رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شرایط نامساعد ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران

مخدومی از پیش‌بینی غرفه ۳۰۰ متری برای حضور برخی از ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: شرایطی که وزارت ارشاد برای حضور ناشران داخلی در نمایشگاه مقرر کرده است تعجب‌برانگیز است؛ گویا به زبان بی‌زبانی می‌خواهند بگویند در نمایشگاه شرکت نکنید.
کد خبر: ۵۱۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 12April 2022

ولی منصوریان/ «رحیم مخدومی» رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس، با اشاره به برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال نمایشگاه کتاب تهران بعد از دو سال تعطیلی و وقفه قرار است دایر شود محدودیت‌هایی هم وجود دارد، چون همچنان نمایشگاه تحت تاثیر شرایط کرونایی است و سخت‌تر از سال‌های قبل از کرونا است.

وی به ضوابط وزارت ارشاد برای ثبت‌نام ناشران در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد فقط ناشرانی را جهت حضور در نمایشگاه حائز شرایط دانسته است که طی پنج سال گذشته ۴۰ عنوان کتاب چاپ شده داشته باشند و این شرایط درحالی است که بخاطر دوران کرونا بخش قابل توجهی از ناشران این شرط را برای حضور در نمایشگاه ندارند.

حمایت وزارت ارشاد از ناشران صادقانه نبود

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تصریح کرد: شرایط سخت وزارت ارشاد برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران اگر با این هدف است که رعایت پروتکل‌ها و نمایشگاه با کمترین تراکم جمعیت صورت بگیرد ما این الزامات را به تشخیص کارشناسان درست می‌دانیم، اما اگر مشکل اجتماع مردم وجود نداشته باشد این شرط، شرط مناسبی نیست بخاطر اینکه شرایط سخت اقتصادی و کرونا ناشران را فلج کرد و ادعای حمایت وزارت ارشاد دولت گذشته نیز صادقانه نبود و علیرغم ادعاهای صورت گرفته حمایتی از ناشران صورت نگرفت.

این ناشر با تاکید بر اینکه در دولت گذشته در توزیع یارانه‌های کاغذ تبعیض صورت گرفت، افزود:  تبعیض‌هایی در توزیع کاغذ یارانه صورت گرفت که انتظار بود دولت جدید این تبعیض‌ها را که در خصوص کاغذ صورت گرفت را مورد بررسی قرار دهد. علیرغم انتقاداتی که صورت گرفت اما وزارت ارشاد جدید نیز موضوع را نشنیده گرفت و بررسی انجام نداد درحالی که رقم زیادی از بیت‌المال در این ماجرا حیف و میل شد. ناشران زیادی بودند که در این ماجرا ۳۰ هزار بند کاغذ تحویل گرفتند که تفاوت قیمت این حجم کاغذ ماهانه بیش از یک میلیارد تومان بود که از وزارت ارشاد دولت انقلابی انتظار می‌رفت همانطور که رئیس جمهور با حقوق نجومی برخورد قاطع کرد این مسئله را ببیند.

ناشرانی که از تبعیض ماهانه یک میلیارد سود کردند

مخدومی ادامه داد: تبعیض در توزیع کاغذ یارانه‌ای در شرایطی ماهانه بیش از یک میلیارد به برخی ناشران سود می‎رساند که دیگر ناشران درگیر مشکل اجرا مسکن بودند؛ در این شرایط نباید وزارت ارشاد دولت انقلابی تماشاچی باشد. باید بررسی می‌شد که آیا اصلا ناشرانی که کاغذ دریافت کرده‌اند کتاب چاپ کرده‌اند و از همه مهم‌تر محتوای کتاب‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: تنها در یک سال دولت گذشته ما شاهد چاپ ۹ هزار عنوان کتاب ترجمه‌ای و ورود ادبیات غربی به کشور بودیم که از پول بیت‌الماال یارانه کاغذ گرفتند و هیچ کسی به این موضوع توجه نکرد و در ادامه مورد بررسی قرار نگرفت چراکه فضا رها شده بود، در دولت جدید و انقلابی انتظار می‌رفت قاطعانه، منصفانه و عادلانه به این موضوع ورود بشود که اتفاقی رخ نداد.

شرایط حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تعجب‌انگیز است

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس از شرایط وزارت ارشاد برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران انتقاد کرد و گفت: وزارت ارشاد علاوه بر شرایط انتشار کتاب‌های تازه منتشر شده هزینه‌هایی برای اجازه غرفه‌ها درنظر گرفته است که این هزینه برای یک ناشر شهرستانی با توجه به هزینه رفت و آمد، کارمند و ... زیاد است. در ادامه مقرر شده است ناشر سه درصد فروش خالص را به وزارت ارشاد پرداخت کند که تعجب برانگیز است؛ گویا به زبان بی‌زبانی می‌خواهند بگویند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکنید.

مخدومی از ارائه طرحی برای تجمیع برخی ناشران کوچک دفاع مقدس برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: مجمع ناشران دفاع مقدس باهدف حضور باشکوه ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران متقاضی اختصاص یک غرفه ۳۰۰ متری شده است تا بتوانیم آثار ناشران دفاع مقدس که شرایط حضور مستقل در نمایشگاه را ندارد را داشته باشیم. این غرفه موجب دلگرمی ناشران کوچک خواهد شد.

انتظار توجه به ناشران دفاع مقدس وجود دارد

وی افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبات جدی ایشان از ناشران دفاع مقدس طبیعتا انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به ناشر دفاع مقدس وجود داشته باشد که موجب کمک به سطح کمی و کیفی و ارتقا آن‎‌ها باشد.

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در تشریح برنامه‌های مجمع گفت: در کنار عرضه کتاب ناشران برنامه‌هایی در مجمع تدارک دیده شده که در طول سال قرار است اجرایی شود و از موقعیت این نمایشگاه برای اطلاع‌رسانی آن‌ها استفاده خواهد شد. طرح «شمس» یکی از این برنامه‌ است که از سال گذشته شروع شده تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارت و امکان‌ مسکونی و آپارتمانی که تجمع مخاطبان دارند به کتابخانه‌های کوچک مجهز شوند؛ غالبا مخاطبین این طرح بخش خاموش جامعه و کسانی است که عادت به کتابخوانی ندارند.

۵۰۰ کتابخانه کوچک ایجاد شد/ توزیع ۸۰ هزار نسخه کتاب

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد:  طرح شمس که از سال گذشته شروع شده است تاکنون حدود ۵۰۰ کتابخانه کوچک را در شرکت‌های وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان ایجاد کرده است. البته برخی از این‌ کتابخانه‌ها تکمیل و برخی دیگر در حال تکمیل شدن است اما ۵۰۰ کتابخانه هدف‌گذاری شد و قصد داریم در نمایشگاه این طرح را برای دیگر وزارتخانه‌ها و مناطق مسکونی تبیین کنیم.

مخدومی افزود: طرح نمایشگاه و فروشگاه «به یاد من باش» که سال گذشته در استان تهران برگزار شد و طی آن ۸۰ هزار نسخه کتاب از ناشران دفاع مقدس دریافت شد که تماماً در نمایشگاه‌های کوچک محلی عرضه شدند.

تمرکز «به یاد من باش» ناشران کوچک و بزرگ است

این نویسنده با تاکید براینکه یکی از بزرگترین دغدغه‎های ناشران کتاب دفاع مقدس عرضه کتاب‌های منتشر شده است که تاکنون این دغدغه حل نشده است، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته غالبا مجموعه‌های پخش کتاب همسو نبودند و  بعداً با ایجا مجموعه‌های پخش‌ کتاب توسط جریان انقلابی، عمدتاً به پخش کتاب ناشران بزرگ پرداخته شد و ناشران کوچک مورد بی‌مهری قرار گرفتند و ما در این طرح ناشران کوچک و بزرگ را پوشش خواهیم داد درحالی که کرونا داشت ناشران کوچک را حذف می‌کرد.

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: اجرای این طرح در تهران موفقیت‌آمیز بود لذا چند استان مثل خوزستان و اصفهان متتقاضی اجرای آن شدند. در نمایشگاه امسال میز تبیین طرح «به یاد من باش» در نمایشگاه تهران را خواهیم داشت که بتوانیم این طرح را در تمام کشور اجرا کنیم. مجمع ناشران دفاع مقدس در این طرح تهیه کتاب، تفکیک موضوعی، بسته‌بندی، ارسال و تهیه فرم برای نظر مخاطبین را انجام می‌دهد و با توجه به تخفیف‌های قابل توجهی که از سوی ناشر صورت داده می‌شود و از تخفیف متولی استانی و کمک‌های وزارت ارشاد در مجموع قیمت کتاب در این طرح مناسب می‌شود.

آغاز نخستین کنگره ناشران دفاع مقدس از نمایشگاه کتاب تهران

مخدومی خاطرنشان کرد: برنامه سوم ما در نمایشگاه طرح نخستین کنگره ناشران دفاع مقدس است که بنا داریم در خردادماه سال جاری آن را برگزار کنیم. این کنگره برای نخستین بار ناشران دفاع مقدس را در یک کنگره تجمیع می‌کند تا درخصوص مطالبات مقام معظم رهبری از آن‌ها بحث و تبادل نظر صورت گیرد؛ بنا داریم در این کنگره مسائل و مطالبات را ساماندهی کنیم و در ادامه کمیسیون‌هایی را با حضور حدود ۱۵۰ ناشر دفاع مقدس خواهیم داشت. 

وی گفت: در حال حاضر ۹۹ ناشر عضو مجمع ناشران دفاع مقدس هستند و تا برگزار کنگره این اعضا به ۱۵۰ ناشر خواهد رسید چراکه تاکنون بیش از یک‌هزار ناشر درزمینه دفاع مقدس فعالیت داشته‌اند اما در گام اول ناشران فعال این عرصه را اولولیت قرار داده‌ایم. در حاشیه نمایشگاه‌ها نشست‌هایی را هم با موضوع افزاریش ۱۰۰ برابری تولیدات ادبیات دفاع مقدس و بحث و تبادل نظر درخصوص جشنواره‌های کتب دفاع مقدس و نهضت ترجمه و ... خواهد داشت.

به گزارش دفاع‌پرس، «سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار