سخنگوی وزارت امور خارجه:

خطوط قرمز در مذاکرات رعایت شده است/ انتفاع اقتصادی ملت ایران از مذاکرات مهم است

خطیب‌زاده گفت: خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای رعایت شده است و اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم، چند ماه پیش توافق می‌کردیم.
کد خبر: ۵۱۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ - 11April 2022

خطوط قرمز در مذاکرات رعایت شده است/انتفاع اقتصادی ملت ایران از مذاکرات مهم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در مورد نامه نمایندگان مجلس به رییس‌جمهور در مورد مذاکرات وین، اظهار داشت: صدای نمایندگان ملت همواره شنیده شده است و متنی نهایی نشده است و با راهبری شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، خطوط قرمز رعایت شده است و اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم، چند ماه پیش توافق می‌کردیم.

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه در مورد شروط جدید آمریکایی‌ها گفت: البته نمی‌شود به نتیجه آنچه که در جریان است صحبت کرد، انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌ها در دستور کار است و ما با آگاهی کامل این‌ها را به طرف مقابل اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم برای آنکه آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه در مورد شروط جدید آمریکایی‌ها گفت: البته نمی‌شود به نتیجه آنچه که در جریان است صحبت کرد، انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌ها در دستور کار است و ما با آگاهی کامل این ها را به طرف مقابل اعلام کردیم.

بیش از یک موضوع میان ما و آمریکا باقی مانده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد باقی ماندن نیروی قدس سپاه در لیست تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: تمامی فشارهای حداکثری باید برداشته شود، آنچه که باقی مانده است بیش از یک موضوع است و تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و تا آن روز ما منتظر تصمیم واشنگتن می‌مانیم و در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت میکنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد لغو یا انجام سفر اردوغان به ایران گفت: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره بدهی کره جنوبی به ایران تایید نمی‌شود

وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکار است. کره جنوبی اقدام موثری برای بازپرداخت آن صورت نداده است. این دوجانبه است و در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی پیرامون تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: حقوق بشر ارزش والایی دارد و نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل مختلف نباید مورد اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. شورای حقوق بشر باید وظایف خود را بدون توجه به سو استفاده کشورهای غربی دنبال کند. ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد.

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه روسیه کاملا سیاسی بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: این قطعنامه کاملا سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است.

وی درباره تکرار ادعاهای برخی کشورها پیرامون جزایر سه‌گانه گفت: جزایر سه‌گانه ما در خلیج همیشه فارس جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همیشه در خاک ایران بوده و تا ابد در خاک ایران خواهند بود. تکرار ادعاهای بی‌اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند. کشورها دست از این بیانیه‌های ملال آور و تکراری بردارند.

آمادگی کویت برای تحدید حدود مرزهای دو کشور

خطیب‌زاده درباره اقدامات ایران در واکنش به توافق کویت و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت:وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده این حوزه نفتی مشترک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید بهره‌برداری صورت بگیرد. یادداشتی به کویت دادیم که حقوق ایران محفوظ است و باید مشترک بهره‌برداری شود، همچنین کویت اعلام کرده است که این آمادگی دارد.

آل صادق سفیر جدید ایران در عراق شد

خطیب‌زاده همچنین در مورد سفیر جدید ایران در عراق گفت: ‌حسین آل صادق به عنوان سفیر جدید ایران در عراق کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی درمورد دستور رییس جمهور در مورد وظایف شورای عالی امنیت ملی در مورد مذاکرات وین گفت: شورای عالی امنیت ملی یعنی ۱۰ عضو حقیقی و حقوقی و رئیس جمهور اسلامی ایران رئیس این شوراست و پنج وزیر و پنج عضو حقوقی هم عضو این شورا هستند. شورای عالی امنیت ملی مسئولیت راهبری مذاکرات را دارد و وزارت خارجه چه در داخل وین و چه در تهران مجری است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار