تمامیت ارضی عراق چگونه در گرو امنیت ایران است

نگاه واقع‌بینانه به تحولات منطقه و سال‌ها ایستادن بر خطوط قرمز، جمهوری اسلامی را به این باور رسانده است که در حراست از مرز‌های خود باید قاطع بوده و هیچ اغماض و مسامحه‌ای نداشته باشد و هرگونه تحرکی ضدمنافع و امنیت خود در منطقه را برنتابد؛ به‌ویژه اگر همسایگانش در ایجاد آن نقش داشته باشند.
کد خبر: ۵۱۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ - 16April 2022

تمامیت ارضی عراق چگونه در گرو امنیت ایران است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «گفتم آقاجان دوران بزن دررو گذشته، بزنید می‌خورید»، این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنای نگاه جمهوری اسلامی به امنیت ملی خود در جهان کنونی است و ایران اجازه نخواهد داد ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه آن را به خطر اندازد. هر مُخلِ این امنیت به قاطعانه‌ترین شکل ممکن پاسخ داده خواهد شد و این مهم باید از سوی همسایگان ایران هم فهمیده و محترم شمرده شود.

خطوط قرمز ایران و اصل «پایان دوران بزن دررو»

چهاردهه تلاش شبانه‌روزی برای حراست از مرز‌های ایران با وجود تمام تحریم‌ها و کارشکنی‌ها و تحمیل هشت سال جنگ و بیست سال تحریم، اکنون جمهوری اسلامی را در نقطه‌ای از معادلات بین‌المللی قرار داده است که اجازه هیچ‌گونه تعرضی به خاک و مرزهایش را از سوی هیچ کشور و منطقه‌ای نمی‌دهد و در صورت وقوع چنین تعرضی در زمان و مکانی که تشخیص دهد، پاسخ خواهد داد. این قاعده در دکترین جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب بار‌ها و با ادبیات مختلف بیان و مورد تاکید قرار گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۸۶ در دیدار با کارگزاران نظام به موضوع تهدیدات رئیس‌جمهور وقت آمریکا علیه ایران اشاره و تصریح کردند: «آن کسانی که تهدید می‌کنند، این را باید فهمیده باشند، حالا هم بفهمند؛ تهدید نظامی ایران و تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هر کس تعرضی بکند، بشدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد». رهبر انقلاب سال ۹۴ و در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور هم بار دیگر به این موضوع اشاره و خاطرنشان کردند: «گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد».
این نگاه در هر برهه زمانی که زیاده‌خواهی‌ها امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داد، در قامت دفاع از آن خود را نشان داد. حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در «عین‌الاسد» در عراق پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و حمله به مقر‌های رژیم صهیونیستی در منطقه اسناد مستندی از «پایان دوران بزن و دررو» است.

تمامیت ارضی عراق در گرو امنیت ایران  

نگاه واقع‌بینانه به تحولات منطقه از یک‌سو و تجربه سال‌ها ایستادن بر خطوط قرمز، جمهوری اسلامی را به این باور رسانده است که در حراست از مرز‌های خود باید قاطع بوده و هیچ اغماض و مسامحه‌ای نداشته باشد و هرگونه تحرکی ضدمنافع و امنیت خود در منطقه را برنتابد. به ویژه اگر همسایگانش در ایجاد آن تحرک نقش مستقیم یا غیرمستقیم ایفا کنند. به همین دلیل است که در مواجه با برخی اقداماتی که از سوی همسایه غربی خود؛ عراق و اقلیم کردستان آن صورت گرفت، قاطعانه‌ترین رویکرد را پیش گرفت و اجازه نداد رژیم صهیونیستی بیش از این اربیل را بازیچه خود قرار دهد. سپاه پاسداران انقلاب بامداد ۲۲ اسفند ماه سال گذشته، ۲ پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) رژیم صهیونیستی در اربیل عراق را موشک‌باران کرد.
حضور «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در رأس هیاتی سیاسی در تهران، به فاصله یک ماه از این رویداد، فرصت مناسبی برای ابراز نگرانی ایران از برخی تحرکات بود. جمهوری اسلامی از یک‌سو درباره ماجراجویی‌های ناتمام تل‌آویو در منطقه آگاه است و از سوی دیگر ضمن حفظ اقتدار خود؛ تلاش می‌کند تا همسایگان را از بازیچه شدن به دست این رژیم برحذر دارد. آنچه رئیس‌جمهور در دیدار روز پنجشنبه ۲۵ فروردین، با وزیرخارجه عراق، مورد تاکید قرار داد، بر همین مبنا است. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دیدار با فواد حسین بر انتظارات جدی تهران از کشور‌های همسایه به ویژه عراق اشاره و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم، و لذا انتظار داریم کشور‌های همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند و عراق اجازه هیچ‌گونه حضور مخلّ امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد».

رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری پیام یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق به وی مبنی بر اینکه اگر حاج قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان نبود اشاره کردند که متاسفانه اقلیم دچار غفلت‌هایی شده است، ولی جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را با دقت تحت نظر دارد و همکاری با این رژیم کودک‌کش قابل پنهان کردن نیست و به هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم که آن‌ها از طریق هیچ کشوری از جمله عراق، امنیت منطقه را به خطر بیاندازند».

این موضع در دیدار وزیر امورخارجه ایران با همتای عراقی خود هم تکرار شد و «حسین امیر عبداللهیان» تأکید کرد: «ایران نمی‌تواند بپذیرد از مرز‌های خود از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید شود و امنیت‌اش در مخاطره قرار گیرد».  

سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده سپاه قدس هم ضمن یادآوری مسئولیت همسایگی در قبال امنیت ایران؛ تصریح کرد: «خودمان هم دست بسته نیستیم. اگر به منافع این نظام در هر کجای عالم تعرضی صورت بگیرد، پاسخ جدی خواهیم داد. ما خوب می‌دانیم شما کجا هستید. در اربیل خیلی از کسانی که در کنارتان زندگی می‌کردند، نمی‌دانستند پایگاه شماست، اما تحت رصد ما بودید؛ بنابراین هرکجا که تشخیص بدهیم حتما برخورد جدی با رژیم صهیونیستی می‌کنیم و آن‌ها کوچکتر از آن هستند که با ما هماوردی کنند».

فرمانده نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: «اگر ملاحظاتی می‌کنیم، ملاحظات ماست نه از قدرت شماست. ما دارای فهم انقلابی هستیم و می‌دانیم که کی و کجا با شما برخورد کنیم. ما ملاحظاتی انسانی داریم و مثل شما نیستیم».

هشدار؛ بغداد قربانی غفلت اقلیم نشود

البته رصد تحولات منطقه در روز‌های پایانی سال گذشته، ایران را به این نتیجه رساند که منشا تحرکات جاسوسی-نظامی علیه تهران این‌بار اربیل در اقلیم کردستان عراق است. با نادیده گرفته شدن هشدار‌های ایران در این زمینه به مقامات اقلیم، جمهوری اسلامی مجبور به دفاع از امنیت خود در برابر رژیم صهیونیستی و حمله به پایگاه‌های موساد شد. این حمله از دیدگاه تحلیلگران آغاز مرحله‌ای تازه در سیستم دفاعی ایران بود و مورد واکاوی‌های بسیاری قرار گرفت که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم آن را نشانه آگاهی تهران از نقشه‌هایی دانست که رژیم صهیونیستی این‌بار در اقلیم کردستان عراق قصد پیاده‌سازی آن را دارد. «یحیی دبوق» این حمله را ترسیم معادله جدید از سوی ایران و در برابر آمریکا و اسرائیل و «حسین الامین» از تحلیلگران عرب حمله موشکی ایران به پایگاه‌های موساد در اربیل را نشان دهنده پایان صبر استراتژیک تهران در برابر ماجراجویی‌های تل‌آویو دانستند.

مقامات بغداد به خوبی می‌دانند که تمامیت ارضی آن‌ها در گرو حفظ امنیت کشور‌های منطقه به ویژه ایران خواهد بود و به همین دلیل است که فوأد حسین در دیدار با رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران تصریح کرده است: «سرزمین عراق هرگز جایی برای اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود و آماده همکاری گسترده از جمله در حوزه امنیتی برای جلوگیری از بروز هرگونه تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستیم. در‌ها برای گفتگو‌ها در عراق باز است و امیدواریم این در‌ها در تهران هم باز باشد تا گفت‌وگو‌های فشرده‌ای را در باب مسائل امنیتی باز کنیم».

پذیرش وجود موضوعات مُخل امنیت ایران در عراق، به ویژه در اقلیم کردستان این کشور، می‌تواند آغاز راهی برای رفع این عوامل باشد به شرط آنکه اقلیم و مسئولان آن از تبعات داشتن «سَروسِر» با با این مخلان آگاه بوده و در این زمینه غفلت نورزند و با مرور گذشته‌ای نه چندان دور از حضور داعش در موصل و نحوه مواجهه سردار شهید قاسم سلیمانی با تهدیداتی که از سوی این گروه متوجه اقلیم بود، به این نتیجه برسند که امنیتی که با تکیه بر مقر‌های موساد به وجود آید، نمی‌تواند مدام و مداوم باشد. واقعیت آن است که جمهوری اسلامی هم مانند هر کشور مستقل و مقتدری اجازه نخواهد داد خاک همسایه هم‌مرزش، به مقر جاسوسی و نظامی بزرگترین دشمن خود تبدیل شود. در این مسیر بیش از هر نهاد و گروهی هم از بغداد و دولت مرکزی عراق انتظار دارد تا اجازه ندهد روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو کشور قربانی غفلت شماری در اقلیم کردستان شود.
امنیت ایران اولویت هر اقدام و رابطه و جایگاهی است و چشم‌پوشی از این اولویت اصل همسایگی را خدشه‌دار می‌کند و رسم همراهی را آلوده؛ چه آنکه ایران سال‌هاست در کنار مردم عراق و با تمام توان ایستاده و اکنون هم از بغداد می‌خواهد اگر به هر دلیل یار شاطری در روابط با تهران نیست، بار خاطر هم نشود.

هوشیاری دربرابر تار‌های عنکبوت در دیوار خاورمیانه  

رژیم صهیونیستی به هر نیرنگی در پی گسترش حضور خود در خاورمیانه است، گاهی با پیمان ابراهیم و گاهی با مقر‌های جاسوسی در غرب و شرق و شمال غرب و جنوب شرق ایران. گاهی اهل سنت و افغانستانی‌ها را علیه جمهوری اسلامی تحریک می‌کند و در پی نزاع مذهبی است و گاهی در سوریه و عراق در پی شهادت فرماندهان ایران. مقر‌های جاسوسی موساد در برخی کشور‌های حاشیه‌نشین خلیج فارس در حال تولید سناریو‌هایی هستند تا ملت‌های منطقه و کشور‌ها را نسبت به ایران بدبین کنند و از آب گل‌آلود ایران‌هراسی، شاه‌ماهی شکار کنند. حمله پهپادی و ناشناس شب گذشته به مقر حشدالشعبی در فاصله ۲ شهر اربیل و موصل هم تازه‌ترین فصل این سناریو است که ضرورت هوشمندی در برابر آن را بیش از گذشته به مقامات اربیل و عراق یادآور می‌شود تا بیش از این تار‌های سست عنکبوت رژیم صهیونیستی دیوار‌های خاورمیانه را آلوده نسازد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار