رئیس سازمان انرژی اتمی:

دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم

اسلامی گفت: دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم.
کد خبر: ۵۱۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ - 09April 2022

دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که امروز (شنبه) با حضور حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد طی سخنانی با اشاره به تعامل این سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: با ممارست ویژه تلاش می‌کنیم تا با خنثی سازی نفوذ دشمنان، تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل کنیم. نکته حائز اهمیت دیگر، ضرورت ارائه سند چهارچوب برنامه کشور (CPF) برای ارائه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی شده برای بدخواهان که با دروغ پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در سال جدید، افزود: با یک برنامه جامع در عمق بخشیدن به خودکفایی صنعتی از جمله طرح‌های راکتور‌های تحقیقاتی ۱۰ و ۴۰ مگاواتی و همچنین اولین نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی با استفاده از ظرفیت واحد‌های تحقیقاتی، صنعتی و اجرایی کشور بتوانیم تراز صنعت کشور را به تراز هسته‌ای ارتقا بدهیم و با این حرکت پیشرفت‌های ماندگاری را به نام ملت بزرگ ایران ثبت تاریخ کنیم.

اسلامی اعلام کرد: دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم.

متن کامل سخنرانی او به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
لِکُلّ شیءٍ ربیعٌ وَ رَبیعُ القُرآنِ شَهرُ رَمضان

هر پدیده و آفریده‌ای را بهاری است و بهار قرآن، ماه مبارک رمضان است. امام محمدباقر (ع)

برای اینجانب و اعضای خانواده بزرگ و عزت‌آفرین سازمان انرژی اتمی ایران، مایه افتخار و خرسندی فراوان است که امسال «روز ملی فناوری هسته‌ای» را در آغازین روز‌های قرن جدید و مصادف با ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم.

اینجانب ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن این ایام فرخنده، مقدم میهمانان حاضر در این مراسم بویژه رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیئت دولت، مقامات محترم لشکری و کشوری، خانواده‌های معزز و مکرم شهدای گرانقدر صنعت هسته‌ای، سفرای کشور‌های خارجی مقیم تهران و سایر عزیزان و سروران ارجمند را گرامی می‌دارم. امیدوارم به یُمن این روز‌های مبارک، خدای متعال برکات خویش را بیش از پیش بر اُمت اسلامی خاصه ملت سرافراز و تمدن‌ساز ایران نازل فرماید؛ و ما را قدردان نعمات بی کران خود قرار دهد.

اکنون پس از سپری شدن نزدیک به نیم قرن از حیات پر برکت سازمان انرژی اتمی ایران و ورود پیروزمندانه تلاشگران و متخصّصان صنعت هسته‌ای کشور به قرن جدید، با عنایات خداوند متعال توانستیم در این مدت کوتاه از دولت سیزدهم با نگاهی آسیب‌شناسانه و کاملاً سنجیده وضعیت عملکرد گذشته و شرایط کنونی سازمان را ارزیابی کنیم. از این رهگذر با هم اندیشی و تشکیل کارگروهی از جامع نخبگان، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای را تهیه نمائیم.

فقدان این سند یکی از اساسی‌ترین نواقص سازمانی بوده که در بررسی‌های کارشناسی انجام شده در کارگروه‌های مطالعات جامع وضعیت موجود کشور که توسط جناب آقای رئیسی سازماندهی شده بود، به عنوان یک نکته مهم و پایه‌ای به آن اشاره شده است و به عنوان یکی از نکات برجسته در سند تحول دولت سیزدهم مورد توجه واقع گردیده است.

با عنایت خداوند متعال و تلاش بی‌وقفه همکاران و صاحب‌نظران برای مرتبه اوّل است که سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله تهیّه شده، سیر مراحل تصویب را طی نموده و امروز توسط مقام عالی ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله رییسی رونمایی می‌گردد. همچنین امروز سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور بویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه‌ای پیش بینی گردیده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بازه زمانی فوق نیز رونمایی خواهد شد.

کلیه اسناد تهیه شده در زمره‌ی کاستی‌هایی بودند که قبلاً در کارگروه‌های تشکیل شده در بررسی کارشناسی کارگروه‌های منتخب آقای رئیس‌جمهور مورد شناسایی و تأکید قرار گرفته بود و امروز به یاری خداوند متعال ما می‌توانیم ادعا کنیم که اولین دستگاه در دولت سیزدهم هستیم که در راستای سند تحول دولت، نقشه راه و برنامه تحولی سازمان را تهیه نموده‌ایم و آن را به یاری خداوند متعال عملیاتی می‌نماییم.

در بحث تعاملات بین‌المللی و بویژه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با ممارست ویژه تلاش می‌کنیم تا با خنثی سازی نفوذ دشمنان، تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل نمائیم. نکته حائز اهمیّت دیگر، ضرورت ارائه سند چهارچوب برنامه کشور (CPF) برای ارائه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی شده است برای بدخواهان که با دروغ پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.

این سند نیز در دست تهیه است و پس از تکمیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه خواهد شد. همزمان انتظار داریم با سیاست شفاف سازی صورت گرفته این نهاد بین‌المللی نیز نسبت به اجرای وظایفِ قانونی خود متعهّد باشد و بیش از این در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشار‌ها و عملیات مخرب دشمنان ملت ایران به سرکردگی رژیم صهیونیستی وادادگی نشان ندهد.

در این روز مبارک مفتخریم به استحضار عالی برسانم که سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاورد‌های غرورآفرینِ خود افزوده است، در این میان، ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست که امروز از ۹ دستاورد اصلی و نمونه توسط رییس‌جمهور رونمایی خواهد شد، این دستاورد‌ها عبارتند از:

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.

۲- تدوین دانش فنی و ساخت اولین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.

۳- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.

۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه به صورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌گردد.

۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم -۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به صورت موضعی از بین می‌برد.

۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستاز‌های آن.

۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹،

۸- کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.

۹- طراحی و ساختِ چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.

با شکرگزاری به درگاه خداوند متعال از عنایات، حمایت‌های بی‌دریغ، تدابیر و تأکیدات مستمر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی  که در هر فرصتی توسعه فناوری هسته‌ای را یادآوری می‌نمایند، از صمیم قلب سپاسگزاری می‌نمایم و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت و بویژه شهدای هسته‌ای عزیز دکتر مسعود علیمحمّدی، دکتر مجید شهریاری، مهندس مصطفی احمدی‌روشن، مهندس داریوش رضایی‌نژاد، دکتر محسن فخری‌زاده و شهیدِ عزیز رضا قشقایی، با این شهدای عزیز، مقام معظّم رهبری و مردم عزیز و شریف ایران میثاق می‌بندیم که در راهی که آغاز کرده‌ایم با اراده مصمم با عنایات خداوند متعال مستحکم به پیش می‌رویم و دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم.

به‌ویژه در سالِ جاری که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، با یک برنامه جامع در عمق بخشیدن به خودکفایی صنعتی از جمله طرح‌های راکتور‌های تحقیقاتی ۱۰ و ۴۰ مگاواتی و همچنین اولین نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی با استفاده از ظرفیت واحد‌های تحقیقاتی، صنعتی و اجرایی کشور بتوانیم تراز صنعت کشور را به تراز هسته‌ای ارتقا بدهیم و با این حرکت پیشرفت‌های ماندگاری را به نام ملت بزرگ ایران ثبت تاریخ کنیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار