‌کنند تا ثبات سیاسی عراق با مشکل مواجه شود. حتی برخی از این عوامل از جمله آمریکا، انگلیس و... همه تلاش شان بر این است که مسائل عراق به راحتی و با سرعت به اتمام نرسد.

صدرالحسینی با تأکید بر اینکه برخی از دخالت‌های خارجی کاملا مشهود است ضمن اینکه برخی بازیگران منطقه‌ای از طریق جریان قومیتی تلاش می‌کنند تا دخالت‌های خود را تقویت کنند، یادآور شد: علیرغم مصوبه پارلمان عراق، آمریکایی‌ها تلاش کردند تا همچنان حضور خود را به انواع مختلف داشته باشند و مردم عراق حتما این موضوع را نمی‌پذیرند، مردم عراق به دنبال خروج نیرو‌های آمریکایی هستند و حتما پارلمان جدید این کشور هم این موضوع را پیگیری خواهد کرد، می‌دانیم که آمریکایی‌ها از طریق سفارتخانه خودشان و با همکاری انگلیس و سازمان ملل به دخالت‌های خود ادامه می‌دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها