ما مقاوم هستیم/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

راهیان‌نور چه تأثیراتی بر روی نسل جوان دارد؟

تمام نوجوانان و جوانانی که به راهیان‌نور می‌روند، از شناخت بیش از پیش حماسه‌های دفاع مقدس سخن می‌گویند، موضوعی که می‌توان آن را پادزهری مؤثر مقابل جنگ شناختی دشمن و عاملی برای مقابله با تحریف دفاع مقدس دانست.
کد خبر: ۵۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۰ - 01April 2022

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ راهیان‌نور به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک رزمایش بزرگ فرهنگی و فنّاوری استفاده از ثروت عظیم و معدن طلای دوران دفاع مقدس است؛ بنابراین می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت بزرگ راهیان‌نور، این ثروت عظیم را برای ملت ایران حفظ و به نسل‌های آینده منتقل کند.

نوجوانان و جوانان هرساله پای ثابت حضور در اردو‌های راهیان‌نور هستند؛ همان‌هایی که نه نهضت انقلاب اسلامی و نه جنگ تحمیلی را دیده‌اند؛ اما با اشتیاق فراوان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس پای می‌گذارند، آن‌هم نه فقط یک‌بار؛ بلکه وقتی برای اولین‌بار حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند که باز هم به راهیان‌نور بیایند و دیگران را هم به حضور در این اردوی معنوی دعوت کنند.

وقتی از نوجوانان و جوانان درباره حال و هوای راهیان‌نور سوال می‌شود، خصوصاً آن‌هایی که برای بار اول به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کرده‌اند، از کسب معنویت سخن می‌گویند، از حس و حال خاص مشهد شهیدان، از روایت‌گری‌هایی که تا به حال نشنیده‌اند، از شناخت شهدا و راه و سیره آن‌ها و ده‌ها تجربه دیگر؛ بنابراین در معراج‌الشهدای اهواز به سراغ چند نفر از این نوجوانان و جوانان که به راهیان‌نور آمده‌اند، می‌روم تا از تجربه آن‌ها درباره حضور در راهیان‌نور سوال کنم.

راهیان‌نور چه تأثیراتی بر روی نسل جوان دارد؟

«علیرضا» نوجوان اهل «زنجان» می‌گوید که برای اولین‌بار به راهیان‌نور آمده است و تاکنون یادمان شهدای فتح‌المبین زیارت کرده و قرار است در روز‌های آینده دیگر یادمان‌ها را هم زیارت کند. وقتی از او درباره حس و حال حضور در یادمان شهدای فتح‌المبین سوال می‌کنم، پاسخ می‌دهد: زیارت یادمان شهدای فتح‌المبین حس و حالی خاصی داشت؛ من تا به حال این منظره‌ها را از نزدیک ندیده بودم، برای من با زیارت‌گاه‌های دیگری که می‌رفتم، تفاوت زیادی داشت.

«علیرضا» در ادامه، از حس و حال معراج‌الشهداء اهواز نیز سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: این‌جا هم وقتی ۷۲ شهید تازه تفحص‌شده را زیارت کردم، انگار خودم را گم کرده بودم و احساس کردم که هرچه در دلم هست را می‌توانم به شهدا بگویم.

در میان زائران راهیان‌نور، جوانی دیگر را می‌بینم؛ وقتی با او همکلام می‌شوم، خود را «احمدرضا» معرفی می‌کند که ۱۹ سال دارد و برای اولین‌بار به راهیان‌نور آمده است. این جوان اهل کاشان، تجربه حضور خود در مناطق عملیاتی دفاع مقدس را این‌گونه توصیف می‌کند: وقتی که به یادمان‌های شهدا می‌رسیدم، یک حس غریبانه‌ای به من دست می‌داد، خصوصاً در یادمان علقمه در کنار اروندرود، وقتی روایت شهدای غواص را شنیدم که با لباس غواصی در اروندرود به شهادت رسیدند یا در شلمچه وقتی که شنیدم در خاک آن‌جا وجب‌به‌وجب شهید دادیم، از شجاعت ایثار آن‌ها برای وطن‌شان درس گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: الان به معراج‌الشهداء آمده‌ایم تا شهدای تازه تفحص‌شده را زیارت کنیم؛ من می‌خواهم از آن‌ها حاجت‌هایم را بخواهم و از این شهدای والامقام مدد بگیرم تا به مسیر درست هدایتم کرده و نزد خدا شفاعتم کنند و من هم ان‌شاءالله عاقبت به فیض شهادت نائل شوم.

«احمدرضا» تأکید می‌کند: وقتی این همه درس و فکر معنوی و فضای خوب را دیدم، باز هم در راهیان‌نور شرکت خواهم کرد و سعی می‌کنم دیگران را هم به شرکت در راهیان‌نور ترغیب کنم.

«محمدامین» نیز یکی دیگر از زائران شهداست که می‌گوید ۱۸ سال دارد؛ این جوان اهوازی که او هم برای اولین‌بار در راهیان‌نور حضور یافته است، پس از این‌که با من همکلام می‌شد، تجربه این سفر معنوی را این‌گونه بیان می‌کند: تاکنون از یادمان شهدای هویزه بازدید کرده و به زیارت شهدای شلمچه رفته‌ام که حس و حال خوبی برای من داشت. وقتی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید می‌کردم، حس و حال این مناطق نسبت به آن‌چه که در رسانه‌ها می‌دیدم، برای من ملموس‌تر بود و حال و هوای شهدا را بیشتر توانستم درک کنم؛ خصوصاً با روایت‌گری‌ها، این حال و هوا بسیار ملموس‌تر می‌شد.

وی تأکید می‌کند: قطعا اگر شهدا من را بطلبند، باز هم در راهیان‌نور شرکت خواهم کرد و واقعاً به کسانی که به راهیان‌نور نرفته‌اند نیز توصیه می‌کنم که از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کنند.

هنگام اقامه نماز مغرب و عشاء فرا رسیده و نماز جماعت در حسینیه معراج‌الشهداء اهواز که عطر حضور شهدای تازه تفحص‌شده در آن پیچده است، برگزار می‌شود. پس از اقامه نماز، دوباره زائران به زیارت شهدا می‌روند؛ شهدایی که پیکرهای مطهر تعدادی از آن‌ها در ضریح و تعدادی دیگر نیز در تابوت‌های مزین به پرچم سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران، در میان حسینیه قرار دارد.

راهیان‌نور چه تأثیراتی بر روی نسل جوان دارد؟

گفت‌وگو با زائران جوان و نوجوان حاضر در معراج‌الشهداء اهواز را ادامه می‌دهم و با نوجوانی دیگر همکلام می‌شوم. خود را «سید امیرعلی» معرفی می‌کند و می‌گوید که ۱۶ سال دارد و از مشهدالرضا به مشهدالشهداء آمده است. وی ادامه می‌دهد: در راهیان‌نور دیدم که شهدا چگونه و در چه سرزمین‌هایی جنگیدند، خصوصاً وقتی راویان از شهدا و دفاع مقدس روایت‌گری می‌کردند، برای من خیلی تأثیرگذار بود و تجربه‌ای بود تا بببنم جنگ چگونه است.

«سید امیرعلی» که برای اولین‌بار به راهیان‌نور آمده است، تأکید می‌کند: ما از جنگ در همین حد می‌دانیم که «CALL OF DUTY» [1] بازی می‌کنیم؛ اما حالا شکل واقعی از جنگ فهمیدیم و جنگ اصلا چی هست؟ مثلا وقتی بازی‌های کامیپوتری را انجام می‌دهیم، آن‌جا ۱۰ تا جان داریم؛ اما این‌جا دیدم که نه این‌گونه هم نیست، رزمنده‌ای تیری خورد و شهید شد و یا صحنه‌های آتش‌باران در شلمچه و طلائیه واقعا برای من تأثیرگذار بود.

کنار «سید امیرعلی» یکی از دوستانش ایستاده است، وقتی با او نیز همکلام می‌شوم، خود را «علیرضا» معرفی می‌کند که ۱۷ سال دارد. «علیرضا» در ادامه صحبت‌های «سید امیرعلی»، درباره تجربه‌اش از حضور در راهیان‌نور می‌گوید: به نظر من راهیان‌نور ما را به واقعه عاشورا نزدیک‌تر می‌کند و دفاع مقدس را نیز بهتر درک می‌کنیم و نسبت به شناختن شهدا و این‌که بفهمیم شهید شدن یک آرمان است، ما را نزدیک‌تر می‌کند.

وی که برای دومین‌بار است به راهیان‌نور آمده است، ادامه می‌دهد: من در راهیان‌نور فهمیدم که طلائیه، شلمچه، هویزه و... شهدای بزرگی داشتند که می‌توانند به‌عنوان یک قهرمان برای نوجوانان و جوانان شناخته شوند.

«سید محمدحسین» آخرین نفری است که درباره تجربه‌اش از حضور در راهیان‌نور و حس و حالی که برای او در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به‌وجود آمده است، می‌پرسم. او می‌گوید که  ۱۶ سال دارد و برای اولین‌بار است که حضور در راهیان‌نور را تجربه می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: حس می‌کنم که خود شهدا من را طلبیده‌اند؛ چون من تا به حال به راهیان‌نور نیامده بودم و قرار هم نبود که بیایم.

«سید محمدحسین» ادامه می‌دهد: به قول راویان؛ اگر حس و حالی که از زیارت شهدا در راهیان‌نور به دست می‌آید، موجب حرکت در انسان نشود، فایده‌ای ندارد.

آن‌چه خواندید، تنها گوشه‌ای از اظهارات نسل‌های جدید از تجربه حضور در راهیان‌نور است و طبیعتاً اگر بخواهیم از تک‌تک زائران راهیان‌نور، درباره حس و حال حضورشان در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و این‌که این حضور چه تأثیراتی را هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ شناخت حماسه‌های رادمردان و شیرزنان این سرزمین در دوران دفاع مقدس بر روی آن‌ها داشته است، سوال کنیم، باید مطالب طولانی را در این‌باره بنویسیم؛ اما بزرگ‌ترین نکته‌ای که در این میان مطرح است، این است که تمام نوجوانان و جوانانی که به راهیان‌نور آمده‌اند، از شناخت بیش از پیش حماسه‌های دفاع مقدس سخن می‌گویند، موضوعی که می‌توان آن را پادزهری مؤثر مقابل جنگ شناختی دشمن و عاملی برای مقابله با تحریف دفاع مقدس دانست.

[۱] نام یک بازی جنگی کامپیوتری است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار