معاون رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد؛

کاهش مصرف ۸۸ میلیون بشکه نفت درپی راه‌اندازی رآکتور بوشهر

شیرمردی گفت: با کمک راکتور بوشهر، از۱۳۹۰ تاکنون ۸۸ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کرده‌ایم.
کد خبر: ۵۶۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸ - 18January 2023

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی: راه اندازی رآکتور بوشهر کاهش مصرف ۸۸میلیون بشکه نفت به همراه داشتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید پژمان شیرمردی» معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها درباره کاربرد پرتودهی اظهار داشت: فصلی به نام کاربرد پرتوها وجود دارد که از آن برای حل و برطرف کردن برخی مشکلات مانند مسائل بهداشتی، امنیت غذایی و مشکلات صنعت استفاده می‌شود. امروز بیش از ۲ میلیارد نفر در دنیا در تهیه و دسترسی به غذا مشکل دارند؛ پرتوها با برخورد با مواد غذایی باعث افزایش مدت حفظ کیفیت آن‌ها می‌شوند و به این روش ما می‌توانیم زمان انبارمانی محصولات و مواد غذایی را بیشتر کنیم. پرتوها حشرات داخل مواد غذایی را از بین می‌برند و باعث ماندگاری آن‌ها می‌شوند.

شیرمردی درباره نحوه کارکرد پرتوها گفت: دستگاه‌های پرتودهی در کارخانه‌جات و یا انبارها نصب می‌شوند تا مورد استفاده کارخانه‌ها قرار گیرند یا آنکه این دستگاه‌ها در محلی قرار می‌گیرند و محصولات به آن نقطه می‌آیند تا مورد پرتودهی قرار گیرند. محصولات در سبدهای مخصوص قرار می‌گیرند و پس از پرتودهی به سلامت کامل می‌رسند.

وی درباره ارتباط پرتودهی مواد غذایی و سرطان عنوان کرد: بیش از ۷۰ سال است که پرتودهی مواد غذایی انجام می‌شود و این عمل توسط سازمان بهداشت جهانی نیز مورد تأیید واقع شده است. ما نیز ۹ استاندارد برای پرتودهی در نظر گرفته‌ایم که باعث حفظ کیفیت مواد غذایی و کاهش میکروب‌ها می‌شوند.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: ما اکنون از پرتودهی در سازمان انرژی اتمی، یزد و در تهران استفاده می‌کنیم و سامانه دیگر آن قرار است در استان قزوین ساخته شود. یکی از سامانه‌ها نیز در استان چهارمهال بختیاری است که در دست بخش خصوصی قرار دارد. ما سعی داریم این حوزه را گسترش دهیم تا هم برای مردم کشور خود مواد غذایی بهتری داشته باشیم و همچنین بتوانیم عمل صادرات را صورت دهیم.

شیرمردی در مورد تجهیزات پرتودهی اضافه کرد: ما توانایی فراهم‌سازی انبوه چشمه‌های پرتودهی گاما را نداریم و به همین دلیل آن‌ها را وارد می‌کنیم؛ اما به طور کلی دیگر تجهیزات سامانه توسط ما ساخته می‌شوند. ما همچنین در نظر داریم دستگاه‌های الکترون را به تولید انبوه برسانیم تا تجهیزات به طور کلی بومی‌سازی شوند.

وی درباره تأمین انرژی توسط انرژی اتمی بیان کرد: امروز تنها کشورهایی می‌توانند مدعی قدرت باشند که در حوزه صنعت مؤلفه‌های قابل توجهی مانند تنوع در تهیه انرژی داشته باشند. انرژی هسته‌ای یک انرژی پاک است که به محیط زیست کمک می‌کند. در این رابطه ما راکتور بوشهر را در سال ۱۳۹۰ تأسیس کردیم و به کشوری در دنیا تبدیل شدیم که نیروگاه اتمی دارد. از سال ۱۳۹۰ تا کنون ما بیش از ۸۸ میلیون بشکه نفت را با کمک راکتور بوشهر صرفه جویی کرده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: راکتور نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برق وصل است و بیش از هزار مگاوات برق تولید می‌کند. این مسئله باعث افتخار ایران است که با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم به چنین فناوری مهمی دست پیدا کنیم. نگاه ما آن است که با سرعت بسیار بتوانیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم. ما سعی داریم اکنون راکتورهای هسته‌ای را بومی‌سازی کنیم تا دانش فنی ساخت تمامی راکتورهای هسته‌ای را در اختیار داشته باشیم.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار