یادداشت/ حجت‌الاسلام سبزیان

ایجاد ایران کتابخوان در گام دوم انقلاب

راهبرد کتابخانه‌های عمومی با توجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه به‌ویژه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد یک ایران کتابخوان است.
کد خبر: ۵۱۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ - 09March 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ ۱۷ اسفند ماه هر سال تداعی‌کننده تلاش جمعی از بزرگ مردان و دغدغه‌مندان عرصه کتاب و کتابخانه‌های عمومی برای تأسیس یکی از مهمترین نهادهایی است که با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های نیروهای کتابدار و اداری خود در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور گام برداشتند. آن نهال کوچک، امروز به درختی ۱۸ ساله تبدیل شده و هرروز بالنده‌تر و پربارتر در مسیر رشد و اعتلای فرهنگی عمومی، آگاهی و دانایی در جامعه قرار گرفته است.

امروز در حالی هجدهمین سالگرد تاسیس «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» را پاس می‌داریم که به لطف خداوند و همراهی و همکاری تمامی مسئولین اداری و کتابداران توانسته‌ایم گام‌های بلند و موثری در مسیر برگزاری آئین‌های رونمایی از کتاب، کارگاه‌های آموزشی، محافل بین‌المللی شعر، معرفی نویسندگان نوقلم و کهنه‌کار در حوزه‌های مختلف به جامعه، ارتباطات بین‌المللی با سایر کتابداران جهان برداریم.

هدف مجموعه کتابخانه‌های عمومی با توجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه به ویژه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد یک ایران کتابخوان است. البته باید به این مسئله توجه داشت که برای دستیابی به این مهم ابتدا باید فرد کتابخوان، خانواده کتابخوان، جامعه کتابخوان و سپس ایران کتابخوان را بوجود آورد. اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در طول یک سال گذشته با شعار «اجرای ۱۴۰۰۰ رویداد فرهنگی کتاب محور» سعی بر آن داشته تا با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی کتاب محور و طرح‌ها و پویش‌هایی همچون «نذر کتاب»، «اهدای کتاب‌های دفاتر مدیران»، طرح «فجر کتاب» با محوریت اجرای ۱۴۴۳ برنامه و فعالیت فرهنگی کتاب محور، «کتاب خاتون» با محوریت ارائه بسته‌های مطالعاتی برای وفادارترین مراجعین کتابخانه‌ها بانوان و زنان خانه‌دار، «از فاطمه تا فاطمیون» با محوریت معرفی کتاب‌های مفید و فاخر با محوریت زندگی و شخصیت حضرت فاطمه (س) و آئین‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان در موضوعات مختلف گام دوم انقلاب را با کتاب بردارد.

در قرن جدید نیز با عنایت به لطف خدا و تلاش کتابداران عزیزمان سعی داریم حرکت پرشتاب‌تری در مسیر «جهاد تببین» با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از مسائل مهم امروز در جامعه اسلامی ایران عزیز با محوریت کتاب داشته باشیم. امروز وظیفه ما است تا با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی، پایگاه‌های مردمی، آموزشگاه‌های غیررسمی و دانشگاه‌های مردمی علاوه بر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و دانشی مردم و رسالت انقلابی و مسئولیت اجتماعی خود را برای دستیابی به ایران کتابخوان، توانا و قدرتمند انجام دهیم. تلاش ما بر آن است تا علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نه تنها به مسئله کتابخوانی بلکه به افزایش درک، آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه نیز برای پیشرفت بیشتر توجه کافی داشته باشیم.

امیدوارم اقدامات و تلاش‌های کتابداران، این افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور عزیزمان زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) شود تا بتوانیم در مقام یاران و پرچمداران آن امام غایب در مسیر خشنودی خدا و سربلندی مردم ایران زمین گامی موثر و مفید برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار