رئیس سازمان سینمایی در جمع معاونین و مدیران این سازمان مطرح کرد؛

تقویت سینمای ملی و انقلابی/ سینمای انقلابی یعنی سینمای مبتنی بر امید

خزاعی گفت: رسالت ما حرکت در راه رشد، ارتقا و تقویت بنیان سینمای ملی و انقلابی است. مهم‌ترین راهبرد ما حمایت از سینمای ملی و گفتمان انقلابی است نه سینمای زرد و میلی. سینمای انقلابی یعنی سینمای مبتنی بر امید به مثابه بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی.
کد خبر: ۵۱۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰ - 15March 2022

تقویت سینمای ملی و انقلابی/خانواده سینما بزرگ‌ترین سرمایه سینماستبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی در جمع معاونین و مدیران سازمان ضمن تبریک اعیاد پیش رو، به بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته طی شش ماهه حضورش در سازمان سینمایی پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه، افق پیش روی سینمای ایران امیدبخش است و با همت و همدلی شما و همه خانواده سینمای ایران چشم انداز روشنی پیش رو خواهیم داشت.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های شش ماهه اخیر در حوزه سینما ادامه داد: این فراز و نشیب‌ها در مسیر کار قابل پیش بینی بود. عزمی شکل گرفت تا در دولت جدید بر اساس مطالبات جامعه و مسئولان ارشد نظام تحولات و تغییراتی برای رشد، پویایی، ارتقا و اعتلای سینما رقم بخورد و طبیعی است تغییر و تحول مستلزم هزینه خواهد بود. هرگونه تحولی به طور طبیعی، برخی را نگران خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران هم به لحاظ ساختار اداری و هم محتوا نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است. این مطالبه‌ای است که وجود دارد. سینمایی که هم مولفه‌های فرهنگی و ملی داشته باشد و هم از جهت استاندارد‌های فرم، تکنیک و هم، اقتصاد داخلی و بین المللی و گیشه موفق باشد سینمای مطلوب ماست.

خزاعی اظهار داشت: طبیعی است که جراحی و دگرگونی باعث فروریختن عادات و منافع سنتی برخی‌ها می‌شود. ولی بعد از این، همه متوجه برکات و دستاورد‌های تغییر می‌شوند.

وی با بیان این که برخی واکنش‌ها پیرامون تغییرات در سینمای ایران طبیعی است، گفت: حاشیه سازی برای ورود به عرصه تازه و مسیر جدید طبیعی است. هر مسیر تازه‌ای با ناهمواری‌های قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی همراه است. عادت کردن به مسیر جدید زمان می‌طلبد. سال آینده سال پرکاری در راستای منافع و اهداف نظام، دولت و خانواده سینما برای سازمان سینمایی است.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: انتظارات و مطالبات رهبری معظم انقلاب از حوزه فرهنگ و سینما بالاست. این انتظارات و مطالبات در راستای منافع کلان و پایدار ملی و برای رشد، بالندگی، جهش و اعتلای حوزه فرهنگ و سینماست.

وی اضافه کرد: در سالجاری با بازه زمانی کمی که داشته ایم بنیان گزاره‌های تازه برای ترسیم افق پیش رو و طرح‌های تحولی بر اساس مطالعات، پژوهش‌ها و آسیب شناسی به عمل آمد و انشالله در سال آینده این تغییر افق وارد مجرا‌های عملیاتی می‌شود. شک ندارم سالی خاطره انگیز، زیبا و خوشایندی پیش رو داریم. البته، شاید برخی به مزاج شان خوش نیاید.

وی تاکید کرد: رسالت ما حرکت در راه رشد، ارتقا و تقویت بنیان سینمای ملی و انقلابی است. مهم‌ترین راهبرد ما حمایت از سینمای ملی و گفتمان انقلابی است نه سینمای زرد و میلی. سینمای انقلابی یعنی سینمای مبتنی بر امید به مثابه بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی.

رئیس سازمان سینمایی با بیان این که برنامه‌های مدون سازمان در طرح‌های تحولی کوتاه مدت نیست، گفت: معتقدیم برخی از تحولات زمان بر خواهد بود. قطعا، بخشی از دستاورد‌های این تغییرات را در سال آینده شاهد خواهیم بود و برخی در سال‌های بعدتر. این تحولات در جهت رشد سینمای انقلابی، تقویت پشتوانه‌های اقتصادی سینما و برگرداندن مشی قانون گرایی و اجتناب از رویه‌های غلط و غیرقانونی است. پذیرش اصل قانون گرایی باعث می‌شود تا خطا‌ها و اشتباهات کاهش پیدا کند و از بین برود.

وی با بیان این که در جشنواره فیلم فجر هم خوشبختانه برغم برخی حواشی، فراز‌های قابل تامل و مهمی را شاهد بودیم، گفت: تدوین شیوه نامه‌های جدید، سیطره گفتمان انقلابی، تشخص فرهنگی با طراحی برنامه‌های فرهنگی و گفتمانی، هویت بصری و فضاسازی انقلابی، عدالت فرهنگی و ارج گذاری به سینمای انقلابی و دفاع مقدس و مذهبی از جمله این فراز‌ها است و امیدواریم در آغاز دهه پنجم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع تری شاهد جلوه‌های تغییرات انقلابی سینما باشیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: بی تردید، کشور و حوزه فرهنگ بویژه، سینما در چند ساله اخیر با برخی چالش‌ها و مشکلات روبرو بوده است که مهم‌ترین آن بحران کرونا و خسارت‌های اقتصادی گسترده ناشی از آن است. رکود و تعطیلی سینما‌ها در دو ساله اخیر، روند ناموزون تولیدات، مشکلات معیشتی خانواده سینما و همکاران سینمایی، محدودیت منابع و اعتبارات، چالش کثرت و انباشت فیلم‌های تولید شده و ... از جمله مسائل پیش روی سینما بودکه با همت و همدلی خانواده سینما قابل تعامل، پیگیری و قابل حل است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱۰ محور تحولی برای چشم انداز چهار ساله سینمای ایران احصاء شده که از سال جدید روند اجرایی و عملیاتی آن شروع می‌شود؛ عنوان کرد: در این دوره عطف به سیاست‌های کلان دولت سیزدهم رویکرد سازمان سینمایی مبتنی بر قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری است و همه تصمیم گیری‌ها بر مبنای عدالت فرهنگی و در راستای توزیع منافع در سطح کلان ملی طراحی می‌شوند و شهرستان‌ها در اولویت ما هستند.

خزاعی سپس، با اشاره به تداوم فعالیت‌های متداول سازمان سینمایی به چند فراز از اقدامات انجام شده در فاصله چند ماهه گذشته اشاره کرد:
- بازنگری در آئین نامه‌های پروانه‌های ساخت و نمایش بعد سه دهه و تدوین و روزآمد سازی آن، که به فضای کارآمدتر تعامل، تفاهم و گفتگو بین خانواده سینما و تهیه کنندگان و کارگردانان منجرخواهد شد.
- احیای شورای سینما به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری و کارگشایی‌ها در حوزه سینما برغم همه سختی‌ها و مقاومت‌ها حتی در بدنه دولت پا گرفت و قطعا با حضور معاون اول رئیس جمهور بسیاری از مصائب و مشکلات سینما در عرصه معشیت و رفاه، بحران بیکاری، رشد فناوری‌ها و وضع مقررات تازه، توسعه زیرساخت‌ها و ... قابل پیگیری، رصد و حل می‌شود.
- تامین منابع فیلمخانه ملی که بیش از بیست سال معوق مانده بود
- تسویه کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفه‌ای از سال ۹۸
- توسعه موسسات سینمایی در حوزه بین الملل
- تداوم پروژه سینما امید ذیل عنوان سینما فرهنگ
- بازنگری به سامانه سمفا و ارتقای آن و انتقال آن به موسسه سینماشهر با هدف نظارت کیفی‌تر
- آماده سازی و افتتاح ۱۰۰ سالن سینما با همکاری برخی نهاد‌ها و مراکز در اسفند ماه
- واگذاری فیلم‌های اول به بنیاد فارابی و بازنگری در نحوه حمایت از فیلمسازان اول بویژه توجه به ظرفیت‌های مستعد و فاقد امکانات در شهرستان‌ها
- احیای خانه فیلمنامه نویسی در فارابی
- بررسی تغییر آئین نامه سینما‌های قدیمی غیرفعال
- بازنگری آئین نامه جشنواره‌های سینمایی
- ادغام دو جشنواره ملی و جهانی
- ایجاد کارگروه سینما و تلویزیون برای گسترش فضای همکاری و تعاملات دو سازمان صدا و سیما و سینما، ایجاد میز مشترک سینما و اقتصاد برای توسعه همکاری‌ها و پیگیری مسائلی، چون معافیت‌های گمرکی برای واردات نیاز‌های زیرساختی سینما، پیگیری مشکلات مربوط به حوزه مالیات، بیمه و تخصیص تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای توسعه زیرساخت‌های سینمایی بویژه در مناطق محروم
- برنامه ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه‌های مختلف از جمله ورزش و جوانان، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد
- نشست‌های متعدد با اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله: کمیسیون اقتصادی، بودجه، فرهنگی، برخی اعضای هیات رئیسه، در خصوص معافیت‌های مالیاتی هنرمندان و افزایش بودجه سینما و ...
- حمایت از زنجیره اکران و پخش فیلم در شرایط کرونا از جمله کمک پنج میلیاردی از سینماها، فیلم ها، دفاتر پخش و مراکز پشتیبانی فنی
- بر نامه ریزی برای فصل جدید حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی و گسترش حوزه اکران و پخش این آثار
- تقویت رویکرد شناسایی بازار‌های بین المللی: انجام نشست‌ها و تفاهماتی در راستای توسعه و تقویت بازار بین المللی سینما با رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر فرهنگ لبنان، برخی مقامات سوری، سفیر چین در ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخی از سفرا و رایزنان فرهنگی در راستای راهبرد کلان ملی و بین المللی سینمای ایران

وی ادامه داد: از نظر شناسایی و جذب منابع خوشبختانه، اتفاقات بسیار خوبی با تعامل و کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و با عزم و همت جدی دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که دستاورد‌ها و برکات آن انشالله برای سینما و خانواده سینما خواهد بود.

خزاعی عنوان کرد: به عنوان کسی که حدود ۳۰ سال در عرصه سینما و مدیریت فرهنگی همکاری می‌کنم برغم برخی حواشی عده یی اندک، قطعا، چشم انداز روشنی از وضعیت سینما در عرصه تولیدات، توسعه زیرساخت ها، افزایش منابع و بودجه، گشایش‌های رفاهی و معیشتی، تعاملات ملی و بین المللی پیش رو داریم. افق برای سینمای ایران امیدبخش است و از همه همکارانم در سازمان سینمایی می‌خواهم بدون تردید و محکم پای اصول مان بایستیم. برخی حواشی زائد شما را در جهت اهداف و آرمان‌های دچار تردید نکند. قاطبه خانواده سینما خواهان تغییرند. برای ما، هم اقتصاد سینما و هم وجوه و شاخص‌های فرهنگی، اخلاقی و انسانی آن مهم است.

وی در پایان تاکید کرد: با جسارت، با تدبیر و با انصاف و اخلاق مندی برای حل مشکلات و پیشبرد فعالیت‌ها بکوشیم. کاستی‌ها و نقطه ضعف‌ها را شناسایی، بررسی و رفع کنیم و به شیوه‌های نتیجه بخش، موثر و کارآمد فکر کنیم. قدر سرمایه بزرگ و متمایز سینمای ایران را بدانیم و آن سرمایه خانواده سینما و نیروی انسانی سینماست.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها