رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خطاب به کتابداران:

معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه‌ای خود را افزایش دهید

مختارپور در مراسم گرامی‌داشت هجدهمین سالروز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خطاب به کتابداران گفت: باید معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه‌ای خود را افزایش دهید.
کد خبر: ۵۱۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ - 08March 2022

معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه‌ای خود را افزایش دهیدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم گرامی‌داشت هجدهمین سالروز تشکیل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت امام سجاد (ع)، اظهار داشت: امروز تنوع و تکثر اطلاعات و داده‌هایی که لحظه به لحظه جان، روان، فکر و روح تمام انسان‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و حتی فرصتی برای اعتبارسنجی آن‌ها نیست، نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدید جدی قرار داده است و ارتباط با خداوند شاید بهترین مأمن و پناهگاه برای انسان‌ها است.

وی ادامه داد: ارتباط با خداوند و معنویت، امروز در جهان غرب و اقصی نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است. اگر نسخه‌های واقعی و صحیح برای این مشکلات ارائه نشود، قطعا نسخه‌های دروغین و مسلک‌ها و فرقه‌های انحرافی، هر روز سر بر می‌آورد و نسل جوان و حقیقت جو و معنویت گرای جهان را در معرض تبلیغات خود قرار می‌دهد. گاهی یکی از بزرگ‌ترین ادعا‌های این نوع مکاتب این است که انسان نیازمند برقراری ارتباط شخصی و مستقیم با خدا است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به دعای پنجاهم صحیفه سجادیه به ارتباط مستقیم، خالص و صمیمی میان مخلوق و خالق، اشاره کرد و گفت: این دعا از زبان امام سجاد (ع) بوده و دعایی معتبر است؛ در اواسط این دعا گفت‌وگویی میان بنده و خداوند صورت می‌گیرد. «فَأَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ بِالَمخْزُونِ مِنْ أَسْمَائِکَ، وَ بِمَا وَارَتْهُ الْحُجُبُ مِنْ بَهَائِکَ، إِلَّا رَحِمْتَ هَذِهِ النَّفْسَ الْجَزُوعَةَ، وَ هَذِهِ الرِّمَّةَ الْهَلُوعَةَ، الَّتِی لَا تَسْتَطِیعُ حَرَّ شَمْسِکَ، فَکَیْفَ تَسْتَطِیعُ حَرَّ نَارِکَ، وَ الَّتِی لَا تَسْتَطِیعُ صَوْتَ رَعْدِکَ، فَکَیْفَ تَسْتَطِیعُ صَوْتَ غَضَبِکَ». «خدایا تو را سوگند می‌دهم به نام‌هایی که در گنجینه داری، به آنچه از جلالت در پس پرده قرار گرفته که رحمت آری بر این وجود بی‌تاب، و این مشت استخوان بی‌طاقت که تاب آفتاب تو را ندارد، تا چه رسد به گرمی دوزخت! و قدرت شنیدن صدای رعد تو را ندارد تا چه رسد به فریاد خشمت.»

مختارپور افزود: این مطالب در تقریر وضع بنده است و در فراز بعد زیبایی ارتباط با خداوند به خوبی بیان شده است؛ «فَارْحَمْنِی اللَّهُمَّ فَإِنِّی امْرُؤٌ حَقِیرٌ، وَ خَطَرِی یَسِیرٌ، وَ لَیْسَ عَذَابِی مِمَّا یَزِیدُ فِی مُلْکِکَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ، وَ لَوْ أَنَّ عَذَابِی مِمَّا یَزِیدُ فِی مُلْکِکَ لَسَأَلْتُکَ الصَّبْرَ عَلَیْهِ، وَ أَحْبَبْتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ لَکَ، وَ لَکِنْ سُلْطَانُکَ اللَّهُمَّ أَعْظَمُ، وَ مُلْکُکَ أَدْوَمُ مِنْ أَنْ تَزِیدَ فِیهِ طَاعَةُ الْمُطِیعِینَ، أَوْ تَنْقُصَ مِنْهُ مَعْصِیَةُ الْمُذْنِبِین» َ. «خدایا به من رحم کن؛ زیرا که فردی کوچکم، و قدر و منزلتم ناچیز است، عذابم چیزی نیست که به مقدار ذرّه‌ای در پادشاهی‌ات بیفزاید، و اگر عذاب دادن من در پادشاهی تو می‌افزود، هرآینه صبر بر آن را از تو درخواست می‌کردم و دوست می‌داشتم که آن فزونی تو را باشد؛ اما‌ای خدا، سلطنت تو بزرگ‌تر و پادشاهی‌ات با دوام‌تر از آن است که طاعت مطیعان در آن بیفزاید، یا عصیان گنهکاران از آن بکاهد». زیباتر و عاشقانه‌تر از این ارتباط بین بنده و خداوند در کدام مکتب و فرقه پیدا می‌شود!

دبیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: کتابداران عزیز، من هنوز هم عاشقانه شما را دوست می‌دارم و برای رفع مشکلاتتان، اگر کمکی از دستم برآید، تلاش می‌کنم. خوشحال هستم که امروز دولتی مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهالی فرهنگ، هنر، ادب و کتابخانه و کتابدار، زحمت می‌کشند؛ تمامی این‌ها به جای خود، اما شما باید خودتان را زیاد کنید و معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه‌ای خود را افزایش دهید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار