ما مقاوم هستیم/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«معراج»؛ راهیان نور عراقی‌ها برای بازدید از مناطق نبرد با داعش + فیلم

راهیان نور عراقی‌ها با عنوان طرح «معراج» به منطور بازدید مردم عراق از مناطق نبرد با داعش در این کشور راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۵۱۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰ - 05April 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از پایان دفاع مقدس رزمندگانی که سال‌های عمر و جوانی خود را در جبهه‌های جنگ و میدان‌های نبرد جنوب و غرب کشور گذرانده بودند دلتنگ روز‌های جهاد شدند، تعدادی از آنان در قالب گروه‌های خودجوش برای یادآوری حماسه آفرینی‌های آن دوران و مرور خاطرات به مناطقی که روزی در برابر حملات نیرو‌های بعثی به دفاع پرداخته بودند، رفتند.

«معراج»؛ راهیان نور عراقی‌ها برای بازدید از مناطق نبرد با داعش

۲۰ اسفند سال ۱۳۷۵ در جریان حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در یادمان شهدای هویزه که محل شهادت و مزار تعدادی از شهدای عملیات نصر به فرماندهی سید محمدحسین علم‌الهدی بود و سخنرانی ایشان در جمع هزاران نفر از اهالی منطقه سوسنگرد و دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و روستا‌های دور و نزدیک، توجهات به سرزمین‌های دفاع مقدس معطوف شد.

یک سال بعد اولین اعزام کاروان‌های راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی و تعدادی از یادمان‌ها از جمله شلمچه، اروندکنار و فتح المبین آغاز شد. از سال ۱۳۷۷ نیز بسیج دانشجویی برای اعزام کاروان‌های دانشجویی اقدام کرد و سپس بسیج محلات زائرینی را از شهر‌های مختلف کشور برای بازدید از سرزمین‌های نور در قالب کاروان‌هایی اعزام کرد.

پس از سفر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به خوزستان و حضور در بین زائران یادمان شلمچه در اسفند سال ۱۳۷۸ دستورالعمل تشکیل ستاد راهیان نور ابلاغ شد و جمعیت هزاران نفری از زائران کربلای ایران و سرزمین‌های دفاع مقدس را امروز و پس از چند دهه از برگزاری این اردو‌های معنوی به میلیون‌ها نفر رسانده است که بیش از ۷۰ درصد از جمعیت آنان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

ابتکار راهیان نور یکی از برکات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طول دهه‌های قبل است که ضمن پیوند دادن روح و فکر و جان مردم با معنویت حاکم بر جبهه‌های نبرد، آنان را از نزدیک با رشادت‌ها و سلحشوری‌های جوانان این مرز و بوم آشنا کرده و اجازه نشستن گرد فراموشی بر بخش مهمی از تاریخ پر افتخار کشور را نمی‌دهد.

این ابتکار عمل بعد‌ها توسط کشور‌های دیگر نظیر لبنان به جهت آشنایی مردم با رشادت نیرو‌های مقاومت در مرز‌های جنوبی لبنان در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به کار گرفته شد و امروز بخش‌های آزادشده جنوب لبنان روایتگر حماسه‌های دوران مقاومت سربازان حزب الله در مقابل نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی است.

بازدید از مناطق عملیاتی و آشنایی مردم با روز‌های ایثار و حماسه فرزندانشان به اینجا ختم نشد و پس از پایان سیطره داعش در عراق و شام که سال‌ها کشور‌های عراق و سوریه را درگیر جنگی سخت با نیرو‌های تکفیری در بسیاری از شهر‌ها و مناطق این دو کشور کرده بود محلی برای حضور مردم و آشنایی آنان با چگونگی دفاع از شهر‌ها و بازپس‌گیری مناطق تحت تسلط داعش شده است.

طرح معراج مدتی است به همت فعالان فرهنگی کشور عراق و نیرو‌های حشدالشعبی این کشور آغاز شده. در این طرح امکانی فراهم آمده تا مردم از مناطق جهاد با داعش و رشادت‌های نیرو‌های مردمی به فرماندهی شهید ابومهدی المهندس بازدید کنند. طرح معراج برگرفته از راهیان نور در ایران است که طی چند دهه اجرای آن از اثرگذاری خوبی بین مردم برخوردار بوده است.

در ادامه فیلمی را از راهیان نور عراق و بازدید مردم از مناطق آزادشده توسط نیرو‌های حشد الشعبی می‌بینید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها