کارشناس مسائل خاورمیانه:

توسعه روابط با همسایگان با دقت پیگیری شود

زنگنه با بیان اینکه توسعه روابط با همسایگان با دقت پیگیری شود، گفت: در حال حاضر نسل جدیدی از رهبران در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس حاکم شده‌اند که خصوصیاتی متفاوت از رهبران قبلی دارند و در همین چارچوب سعی می‌کنند دست به اقداماتی برای استحکام موقعیت خود در داخل کشورهایشان بزنند.
کد خبر: ۵۱۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱ - 09April 2022

روابط با همسایگان را با دقت پی‌گیری کنیم

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «صباح زنگنه» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم‌ترین اولویت دستگاه سیاست خارجی کشور در سال جاری در عرصه منطقه‌ای به خصوص در تعامل با کشور‌های منطقه خلیج فارس و غرب آسیا چه باید باشد و چرا تلاش‌ها برای بهبود روابط با برخی از این کشور‌ها از جمله عربستان سعودی تاکنون به نتیجه منجر نشده است؟ اظهار داشت: در حال حاضر نسل جدیدی از رهبران در این مناطق مسئولیت را برعهده گرفته‌اند که خصوصیات متفاوتی از رهبران قبلی دارند، آن‌ها سعی می‌کنند دست به اقداماتی بزنند که موقعیت خود را در داخل کشورشان استحکام بخشند و در همین چارچوب شاهد رفتار‌های پرنوسان از سوی آن‌ها در عرصه سیاست داخلی و خارجی هستیم.

زنگنه با بیان این‌که آن‌ها سعی می‌کنند از رویه‌های کلاسیک و سنتی فاصله گرفته و سیاست‌های مدرنیزه شدن را حداقل در داخل کشور خود به پیش ببرند، افزود: البته آن‌ها در فرایند تحکیم قدرت و جایگاه خود در داخل کشورهایشان، اقدام به زندان انداختن و محدود کردن مخالفانشان کرده اند.

وی با بیان این‌که در بررسی سیاست‌های آن‌ها شاهد یک نوع رویه‌های سینوسی و سیاست‌های پرنوسان هستیم، بنابراین چندان نمی‌شود از آن‌ها توقع سیاست‌های باثبات و مستحکم در عرصه منطقه‌ای داشت، تصریح کرد: از دیگر سو تعامل با دیگر کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه متاثر از فضای عمومی جهان، افت و خیز قدرت‌های بزرگ، موضوع انرژی و اقتصاد نیز هست.

 کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این‌که در نوع تعامل با این کشور‌ها نمی‌توان یک سیاست واحد را در پیش گرفت و باید متناسب با سیاست‌های آن‌ها عمل کرد، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار کرد: تاکنون چهار دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی انجام شده و می‌بینیم که ناگهان با یک رفتار نسجیده و افراطی این امکان وجود دارد که مذاکرات معلق شود بنابراین نمی‌توان روی این فرآیند محاسبه دقیقی داشت.

زنگنه با بیان این‌که هرگاه اعلام می‌شود که در حال تلاش برای بهبود روابط هستیم باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که دلایل متعدی در عرصه منطقه‌ای وجود دارد که خوش‌بینی نسبت به این موضوع را به بدبینی تبدیل کند، اضافه کرد: در همین چارچوب ضروری است که در این عرصه گرفتار تله خوش‌بینی نشویم و با دقت، وسواس و حساسیت روابط با همسایگان را دنبال و پیگیری کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها