رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

نگران برخورد شعاری با جهاد تبیین هستم

حجت‌الاسلام «قمی» گفت: نگران برخورد شعاری با جهاد تبیین هستم اما این یک ضرورت است که امروز مردم باید درباره تحلیل و تبیین مسائل مهم خود با یکدیگر سخن بگویند.
کد خبر: ۵۱۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ - 10March 2022

تبیین، پدیده‌ای اجتماعی از جنس تفاهم بین مردم است/ نگران برخورد شعاری با جهاد تبیین هستمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، حجت‌الاسلام «محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ‌امروز در آئین افتتاح مجموعه رسانه‌ای صدر که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: اگر ما فرهیختگی، ارجمندی و شرافت مردم این استان و شهر را باور کنیم، می‌پذیریم که باید آثار هنری، فرهنگی و رسانه‌ای فاخر و درخور به آن‌ها عرضه شود.

وی با تأکید بر ضرورت تولید آثار کیفی و سطح بالا متناسب با فرهیختگی مردم، این امر را یک تعهد دانست و عنوان کرد: زیرساخت‌های استان البرز متناسب با استان بودن و اهتمام استانی نیز متناسب با جمعیت، رشد بسیاری نداشته است. تولید و عرضه آثار کیفی و محتوایی در راستای خدمت‌رسانی به مردم، نیازمند فراهم کردن مقدمات، تمهیدات و زیرساخت‌های مؤثر، اندیشه بجا و کار مدیریتی و هنری قوی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ‌با اشاره به اینکه دریافت و استفاده از محصولات، کالاها، تولیدات و آثار فاخر رسانه‌ای فرهنگی، حق مردم است، افزود: زمانی که یک اثر فاخر رسانه‌ای تولید می‌شود، مردم متوجه این احترام می‌شوند و درمی‌یابند که زحمات بسیاری برای انجام این امر صورت گرفته است. مردم هوشیار و واقفی داریم که متوجه تفاوت مسئول یا دستگاهی که به آن‌ها احترام می‌گذارد و افرادی که به‌منظور از سر باز کردن کار می‌کنند، می‌شوند.

حجت‌الاسلام قمی بیان داشت: هنرمندان به‌عنوان مصلحان اجتماعی و اهالی رسانه، به‌عنوان بیدارگران و مؤذنین جامعه، در قبال مردم وظایفی دارند و بعضاً می‌توانند از بسیاری از غفلت‌ها جلوگیری کنند بنابراین باید به تولید آثار فاخر، پافشاری و به مجموعه‌های مردمی که حتی آثاری غیرحرفه‌ای و یا در مسیر نیمه‌حرفه‌ای شدن تولید می‌کنند، کمک و رسیدگی کرد تا به سمت غنا، ژرفا، فرهیختگی و قدرتمندی اثر و احترام مخاطب پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه تقویت جناح مکتبی رسالت ما است، اضافه کرد: مجموعه رسانه‌ای صدر، ظرفیتی برای همه مردم استان البرز است اما به‌طور طبیعی تأکید بیشتری بر فعالیت هنرمندان و اهالی رسانه مکتبی، انقلابی، دردمند و دغدغه‌مند داریم. با توجه به اینکه هر زمان مردم را به میدان آوردیم، کار پیش رفت و گره‌ها باز شد، اجازه نداریم برای حضور مؤثر آن‌ها در ساحت فرهنگ و به‌عنوان‌مثال، فضای مجازی، به مخاطب دانستن آنان بسنده کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ‌گفت: نگران برخورد شعاری با جهاد تبیین هستم اما این یک ضرورت است که امروز مردم باید درباره تحلیل و تبیین مسائل مهم خود با یکدیگر سخن بگویند و سخنی نافذ است که به لباس هنر آراسته باشد و قدرت رسانه‌ای آن را پشتیبانی کند. برای وارد کردن مردم به عرصه جهاد تبیین و تولید آثار فاخر و غنی، مسیری طولانی در پیش است که به لطف خدا، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان یک مرجع تقلید و یک عالم دینی، جهاد تبیین را به فریضه‌ای قطعی و فوری تعبیر می‌کنند، رسالت‌هایی ایجاد می‌شود، ابراز داشت: ما آموخته‌ایم که از هیاهو در رسانه هراس نداشته باشیم؛ این حق مردم است که وضعیت و تحلیل‌های خود درباره عمق و ژرفای مسائلشان را با قدرت رسانه‌ای و هنری با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی تأکید کرد: تک‌تک جوانان، هنرمندان و اهالی رسانه استان البرز نسبت به مردم، مستضعفین و محرومین این استان رسالت تبیینی و نسبت به مسئولان، رسالت مطالبه گری دارند. در صورت اهتمام مردم به جهاد تبیین و پیوند معلمان فرهیخته، اساتید دانشگاه، روحانیون، اساتید قرآن، مادحین، اهالی نظر، تعمق و تحلیل و نیز صاحبان اندیشه با ابزار هنر و پشتیبانی رسانه‌ای، شاهد فهم دقیق‌تری از تبیین در جامعه و گام برداشتن دسته‌جمعی مردم در این زمینه خواهیم بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ‌عنوان کرد: با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی استان البرز، پیشرانی این استان در عالم رسانه و هنر، توقع عجیبی نیست و  با توجه به اینکه ظرفیت برخی رشته‌های هنری در البرز، در سطح بین‌المللی است، می‌توان با انجام اقداماتی در این استان، به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شد؛ بضاعت محدود بودجه‌ای دستگاه‌ها، نسبت به ظرفیت استعدادی این استان چیزی نیست.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد اگر جهاد تبیین مردمی نباشد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، بیان داشت: تبیین، یک پدیده اجتماعی از جنس تفاهم بین مردم است و اگر کسی دریافتی از حق دارد، باید آن را با سایر مردم به اشتراک بگذارد. اگر ما در سازمان تبلیغات اسلامی، به ورود مردم به میدان تبیین، روشنگری و روایت حق دامن بزنیم و مقدمات این امر را فراهم کنیم، کار خود را به‌درستی انجام داده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم باید جهاد تبیین را رقم بزنند، ما نیز وظیفه داریم زیرساخت‌های تولید آثار فاخر رسانه‌ای و هنری را به‌منظور بهره‌مندی افزون‌تر جامعه از جهاد تبیین فراهم کنیم و به‌گونه‌ای پشتیبانی‌ها را رقم بزنیم که حضور مردم در این عرضه مؤثرتر شود. وظیفه دستگاه حاکمیتی در این زمینه، خدمت به مردم، تسهیل این امر، تمهید زیرساخت‌ها و زمینه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر ضرورت آموزش مهارت کار جدی در فضای مجازی و رسانه‌ای به مردم خاطرنشان کرد: امید است با اراده جوانان و عنایات خاص خداوند، شاهد پیشگامی جوانان هنرمند، فرهیخته، مکتبی و دلداده حاج قاسم سلیمانی در این استان و درخشش و طلایه‌داری آن‌ها در این عرصه باشیم و سایر استان‌ها متوجه این فرصت، ظرفیت، پیشرانی و پرچم‌داری شده و مردم نیز از ثمرات و برکات تولید آثار فاخر در گستره وسیع بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها